• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 4 شهریور 1399
کد مطلب : 108551
+
-

28خرداد؛ انتخابات 1400

سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری 28خردادماه سال بعد برگزار می‌شود

خرداد ماه سال آینده، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. رقابت‌ دور قبلی 29 اردیبهشت‌ ماه 96 برگزار شده بود و این بار به پیشنهاد وزارت کشور و با تأیید شورای نگهبان سیــزدهمیــن دوره انتخـابـات ریاست‌جمهوری 28خردادماه سال بعد برگزار خواهد شد.  یک دوره انتخابات میان‌دوره‌ای دیگر مجلس خبرگان رهبری نیز با فوت آیت‌الله هاشم بطحایی، آیت‌الله محمدعلی تسخیری و آیت‌الله ابراهیم امینی نمایندگان استان تهران همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری قطعی شده است.
وزارت کشور 2تاریخ ۲۱و ۲۸خرداد۱۴۰۰ را برای انتخابات پیشنهاد داده بود که شورای نگهبان با تاریخ دوم موافقت کرده است. رئیس ستاد انتخابات کشور درباره مراحل انتخابات۱۴۰0 هم گفته: «تقویم انتخابات ریاست‌جمهوری از اسفند آغاز می‌شود که آن هم مرحله استعفا برای متولیان امر است که 3ماه قبل از شروع باید انجام شود. وضعیت انتخابات شوراها و خبرگان رهبری هم به این شکل است و فرایند انتخابات این دو نیز اسفند امسال آغاز خواهد شد.» 
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور هم درباره برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس که جمعه 3هفته دیگر برگزار می‌شود گفته: «مقررات مرحله دوم انتخابات ۲۱شهریورماه مجلس یازدهم مانند مرحله اولیه اعمال خواهد شد، یعنی افراد باید استعفای خود را ۶‌ماه قبل از انتخابات ارائه دهند و سپس ثبت‌نام کنند.» 

تبلیغات مجازی خواهد بود
انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم در حوزه‌هایی که هیچ‌یک از نامزدها نتوانستند حدنصاب 20درصد آرا را کسب کنند با معرفی 2نفر که بالاترین رأی را داشته‌اند برگزار خواهد شد.
 براساس توضیحات جمال عرف؛ «برای کسانی که فوت شدند، کسی که اعتبارنامه وی رد شد و کسی که مدرکش تأیید نشد هم جانشین تعیین خواهد شد. ۱۱حوزه در ۹استان و ۲۴شهرستان در مرحله دوم حضور دارند که انتخابات در این حوزه‌ها در ۲۱شهریور‌ماه برگزار خواهد شد. تمام تمهیدات لازم تدوین و ابلاغ شده است. مهم‌ترین اتفاقی که در این حوزه افتاده این است که ما تبلیغات و تجمعات حضوری و میدانی نداریم. قرار شد از ظرفیت فضای مجازی استفاده شود. همچنین قرار شد با تأیید شورای نگهبان از ظرفیت صداوسیمای مراکز استان‌ها هم استفاده شود. دستورالعمل این کار تدوین و ابلاغ شده است. چارچوبی که در خبرگان رهبری وجود دارد و ستادی در استان‌ها برای خبرگان وجود دارد همین برای مجلس هم استفاده می‌شود. در انتخابات شهریور دیگر حد نصاب نداریم و هرکسی با هر میزان رأی بالا به مجلس راه پیدا می‌کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید