• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 17 شهریور 1399
کد مطلب : 109441
+
-

مدیریت استرس در بورس

مدیریت استرس در بورس

علیرضا سفیدچیان_روانپزشک

امروزه مهارت مدیریت مالی و تدبیر اقتصادی در زندگی، یک اصل اساسی است. با توجه به فراز و نشیب‌های بازار سرمایه، در این یادداشت، توجه شما را به مدیریت استرس در بورس جلب می‌کنم.

  ابتدا خود و دنیای درون‌تان را بشناسید. زندگی برای پول یا پول برای زندگی؟ ضمنا حرص و طمع بدترین آفت است. همچنین شتابزده رفتار نکنید و با مقوله «روانشناسی بازار» آشنا شوید. ذات بازار سرمایه، مثل زندگی «فراز و فرود» دارد.

  پرواز 2رکن دارد: بلند شدن و نشستن. علاوه بر این، به‌صورت منظم، برای تخلیه انرژی‌های منفی ورزش انجام دهید.

  برای سرمایه خود، استراتژی و برنامه داشته باشید. مهارت «مدیریت مالی» در زندگی را آموزش دیده و تمرین کنید.

 خوش‌بینی یا بدبینی افراطی نسبت به بازار، شما را دچار اشتباه رفتاری و ذهنی می‌کند. از افراد متخصص مشورت بگیرید و برای استراحت و اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنید.

  اموری را که نمی‌توانید تغییر بدهید، بپذیرید. از خودبزرگ‌بینی، خودفریبی و امیدواری بیش از حد پرهیز کنید.

 خواب کافی داشته باشید و از آدم‌های منفی‌باف و نق‌نقو دوری کنید. افراد حرفه‌ای در بازار با کنترل ریسک به موفقیت می‌رسند. کنترل ریسک، به کنترل درونی بسیار زیادی نیازمند است.

 از جمع بدون آگاهی و عدم‌بررسی صحت گفته‌ها، تبعیت نداشته باشید. معامله موفق به ذهنیت، تفکر و روحیات شما وابسته است؛ از این‌رو ترس، تردید و وسواس را در خود درمان کنید.

  معاملات احساسی منجر به ضرر می‌شوند. احساس غالب در اکثر موارد طمع برای کسب سود بیشتر است؛ بنابراین احساسات خود را بشناسید و آنها را کنترل کنید.

  بر الگوبرداری از معاملات دیگران اصرار نکنید! شرایط مالی، دیدگاه و دلایل افراد با یکدیگر متفاوت است. همچنین مسئولیت‌پذیر باشید و از خطاهای خود درس بگیرید. خرید و فروش بر پایه هیجان یعنی شکست و ضرر.

  نظم و انضباط از مهم‌ترین اجزای «تدبیر مالی» در زندگی است. حس موفقیت درونی را در خود باورپذیر، فعال و تقویت کنید. همچنین علم بیوریتم (افراد در زمان‌های مختلف، رفتارهای متفاوتی در زمینه‌های گوناگون از خود نشان می‌دهند) را بیاموزید. امید، صبر و نگاه بلندمدت، مهم‌ترین مسائلی است که باید آنها را تمرین و تقویت کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید