• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 16 فروردین 1397
کد مطلب : 10867
+
-

شهر در رسانه ها

بیماری و فشار؛ دلیل استعفای نجفی

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر که در جلسه هم‌اندیشی روز دوشنبه شورای شهر درخصوص استعفای محمدعلی نجفی شهردار تهران حضور داشته است با روزنامه «شرق» گفت‌وگو کرده است. شرق در گزارش خود فشار و بیماری را دلیل استعفای نجفی اعلام کرده است. علیخانی می‌گوید: قبل از عید وقتی استعفای آقای نجفی واصل شد، شورا دیگر جلسه علنی نداشت و یک جلسه هم‌اندیشی گذاشته شد و آن زمان به‌دلیل اینکه روزهای آخر سال بود و باید وقتی باشد که بتوانیم سرپرست تعیین کنیم و به استعفا مطابق قانون در جلسه علنی رسیدگی کنیم، بنا شد که جلسه علنی استعفا به بعد از تعطیلات نوروزی موکول شود؛ بنابراین از آقای نجفی خواسته شد که به مسئولیت خود ادامه دهد تا ١٩فروردین که نخستین جلسه رسمی سال جدید برگزار می‌شود. قبل از آن هم روی جلسه هم‌اندیشی فکر شده بود که روز دوشنبه ساعت ٩صبح برگزار شد. حدود ١٥نفر حاضر بودند و بقیه اعضا در جلسه حاضر نبودند. یک ساعت آقای نجفی را در جلسه داشتیم. ایشان درباره مسائل خود صحبت کردند و دلایل خود را اعلام کردند و بعضی از اعضا هم خواستند که ایشان استعفای خود را پس بگیرند و ایشان اعلام کرد که من نمی‌توانم به‌خاطر بیماری‌ای که دارم، بمانم و این مسئله روی کارایی من تأثیر خواهد گذاشت و بهتر این است که شما از وقت استفاده کنید و فرد جدیدی را انتخاب کنید. برخی از اعضا موافق استعفا بودند؛ از این نظر که دلایل ایشان را قانع‌کننده می‌دانستند، بیشتر اعضا هم مخالف استعفای ایشان بودند و نظرشان این بود که ما وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم و به‌هیچ‌عنوان موافق استعفا نیستیم.

پیچ‌و‌خم‌های ورود به محدوده طرح ترافیک97

روزنامه« صبح نو »در گزارشی از پیچ و خم‌های طرح ترافیک سال97 نوشته است: تردد، حمل‌و‌نقل، ترافیک و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به‌ویژه در کلانشهری مانند تهران موضوعی است که بر زندگی تمام اقشار جامعه اثرگذار است. صبح نو گفت‌وگویی با محمود میرلوحی، معاون اجرایی شورای شهر تهران درباره اجرای طرح ترافیک منتشر کرده است. میر لوحی در پاسخ به انتقاد مطرح شده از سوی برخی از کارشناسان بنا بر اینکه طرح جدید ترافیک بیشتر به نفع شهرداری است تا مردم گفته است: «حالا فرض بر اینکه به نفع شهرداری هم باشد مگر عیبی دارد. اصلا موضوع مردم و شهرداری نیست. امروز در دنیا محدودیت ترافیک ایجاد می‌کنند و این موضوع هم ناشی از موضوعات زیست‌محیطی و آلودگی هواست، ما هم از اول انقلاب به این نتیجه رسیدیم و منطقه‌ای را به‌نام طرح ترافیک درنظر گرفتیم.» معاون اجرایی شورای شهر تهران تأکید می‌کند: «حالا شهرداری و شورای شهر طرح ترافیک را بعد 37سال تغییر داده و چندین ویژگی جدید به آن اضافه کرده است که به‌نظر ما به عدالت اجتماعی و بهبود کیفیت هوا کمک خواهد کرد. حالا اینکه شهرداری هم بتواند از قبل این کار هزینه آلوده شدن شهر و هوای آن را از کسانی که از خودرو استفاده می‌کنند بگیرد جای دوری نخواهد رفت.»

تهران نیازمند طرح جامع

روزنامه« ایران» در گزارشی به این موضوع پرداخته است که تهران، شهری با تاریخ کهن که عمده‌ترین تحولات سیاسی را در 200سال اخیر رقم زده و شاهد فراز و نشیب‌هایی در زمینه تاریخ سیاسی بوده و امروز نیازمند یک طرح جامع شهری برای حفظ هویت تاریخی و انتقال آن به نسل‌های بعدی است و این وظیفه‌ای است بر دوش متولیان شهری و پس از آن معماران و شهرسازان. این روزنامه هم از دریچه نگاه خود به موضوع استعفای نجفی پرداخته است و با تیتر «اصرار شورایی‌ها برماندن نجفی در بهشت»، تأکید کرده که اعضای شورای شهر مایل به پذیرفتن استعفای شهردار تهران نیستند.

کوه خواری در ییلاقات مشهد

مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی یکی از تفرجگاه‌های اصلی ساکنان بومی و حتی مسافران استانی است. شهر مشهد هم به واسطه وجود مناطق زیبا و بکر ییلاقی اطراف شهر و شهرستان‌های طرقبه، شاندیز و...، آوازه چه بسا جهانی دارد. روزنامه «خراسان» با این مقدمه در گزارشی میدانی به مسئله کوه‌خواری در ییلاقات مشهد پرداخته و نوشته است: احضار‌ها و پلمب‌ها در این منطقه بی‌فایده است. در این گزارش آمده است که اوج ویلاسازی در جاده نغندر به کنگ است. آنقدر کار نظارت رها شده است که هر کس به هر صورتی که می‌توانسته بنایی تازه‌ساز در میان قطعه زمین خود ساخته است.

نظر متفاوت نزدیکان نجفی

روزنامه «تعادل» با تحلیل نگاه نزدیکان نجفی به مسئله استعفای وی پرداخته است و تیتر زده: نظر متفاوت نزدیکان نجفی. در این گزارش آمده است: درحالی‌که نجفی همچنان مهم‌ترین دلیل استعفای خود را بیماری عنوان کرده است اما نزدیکان وی نظر متفاوتی را مطرح می‌کنند. به‌عنوان مثال نظر داریوش قنبری، معاون پارلمانی شهرداری تهران را درباره استعفای محمدعلی نجفی آورده است. او گفته است: فشارهایی که وجود دارد، باعث شده شهردار تهران استعفا کند و بیماری در این میان نقش چندانی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید