• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 5 شهریور 1399
کد مطلب : 108623
+
-

اعتراف دبیرکل آژانس

گروسی تأیید کرد که آژانس در رابطه با ایران تحت فشار قرار دارد

دیپلماسی
اعتراف دبیرکل آژانس


اسماعیل سلطنت‌پور ـ خبر‌نگار

ایران و آژانس پس از چند ‌ماه روابط سرد و پر‌تنش می‌خواهند دوباره به روزهای تعامل و همکاری برگردند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که 8ماهی می‌شود در این سمت قرار گرفته، یکی‌دوبار از در اتهام‌زنی به ایران و صدور گزارش‌های جهت‌دار در آمد، اما دیروز بعد از 2دور رایزنی با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نهایت دود سفید از محل مذاکرات بلند شد و طرفین نوید حل اختلافات را دادند.
گروسی شامگاه دوشنبه وارد تهران شد و مورد استقبال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت. او در نخستین برنامه مهم خود به امیرآباد تهران رفت تا در سازمان انرژی اتمی با علی‌اکبر صالحی، رئیس این سازمان گفت‌وگو کند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 6ماه اخیر دست‌کم یک گزارش رسمی علیه ایران صادر کرده و علاوه بر این، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در آخرین نشست خود ایران را متهم به پنهان‌کاری و همکاری‌نکردن با آژانس کرد؛ موضوعی که خشم مقامات ایران را به‌دنبال داشت. بهانه آژانس دسترسی‌ندادن ایران برای بازرسی از 2 نقطه در ایران بوده و در مقابل ایران اعلام کرده آژانس حق ندارد بی‌دلیل از هر مکانی که خواست، درخواست بازرسی داشته باشد بلکه درخواست باید براساس سؤال و اسناد قابل استناد صورت بگیرد نه ادعاهای سازمان‌های جاسوسی.  سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره درخواست گروسی برای بازدید از 2 مکان در ایران، گفته بود: به لحاظ حقوقی، درخواست آژانس مبانی محکمی نداشت و این در حالی است که اساسا دسترسی آنها برای بازدید موضوع مهمی نبوده است و مسئله اصلی، نبود منطق حقوقی برای بازدید از این 2مکان بود.

فصل نوین همکاری
علی‌اکبر صالحی دیروز در دیدار با گروسی با بیان اینکه با این سفر فصل نوینی از حیث همکاری ایران و آژانس آغاز می‌شود و همکاری‌های ما بیش از پیش گسترش می‌یابد، گفت: امیدواریم نتیجه سفر مرضی‌الطرفین باشد به‌طوری که دو طرف متقابلا به وظایفشان عمل کنند که در چارچوب مقررات لازم باشد. وی با بیان اینکه صحبت امروز ما سازنده بود و قرار شد آژانس حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد و ما هم در چارچوب وظایف عمل کنیم، خاطرنشان کرد: ایران زیر بار خواسته‌ای خارج از چارچوب‌های قانونی نرفته و نمی‌رود. ما براساس حاکمیت و منافع ملی حرکت می‌کنیم و الان هم در چارچوب مقررات و تکالیف مذاکره و عمل می‌کنیم.
رافائل گروسی هم با اظهار خوشحالی از سفر به ایران در پاسخ سؤالی درباره سیاسی‌کاری آژانس در قبال ایران، گفت: آژانس براساس امیال مدیرکل عمل نمی‌کند، شاید عده‌ای بخواهند از آژانس برای اهداف خود استفاده کنند، اما کسانی که در آژانس هستند، بی‌طرفانه کار می‌کنند. من در دوره مدیریتم اجازه نمی‌دهم کسانی از آژانس برای اهداف خودشان استفاده کنند. وی در پاسخ به اینکه برخی مدعی هستند که از زمان روی کار آمدن او تعامل ایران و آژانس دستخوش سیاسی‌کاری شده است، بیان کرد: از زمانی که من آمدم، تغییری ایجاد نشده است. با ایران همکاری متقابل و فشرده داشتیم و ایران از نظر بازرسی‌ها و تیم‌های آژانس که به ایران می‌آیند، همکاری گسترده‌ای دارد.
گروسی با بیان اینکه من گرایش سیاسی ندارم و قضاوت‌ها و نتیجه‌گیری‌های آژانس صرفا براساس یافته‌های فنی است، اظهار کرد: آژانس با ایران در ارتباط با برجام همکاری داشته است. یکسری نکات و موضوعات است که باید حل و فصل شود. گهگاه مواردی پیش می‌آید که نیازمند شفاف‌سازی است. 

تضمین آژانس
فعالیت‌های هسته‌ای عربستان موضوع یکی از سؤالات بود که مدیرکل آژانس در این‌باره خاطرنشان کرد: بین آژانس و عربستان رابطه برقرار است و معتقدیم باید این فعالیت‌ها تحت نظارت قرار گیرد و امیدواریم نظارت بر برنامه هسته‌ای عربستان تداوم داشته باشد. گروسی در پاسخ به اینکه آژانس چطور می‌تواند تضمین دهد موانع و طرح‌های ضد‌ایرانی آمریکا مانع همکاری و تنش در روابط ایران و آژانس نشود؟ گفت: آژانس رابطه انفرادی با کشورها دارد و اجازه نمی‌دهد بخش سومی بر این روابط تأثیر بگذارد‌. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند، اما رابطه کشورها با آژانس باقی می‌ماند و این مهم است. ما ضمانت می‌دهیم اعمال نفوذی بر آژانس نیست، اما فشار هست ولی تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها تأثیر بگذارد.
رافائل گروسی دیروز در پیامی توییتری درباره سفرش به تهران نوشت: با دکتر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کردم. ما در حال همکاری بر سر توافق در زمینه فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هستیم. سفر گروسی به ایران همزمان با تحولات بین‌المللی برجام به‌خصوص اقدام آمریکا مبنی بر درخواست فعال‌شدن مکانیسم ماشه بوده، با این حال، محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرده‌اند که سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی ارتباطی به موضوع مکانیسم ماشه و مسائل سیاسی ندارد.


مکث
رایزنی گروسی با ظریف


رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ظهر دیروز در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی کرد. به گزارش ایسنا، در این دیدار‌ سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و سعید خطیب‌زاده، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه کشورمان نیز حضور داشتند. در این رابطه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی نوشت: دیداری با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران داشتم تا گفت‌وگوهایی که در تهران در حال انجام گرفتن است، تداوم یابد. از تمایل وی برای افزایش همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قدردانم. در دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی اتمی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. وزیر امور خارجه در این دیدار تأکید کرد؛ همکاری‌های ایران و آژانس همواره بر مبنای تعهدات بین‌المللی و در چارچوب فنی و حرفه‌ای بوده است. ظریف افزود: همانطور که آژانس نیز بارها تأیید کرده است، بیشترین همکاری‌ها در حوزه پادمانی بین ایران و آژانس وجود دارد و این مسیر می‌تواند در همین چارچوب ادامه پیدا کند. وزیر امور خارجه کشورمان اظهار امیدواری کرد که با حل اختلافات موجود براساس اعتماد متقابل، همکاری‌های دو طرف در چارچوب مقررات پادمانی و بر مبنای حسن نیت ادامه یابد. در این دیدار گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تأکید کرد که آژانس وظایف خود را براساس اصول بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری و همچنین در چارچوب صرف ملاحظات فنی انجام می‌دهد. وی افزود: همکاری‌های بین ایران و آژانس در گذشته به نفع دو طرف بوده و با غلبه بر برخی مشکلات، می‌توان این همکاری‌ها را ادامه داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید