• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 2 شهریور 1399
کد مطلب : 108357
+
-

ساخت مسکن ملی در انتظار پول متقاضیان

مسکن ملی مانند مسکن مهر خط اعتباری ندارد و همه هزینه‌های ساخت آن از محل آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی تأمین خواهد شد

ساخت مسکن ملی در انتظار پول متقاضیان

با مشخص شدن متقاضیان واقعی مسکن ملی، حالا نوبت به واریز آورده اولیه این متقاضیان رسیده و وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام کرده است واریز نکردن این مبلغ، به‌منزله انصراف متقاضی در خرید مسکن ملی قلمداد خواهد شد. دلیل اصلی این کار، لزوم تأمین هزینه‌های ساخت مسکن از محل آورده متقاضیان مسکن ملی و تسهیلات بانکی آنهاست.
به گزارش همشهری، در طرح اقدام ملی مسکن، قرار است با حذف قیمت زمین از هزینه اولیه ساخت‌وساز مسکونی، پروژه‌های ساختمانی با آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی تأمین مالی شوند و پس از آماده و تحویل شدن مسکن، پروسه تسویه ارزش زمین آغاز شود. در این مسیر، واریز منظم و به‌موقع آورده متقاضیان مسکن ملی یکی از عوامل تضمین‌کننده موفقیت پروژه‌هاست و احتمالاً هرگونه اختلالی در این فرایند می‌تواند مسکن ملی را به سرنوشت مسکن مهر محکوم کند. معاون وزیر راه و شهرسازی نیز تأکید می‌کند: فارغ از تسهیلات درنظر گرفته شده از سوی دولت در طرح اقدام ملی مسکن، کلیه هزینه‌های ساخت واحدهای مسکونی در این طرح از محل آورده متقاضیان تأمین خواهد شد.

هزینه‌ها ثابت نیست
به اعتقاد کارشناسان، پاشنه آشیل مسکن مهر که به تأخیر طولانی‌مدت در تکمیل پروژه‌ها و حتی ورشکستگی برخی پیمانکاران نیز منجر شد، تعیین قیمت ثابت و مشخص برای ساخت پروژه‌ها بود؛ اما آنگونه که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفته است در طرح اقدام ملی مسکن با توجه به اثرگذاری عوامل متعدد، نمی‌توان قیمت ثابتی مشخص کرد و بر همین اساس در هزینه‌های ساخت مسکن ملی، از اعلام قیمت ثابت و از پیش تعیین شده برای پروژه‌ها خودداری شده است. محمود محمودزاده با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند در کنار قیمت‌گذاری بر مبنای هزینه تمام‌شده، این واحدها با حداقل قیمت به متقاضیان واگذار شود، به مهر می‌گوید: متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن می‌توانند در قالب گروه‌های ۳ تا ۵۰ نفره اقدام به ساخت واحدهای مسکونی کنند و یا پیمانکاران بخش خصوصی مسئولیت ساخت این واحدها را برعهده بگیرند؛ لذا دولت سازنده این واحدهای مسکونی محسوب نمی‌شود و به جهت تکمیل پروژه‌ها از سوی بخش خصوصی و نوسان احتمالی قیمت‌ها، نمی‌توان قیمت ثابت مشخصی در ابتدای کار برای متقاضیان تعیین کرد.

3 روش ساخت مسکن ملی
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره چگونگی فروش زمین در پروژه اقدام ملی مسکن می‌گوید: در طرح اقدام ملی مسکن صرفاً در شهرهای جدید که غالباً مجاور کلانشهرها و شهرهای بزرگ هستند، ساخت‌وساز صورت می‌گیرد و به ۳روش واگذاری زمین در این طرح ملی در دستور کار خواهد بود. روش اول، واگذاری زمین به‌صورت ۹۹ ساله در شهرهایی است که قیمت زمین کمتر از یک‌سوم هزینه ساخت واحدها باشد. محمودزاده می‌افزاید: در روش دوم، زمین‌های با قیمت متوسط، به قیمت فعلی و به روش فروش اقساطی با یک دوره تنفس ۲ ساله و پس‌ازآن اقساط ۸ ساله، بدون سود و کارمزد به متقاضیان واگذار خواهد شد. در روش سوم برای زمین‌هایی که کاربری‌هایی غیراز مسکونی هم دارند و یا ارزش بالایی نسبت به سایر اراضی دارند، دولت پس از اتمام عملیات ساخت، به نسبت آورده، مالک بخشی از واحدهای ساخته شده خواهد شد.

مشوق‌های مسکن ملی
در طرح اقدام ملی مسکن، از یک‌سو متقاضیان با حذف قیمت زمین از هزینه اولیه ساخت مسکونی به خرید این واحدها تشویق می‌شوند و از سوی دیگر مشوق‌هایی نیز برای جذب سرمایه‌گذاری در حال انجام است. محمودزاده درباره سیاستگذاری‌های تشویقی در حوزه تولید مسکن می‌گوید: وزارت راه و شهرسازی برای سرمایه‌گذاران حوزه ساخت مسکن و مدیران اجرایی باتجربه این حوزه، مشارکت در پروژه‌های بزرگی از قبیل طرح اقدام ملی مسکن درنظر گرفته است. او می‌افزاید: از طرفی افرادی که در سراسر کشور پروژه‌های مسکونی نیمه‌تمام و یا زمین آماده ساخت دارند، با اطمینان خاطر از تأمین منابع مالی از سوی متقاضیان و تخصیص تسهیلات دولتی، می‌توانند با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی مسکن در این طرح مشارکت کنند. از روش مذکور بخش خصوصی تاکنون برای ساخت و تکمیل ۲۰ هزار واحد مسکونی اعلام آمادگی کرده که عملیات عمرانی مربوط به این واحدها نیز آغاز شده است. او اظهار می‌کند: سرمایه‌گذاران همچنین امکان انتخاب پروژه‌های مشارکتی را نیز برای تسریع در پیشرفت پروژه‌های مسکونی تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی دارند. روش برقراری ارتباط سرمایه‌گذاران با وزارت راه و شهرسازی، مراجعه به ادارات راه و شهرسازی و دستگاه‌های متولی در هر استان است تا براساس شیوه‌نامه‌های ابلاغی، صلاحیت سازندگان مورد ارزیابی قرار گرفته و پروژه‌های در دست اقدام به آنها واگذار شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید