• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 10 شهریور 1399
کد مطلب : 108825
+
-

نصرالله: اگر همه جهان هم با اسرائیل سازش کنند، ما آن‌را به رسمیت نمی‌شناسیم

نصرالله: اگر همه جهان هم با اسرائیل سازش کنند، ما آن‌را به رسمیت نمی‌شناسیم



دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی منطقه خاورمیانه را میدان تقابل میان حق و باطل توصیف کرد و در این رویارویی، اسرائیل را جبهه باطل خواند و گفت: «حق فلسطینی‌هاست که از بحر تا نهر کشور خود را تشکیل دهند و حق مردم سوریه و لبنان است که اراضی خود را بازپس گیرند. حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی در روز دهم محرم بر التزام قاطع خود برای دشمنی با این رژیم تأکید می‌کنیم و اگر تمامی جهان اسرائیل را به رسمیت بشناسند ما به رسمیت نخواهیم شناخت.»
سید حسن نصرالله که به مناسبت روز عاشورا سخن می‌گفت به عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت که ابوظبی با این کار، به جهان عرب خیانت کرده است. او گفت: «اما اسرائیلی‌ها مانع از آبروریزی آنها نشدند و گفتند که در قبال سازش حاضر به توقف طرح اشغال کرانه باختری نیستند. اسرائیل با فروش جنگنده اف-۳۵ به امارات هم مخالفت کرد، چرا که تلاش دارد با برتری نظامی، موجودیت خود را تضمین کند، بنابراین اماراتی‌ها در قبال خواری و ذلت و اهانت، حاضر به سازش شدند.»
نصرالله آمریکا را هم عضو دیگر جبهه باطل دانست و گفت: «این کشور خواهان سیطره و تسلط بر دیگر کشورهاست و به دنبال تاراج نفت و گاز و اموال منطقه است.» او سیاست آمریکا در قبال فلسطین، یمن، سوریه، لبنان، عراق و ایران را مظاهر دشمنی و اقدامات متجاوزانه این کشور در خاورمیانه دانست و گفت: «در برابر این تجاوزگری‌ها راهی جز این نداریم که بگوییم در جبهه حق قرار می‌گیریم و در برابر باطل بودن آمریکا می‌ایستیم. همان‌گونه که در طول سال‌های گذشته در لبنان پیروز شدیم و مجاهدین در یمن پیروز شده‌اند و همانگونه که عراق و سوریه بر داعش غلبه کرده و ایران در تمامی سال‌های جنگ و فشار ایستادگی کرده است. آینده این درگیری و جنگ در فلسطین و منطقه نیز پیروزی برای حق است. یکی از نشانه‌های پیروزی این است که محور مقاومت وارد جنگی جهان شمول و فراگیر شد و پیروز از آن بیرون آمد.»
دبیرکل حزب‌الله لبنان به مسائل داخلی این کشور نیز پرداخت و درخصوص تشکیل دولت گفت که امیدوار است فراکسیون‌های پارلمانی لبنان روز دوشنبه نامزد تشکیل کابینه را معرفی کنند. او گفت: «لبنان به نخست‌وزیری نیاز دارد که بتواند وضعیت اقتصادی و زندگی مردم را بهبود بخشدو ضمن بازسازی، دست به اصلاحات بزند.» او از تلاش امانوئل مکرون برای رسیدن به یک توافق سیاسی در لبنان استقبال کرد و گفت: «ما از هر نوع بررسی به دور از جنجال برای نیل به یک توافق سیاسی استقبال می‌کنیم اما به شرط اینکه این گفت‌و‌گوها با اراده و رضایت گروه‌های سیاسی مختلف باشد.»
 او اضافه کرد: «هر دولت و حکومت و پارلمانی باید آرزوها و خواسته‌های مردم را محقق کند، اما جمعیت لبنان 5 میلیون نفر است و از کجا باید خواسته مردم لبنان را تشخیص داد؟ آیا می‌توان با تظاهرات این مسئله را فهمید؟ اگر هزار نفر به خیابان آمدند آیا حرف آنها خواسته مردم است، ده هزار نفر آمدند چه؟ باید بر اساس یک ملاک  توافق شود و پس از آن حکومت و جامعه جهانی باید به خواسته مردم احترام بگذارد. آیا می‌توان به همه‌پرسی اعتماد کرد و رأی‌گیری انجام داد؟ آیا انتخابات پارلمانی نیاز است تا موضع مردم مشخص شود؟ هر آنچه می‌خواهید، ما حاضر به انجامش هستیم، اما باید این مسئله یک‌بار برای همیشه مشخص شود تا دیگر کسی نتواند خواسته خود را به نام مردم جلوه دهد.»
 سید حسن نصرالله به حادثه انفجار بیروت نیز اشاره کرد و گفت که مسئولان قضایی باید بدون تعارف و سستی این موضوع را پیش ببرند و نباید خون «شهدا» و مجروحین ضایع شود. او همچنین خواستار تسریع در پرداخت غرامت شد و از ارتش و نهادهای مربوطه نیز خواست تا نتایج تحقیقات خود را اعلام کنند تا جلوی افترا بستن‌ها و دروغ‌ها گرفته شود. 
نصرالله به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به اطراف فرودگاه دمشق که به شهادت «علی کامل محسن» منجر شد نیز اشاره کرد و گفت: «حزب‌الله به‌دنبال مجازات قاتلان و تثبیت موازنه پاسخگویی از سال ۲۰۰۶ به این سو است. اگر حزب‌الله می‌خواست پاسخ دهد و با آن روحیه خود را بالا ببرد یا مانور رسانه‌ای بدهد، همان روز اول این کار را می‌کرد، اما حزب‌الله به‌دنبال کار رسانه‌ای نیست، بلکه ‌دنبال تثبیت معادله و موازنه است و اسرائیل باید بفهمد که اگر یکی از نیروهای حزب‌الله را به شهادت برساند، یکی از نیروهایش کشته خواهد شد.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید