• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 17 شهریور 1399
کد مطلب : 109381
+
-

«زوار» به تهران می‏آید

از دهه 20 تا روزگار ما

«زوار» به تهران می‏آید

  ندا زندی    

انقلاب مشروطه پایان گرفته بود اما خشم حاکمیت نه! آزادی‏خواهان باید میان ترک اندیشه یا تبعید خودخواسته یکی را انتخاب می‏کردند. حاج نوروزعلی هم که به سبب حرفه‏ کتابفروشی با اندیشه‏های آزادی‏خواهانه آشنا بود و فعالیت‏های سیاسی داشت، ناچار قصد عزیمت به مشهد کرد و نام خانوادگی «زوار» را برگزید. در همانجا بود که کتابفروشی «زوار» را تاسیس کرد و منشا چاپ کتب ارزشمند بسیاری شد. پسرش، حسین زوار که به مطالعه تاریخ و ادبیات ایران علاقه‏مند بود و اندیشه‏های بسیاری برای حفظ میراث گرانبهای پدر در سر داشت، به کار کتابفروشی ادامه داد و چاپخانه «زوار» را نیز راه‏اندازی کرد. 
«هستی از نظر عرفان و فلسفه»، «شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا»، «المشاعر» و «تمرکز قوای دماغی» و بسیاری از کتب درسی از جمله آثار طبع‏شده در دوران حیات حسین زوار هستند. 
شفیعی کدکنی طی مقاله‏ای در مجله بخارا درباره کتابفروشی های مشهد، زوار را این‌چنین به یاد می‏آورد: «اگر مسیر ارگ‌ را به‌ سمت‌ شمال‌ حرکت‌ می‌کردیم‌ می‌رسیدیم‌ به‌ دو کتابفروشی‌ مهم‌ دیگر: یکی‌ کتابفروشی‌ زوّار و دیگری‌ کتابفروشی‌ مروّج‌... به‌ آنجا رفت‌ و آمد چندانی‌ نداشتم‌. تصور می‌کنم‌ بیشتر فروشنده‌ کتاب‏های‌ درسی‌ و دبیرستانی‌ بودند زیرا در نزدیکی‌ دو تا از دبیرستان‏های‌ بسیار مشهور شهر ما بودند: فیوضات‌ و شاهرضا».
حسین زوار در سال 1322 انتشارات «زوار» را در خیابان باب همایون تهران تاسیس کرد و مدیریتش را به پسرش «اکبر» سپرد. مطابق آنچه در منابع موجود است، پس از مرگ حسین زوار در سال 1359، «کتابفروشی زوار و پسران میان ورثه تقسیم شد. از ۹ فرزند حسین، پسر ارشدش اکبر در تهران ماند و ۳ فرزند دیگرش یعنی مجتبی، مقتدی و مریم هم جداگانه و با اسامی دیگری کار چاپ و کتابفروشی را ادامه دادند و هنوز هم در مشهد فعال هستند. فرزند ششم حسین یعنی مصطفی هم چاپخانه زوار را سرپا نگه داشت».   احتمالا کتاب‌های «از صبا تا نیما» (در دو جلد) و دنباله آن، یعنی «از نیما تا روزگار ما»، نوشته یحیی آرین‌پور و با ویرایش احمد سمیعی گیلانی مشهورترین کتاب‌های منتشرشده توسط انتشارات زوار هستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید