• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 2 شهریور 1399
کد مطلب : 108360
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BBRKW
+
-

نشست ویژه برای حمایت از بورس

یک عضو شورای بورس از هم‌اندیشی دولت و بانک مرکزی در نشست دیروز این شورا، برای حمایت از بورس خبر داد

نشست ویژه برای حمایت از بورس


به‌دنبال تداوم روند نزولی بازار سهام، دیروز شورای بورس تشکیل جلسه داد و راهکارهایی برای ایجاد تعادل در بازار سهام درنظر گرفت. با این حال به‌دلیل ضعف شدید اطلاع‌رسانی در این شورا، اطلاعات کاملی در مورد اقدامات قطعی برای حمایت از بازار سرمایه منتشر نشد. با این حال یک عضو شورای بورس تأکید کرد:دولت و بانک مرکزی درخصوص اصلاح بازار و چگونگی حمایت‌های هوشمند از بازار سرمایه به تبادل‌نظر پرداختند.
به گزارش همشهری، تداوم روند نزولی بازار سهام در 2 هفته گذشته منجر به واکنش طیف زیادی از کارشناسان، مقامات مسئول و فعالان بازار سرمایه شده است. بر همین اساس روز گذشته شورای بورس برای بررسی راهکار‌های حمایت از بورس تشکیل جلسه داد و در این جلسه موضوعاتی از قبیل ارزشگذاری صندوق سرمایه‌گذاری دارا دوم که گمان می‌رود می‌تواند به تعادل بازار سهام کمک کند، نحوه فروش بخش دوم سهام عدالت و همینطور چگونگی حمایت دولت و بانک مرکزی از بازار سرمایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما به‌دلیل اینکه شورای بورس هرگز یک نظام اطلاع‌رسانی ابتدایی نداشته است و همواره اخبار مربوط به تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات این شورا خارج از یک فرایند اطلاع‌رسانی دقیق منتشر می‌شود و اغلب هرگز منتشر نمی‌شود جزئیات دقیق‌تری از تصمیمات این شورا برای حمایت از بورس به‌دست نیامد. با این حال تا این جای کار می‌دانیم که برخی تصمیم‌ها برای حمایت از بازار سرمایه و جلوگیری از تداوم نزول در بازار سهام گرفته شده است.این اطلاعات را یک عضو شورای بورس و عضو ناظر مجلس اعلام کردند.آن طور که عضو ناظر مجلس اعلام کرده است گویا بخشی از دلایل نزول بازار سهام ناشی از فروش بخش دوم سهام عدالت بوده است.

تصمیم‌گیری درباره سهام عدالت
عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس از جدیدترین تصمیمات این شورا درباره ارزشگذاری سهام 4 شرکت پالایشی در صندوق دارا دوم و مشکلات فروش سهام عدالت خبر داد و تأکید کرد: قرار شده درخصوص سهام عدالت که طی هفته گذشته با فروش آن در بازار مشکلاتی به‌وجود آمده توسط نهادهای حمایتی اقدامات لازم انجام شود.محسن علیزاده افزود: اینکه نهادها به چه صورت سهام عدالت را خریداری کنند(بلوکی و یا...) یا اینکه چه نهادهایی سهام عدالت را خریداری کنند تصمیمی گرفته نشد اما قطعا این اتفاق خواهد افتاد.او تأکیدکرد:همچنین مقرر شد در نخستین جلسه هیأت دولت درباره قیمت‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری دارا دوم بحث و قیمت سهام این شرکت‌های متعلق به این صندوق، متناسب با نرخ روز ارزشگذاری شود. این نگرانی قبلا درخصوص‌ قیمت دارا دوم وجود داشت . از این رو قرار شده قیمت‌گذاری آن به روز انجام شود.

برنامه دولت و بانک مرکزی برای حمایت از بورس
همچنین یک عضو دیگر شورای‌عالی بورس با اشاره به اینکه روند اصلاحی روزهای اخیر بازار سهام، ریزش تلقی نمی‌شود از برنامه حمایت‌های هوشمند دولت و بانک مرکزی از بازار سرمایه خبر داد.حسین سلاح ورزی درباره مباحث مطرح شده در جلسه روز گذشته شورای‌عالی بورس گفت: از صبح دیروز و در نخستین روز هفته با آغاز فعالیت بازار سرمایه، جلسه کمیسیون تخصصی و بعد شورای‌عالی بورس تشکیل شد که بحث‌های بسیار مفصلی درباره اتفاقات اخیر بورس و عوامل مؤثر بر آن انجام شد.او افزود: به اتفاق آرا نظر اعضای شورای‌عالی بورس این بود که تحولات این روزهای بازار سهام به نوعی روند اصلاح معمول(که در ذات بازار سرمایه وجود دارد) است و تلقی ریزش را نمی‌توان از آن داشت. ضمن اینکه بحث‌های متعددی در سمت عرضه و تقاضا بود که چطور از بازار حمایت‌های هوشمند صورت گیرد تا شاهد رونق دوباره بورس باشیم.سلاح ورزی ادامه داد:در این جلسه در رابطه با عرضه صندوق دارا دوم هم صحبت شد. همچنین دولت و بانک مرکزی درخصوص اصلاح بازار و چگونگی حمایت‌های هوشمند از بازار سرمایه به تبادل نظر پرداختند.

   معاملات سهام عدالت به‌صورت بلوکی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره نتایج نشست روز گذشته شورای بورس گفت: در این نشست در مورد سهام عدالت بررسی‌هایی انجام و قرار شد تا از اعتبارات کافی برای خرید سهام عدالت استفاده شود.ضمن اینکه قرارشد معاملات سهام عدالت به‌طور بلوکی توسط کارگزاری‌ها و نهادهای مالی انجام شود. بنابراین این سهام دیگر به‌صورت کد در بورس معامله نمی‌شود. حسن قالیباف اصل با بیان اینکه نشست شورای بورس برای حمایت از بازار سرمایه انجام شد، تأکید کرد: تصمیمات اخیر شامل بازگشت ساعت معاملات، افزایش حدنصاب در صندوق‌های با درآمد ثابت به ۱۵درصد و افزایش حد اعتباری کارگزاری‌ها با توجه به وضعیت‌ روز ‌و برای تقویت بخش تقاضا انجام شد. البته درحال بررسی برای افزایش و ارتقای سیستم معاملات و رفع کندی آن نیز هستیم.او درباره دلایل نزول بازار سهام گفت: وضعیت بازار همواره تابع عرضه و تقاضاست. سرمایه‌گذاران باید بدانند که همیشه بازار صعودی نیست، بلکه قیمت‌ها از متغیرهای ‌موجود و اخبار و واقعیت‌های روز تأثیر می‌گیرد و این بازار همواره با ریسک همراه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید