• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 4 شهریور 1399
کد مطلب : 108549
+
-

تغییر شیوه برگزاری مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینیره

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و تأکید رهبر معظم انقلاب به رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا این مراسم بدون حضور جمعیت و تنها با حضور یک سخنران و یک مداح برگزار می‌شود

دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره) امسال به‌صورت عمومی برگزار نمی‌شود. در متن این اطلاعیه آمده است: «ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری سیدو سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران با وفای ایشان به اطلاع می‌رساند مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره) امسال به‌علت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ضوابط اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا به‌صورت عمومی برگزار نمی‌شود و مشروح برنامه‌های عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. امید است به برکت عرض ارادت و عزاداری‌های خالصانه همه ارادتمندان اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌ویژه ملت حسینی ایران، دفع بلا و بیماری نزدیک‌تر شود. ان‌شاءالله.»
براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و تأکید رهبر انقلاب به رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا این مراسم بدون حضور جمعیت و تنها با حضور یک سخنران و یک مداح برگزار می‌شود. این مراسم از شب هفتم تا شب دوازدهم محرم (چهارشنبه ۵ شهریور تا دوشنبه ۱۰ شهریورماه) به مدت 6‌شب برگزار خواهد شد.

پروتکل برگزاری نماز ظهر عاشورا
در همین حال، شروط برگزاری نماز جماعت ظهر عاشورا نیز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد. به گزارش ایرنا، سیدعلی مهدیان، معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اعلام نظر کارشناسی وزارتخانه بهداشت گفت: براساس پاسخ وزارت بهداشت یکی از شرایط برگزاری نماز جماعت ظهر عاشورا این است که نماز فقط در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بلامانع است و استفاده از ماسک توسط نمازگزاران و همه افراد شرکت‌کننده در مراسم فریضه نماز الزامی است. مهدیان اضافه کرد: استفاده از سجاده و مهر شخصی توسط نمازگزاران ضروری است و کنترل تردد و ورود و خروج جهت جلوگیری از تجمعات باید توسط مسئولان برگزاری انجام شود. وی ادامه داد: همچنین سطوح مشترک محل‌های برگزاری قبل و بعد از مراسم توسط مسئولان برگزاری گندزدایی شود و در ورودی محل برگزاری، امکانات ضدعفونی دست فراهم و تعبیه شده باشد.
با وجود اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری و پروتکل‌ها و ضوابط اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و ستاد اقامه نماز کشور درباره چگونگی برگزاری برنامه‌های عزاداری و نماز جماعت ظهر عاشورا، روز یکشنبه دادستان کل کشور طی سخنانی از رئیس‌جمهور درخواست کرده بود تا ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداری در مساجد و تکایا را رفع نماید. محمدجعفر منتظری با طرح این موضوع به رئیس‌جمهور گفته بود: «با عنایت به اینکه ممنوعیت برگزاری مراسم در مساجد و تکایا و محیط‌های بسته جزو مصوبات ستاد ملی کرونا نبوده و به‌صورت ناگهانی توسط معاون وزیر بهداشت اعلام گردیده و انتقادات فراوانی را به همراه داشته است، لذا مقرر فرمایید برگزاری مراسم در مساجد و تکایا با رعایت همان دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب مجاز اعلام شود.»
پیش‌تر و در آستانه شروع ایام محرم، کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، طی اطلاعیه‌ای بر رعایت «دقیق و کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم، سخنرانان و مسئولان هیئات مذهبی، تکایا و حسینیه ها» در ایام‌ماه محرم تأکید کرده بود. براساس این اطلاعیه، برگزاری مراسم عزاداری عمومی در فضاهای سربسته صرفاً در ایام مشخص شده و ساعات محدود و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایایی مجاز است که به تشخیص کارگروه استانی دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی هستند. 
همچنین، برگزاری مراسم در اماکن مجاز صرفا با رعایت اصول «کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی‌زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک» انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید