• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 شهریور 1399
کد مطلب : 109023
+
-

قطعی بی‌سابقه اینترنت جهان

به‌تازگی با اختلال جهانی در اینترنت از سوی یک شرکت آمریکایی بسیاری از سرویس‌ها و سایت‌ها از دسترس خارج شدند

عمادالدین قاسمی‌پناه- خبر‌نگار

شرکت CenturyLink ارائه‌دهنده سرویس اینترنت در آمریکا به‌دنبال از دست رفتن پیکربندی در یکی از مراکز داده خود، دچار یک قطعی فنی بزرگ شد که کل اینترنت را فراگرفت و بسیاری از خدمات و سایت‌های محبوب روز یکشنبه گذشته از دسترس خارج شد.
به گزارش تک‌رادار، این خطا در دیتاسنتر این شرکت و از شبکه آن گسترش یافت و بر سایر ISP‌ها هم تأثیر گذاشت و منجر به مشکلاتی در اتصال برای بسیاری از شرکت‌های دیگر ازجمله آمازون، توییتر، NameCheap، OpenDNS، Reddit، Discord، Hulu، Steam و دیگران شد.
شرکت Cloudflare به‌شدت تحت‌تأثیر قطعی اینترنت از سوی شرکت CenturyLink قرار گرفت و متیو پرینس، مدیرعامل و هم بنیانگذار این شرکت زیرساخت وب و امنیت وب‌سایت در یک پست توضیح داد که چگونه این حادثه بر اینترنت تأثیر گذاشت.
او در این پســـــت گفـــت: از آنجـــــــــا که به‌نظر می‌رسید این قطعـــــی کل شبکه  (CenturyLink/ Level(3  را آفلاین می‌کند، کسانی که مشتری  CenturyLink هستند تا حل شدن مشکل نمی‌توانستند به Cloudflare یا سایر ارائه‌دهندگان اینترنت دسترسی پیدا کنند. در سطح جهانی، در طول این قطعی شاهد افت 3.5درصدی ترافیک جهانی بودیم که می‌توان گفت همه این موارد به‌دلیل قطع تقریباً کامل خدمات CenturyLink در سراسر ایالات متحده بود.

قانون نادرست Flowspec
براساس اطلاعات موجود در صفحه وضعیت CenturyLink، به‌نظر می‌رسد این مسئله از مرکز داده CA3 این ISP در میسیساگا، واقع در استان انتاریو کانادا نشأت گرفته است. از آنجا که سرویس‌های Cloudflare تحت‌تأثیر این قطعی قرار گرفتند، این شرکت توجه زیادی به این موضوع نشان داد و معتقد است که احتمالا یک قانون نادرست Flowspec که در پایان لیست طولانی به‌روزرسانی‌های BGP منتشر شده، مسبب این اتفاق بوده است. اگر چنین باشد، همه روترهای موجود در شبکه  (CenturyLink/ Level(3  قانون Flowspec را دریافت و شروع به مسدودکردن BGP که باعث توقف دریافت این مقررات می‌شود کرده است.
پس از آن، این دستگاه‌ها که از طریق مقررات BGP کار می‌کنند شروع به پشتیبان‌گیری می‌کنند، تا زمانی که مقررات نادرست Flowspec را دریافت کنند و BGP مجدداً کنار گذاشته می‌شود و به این ترتیب یک چرخه بی‌پایان ایجاد می‌شود.
مسیرهای BGP نوعی پیام است که شرکت‌های اینترنتی بین یکدیگر پخش می‌کنند تا به هر ارائه‌دهنده اینترنت اطلاع دهند که کدام گروه از آدرس‌های IP در شبکه آنها موجود است.
با وجود این، مقررات نادرست Flowspec شرکت CenturyLink برخی از روترهای خارج از شبکه خود را هم که شروع به اعلام مسیرهای نادرست BGP به سایر سرویس‌های اینترنت Tier1 کردند کاهش داد. این موضوع باعث آسیب‌دیدن شبکه‌های دیگر و قطعی گسترده اینترنت در روز یکشنبه شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید