• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 16 فروردین 1397
کد مطلب : 10894
+
-

کاهش کم‌سابقه قیمت وام مسکن

قیمت وام مسکن در پایین‌ترین سطح به 54هزار تومان رسید که ‌کم‌ترین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در 5سال گذشته محسوب می‌شود

در کم‌سابقه‌ترین رویداد در بازار اوراق تسهیلات مسکن در 5سال گذشته قیمت نزدیک‌ترین سررسید‌های این اوراق به کمتر از 54هزار تومان رسید. هم‌اکنون قیمت 60درصد از این اوراق به زیر 60هزار تومان کاهش پیدا کرده است. به گزارش همشهری، با وجود رونق معاملات مسکن در سال قبل، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس با کاهش مواجه شده است. به‌نظر می‌رسد علت این کاهش قیمت ناشی از انتظار برای انتشار اوراق مسکن بانک ملی باشد.
همزمان با وقوع این رویداد‌ها زمزمه‌های افزایش سقف وام مسکن هم به گوش می‌رسد. پیش‌تر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفته بود: پیگیر افزایش سقف وام هم هستیم که براساس آن وام ۱۶۰میلیون تومانی حداقل به ۲۰۰میلیون تومان افزایش می‌یابد. دیروز هم مدیرعامل بانک مسکن به‌صورت تلویحی گفت: اگر متقاضیان وام مسکن توانایی پرداخت اقساط وام مسکن را داشته باشند سقف آن افزایش می‌یابد. ابوالقاسم رحیمی‌انارکی با تأکید بر اینکه پرداخت تسهیلات تا ۵۰ درصد قیمت مسکن، همواره در دستور کار بانک مسکن بوده است، گفت: موضوعی که برای بالابردن سقف تسهیلات خرید مسکن مهم بوده این است که اگر سقف تسهیلات خرید مسکن افزایش یابد، بازپرداخت اقساط نیز در استطاعت متقاضیان مسکن باشد.

روند کاهشی قیمت وام مسکن

اطلاعات آماری از وضعیت معاملات وام مسکن در فرابورس نشان می‌دهد روند نزولی قیمت وام مسکن که از اواخر سال قبل آغاز شده، پس از تعطیلات نوروز هم ادامه پیدا کرده و قیمت این اوراق با کاهش زیادی مواجه شده است. به‌طور معمول کاهش قیمت این اوراق به نفع متقاضیان وام مسکن است و هزینه تامین مالی مسکن را کاهش می‌دهد.
در مبادلات روز گذشته قیمت این اوراق در پایین‌ترین قیمت به 54هزار تومان و در بیشترین قیمت که مربوط به تیر‌ماه95 بود به 64هزارو 900تومان رسید.
این اطلاعات نشان می‌دهد قیمت 60درصد از این اوراق به کمتر از 60هزار تومان رسیده است که این پایین‌ترین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در 5سال گذشته محسوب می‌شود. سال قبل قیمت هر مترمربع مسکن در سطح شهر تهران به‌طور میانگین 29درصد افزایش یافت و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که امسال هم مقدار رشد قیمت مسکن بالاتر از تورم باشد.
طبق داده‌‌های آماری سال قبل مردم 24درصد بیشتر از وام مسکن نسبت به سال95 استفاده کرده‌اند و جمعا 1280میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس خریده‌اند که این مقدار در سال95 معادل 1028میلیارد تومان بود.
به‌نظر می‌رسد با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر رشد معاملات مسکن در سال97 حجم معاملات اوراق تسهیلات مسکن در سال97 هم رشد کند اما با توجه به افزایش مقدار عرضه ناشی از انتشار اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی قیمت‌ها در سطح فعلی باقی بماند.

   تسهیلات جعاله ۲۰میلیونی با وام مسکن یکجا پرداخت می‌شود

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت: تسهیلات بدون سپرده مکمل تسهیلات خرید مسکن و همچنین تسهیلات ۲۰میلیون تومانی جعاله مسکن امسال نیز در اختیار خریداران مسکن قرار می‌گیرد. به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، محمدحسن مرادی اعلام کرد: در سال۹۷ نیز تسهیلات ۲۰میلیون تومانی جعاله همچنان می‌تواند مورد استفاده خریداران مسکن قرار گیرد چرا که این تسهیلات همزمان با تسهیلات خرید مسکن قابل دریافت است. به گفته او، اگر متقاضی خرید مسکن از هر کدام از تسهیلات بانک مسکن شامل تسهیلات اوراق یا تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم استفاده کرده باشد می‌تواند به‌صورت همزمان تسهیلات جعاله مسکن را نیز دریافت کند. هر دو تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم و اوراق مسکن به دو صورت انفرادی و زوجین در اختیار متقاضیان قرار می‌‌گیرد. وی ادامه داد: علاوه بر تسهیلات جعاله مسکن، پرداخت تسهیلات بدون سپرده مکمل تسهیلات خرید مسکن نیز در سال۹۷ از سوی بانک مسکن ادامه پیدا خواهد کرد. مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در توضیح این نوع از تسهیلات به خریداران مسکن تصریح کرد: از سال گذشته متقاضیان دریافت تسهیلات اوراق مسکن به‌صورت انفرادی علاوه بر دریافت مبلغ ۶۰ میلیون تومان تسهیلات از طریق خرید اوراق، امکان دریافت ۱۰میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده مکمل و همچنین ۲۰میلیون تومان تسهیلات جعاله مسکن را داشتند که به این ترتیب سقف تسهیلات انفرادی اوراق مسکن به ۹۰میلیون تومان می‌رسید. او اضافه کرد: همینطور متقاضیان دریافت تسهیلات اوراق مسکن به‌صورت زوجین نیز علاوه بر دریافت ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات از طریق خرید اوراق مسکن، امکان دریافت ۲۰میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده مکمل تسهیلات خرید مسکن و همچنین ۲۰میلیون تسهیلات جعاله مسکن را داشتند که جمعا تسهیلات خرید مسکن به این گروه از متقاضیان به رقم ۱۴۰میلیون تومان می‌رسید. ضمن آنکه تسهیلات اوراق مسکن در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت (حداکثر ۴۵روزه) در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد. مرادی تأکید کرد: با تصمیم بانک مسکن این نوع تسهیلات یعنی تسهیلات بدون سپرده مکمل خرید مسکن نیز در سال‌جاری به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید