• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 شهریور 1399
کد مطلب : 108332
+
-

روزهای امجدیه شیرودی

اتفاقات تاریخی که در استادیوم قدیمی‌تهران رقم خورده است


 خرداد 1342
اولین راهیابی فوتبال ایران به المپیک 

تیم ملی فوتبال ایران، در نخستین تلاش‌اش برای حضور در المپیک، تاریخ‌ساز شد و در امجدیه، ‌در پی نمایشی قدرتمند صعودش به المپیک 1964 توکیو را قطعی‌کرد. هدایت این تیم به‌عهده حسین فکری بود و بازیکنانی مانند پرویز دهداری، عزیر اصلی، محمد رنجبر، همایون بهزادی و محراب شاهرخی در آن توپ می‌زدند. ایران برای صعود به المپیک مقتدرانه از سد پاکستان، عراق و هند گذشت.



1317
پایان ساخت 

ساخت مجموعه در سال 1317 به پایان رسید و برای نخستین‌بار در تاریخ، ایران صاحب یک مجموعه کامل ورزشی شد.



3شهریور 1318
یک سال بعد از پایان ساخت مجموعه، نخستین مسابقات قهرمانی کشور در امجدیه برگزار و اولین استادیوم مدرن کشور رسما افتتاح شد.


اسفند 1339
الیزابت، ملکه انگلیس، در سال 1339 در سفری نسبتا طولانی به ایران آمد. در بخشی از سفر، ملکه انگلیس به همراه هیأت همراهش به امجدیه رفت و نمایش‌ها و مراسم ورزشی ویژه‌ای در حضور او برگزار شد. بخشی از این مراسم، انجام حرکات باستانی توسط شعبان جعفری و نوچه‌هایش بود. شعبان جعفری که بیشتر با نام شعبان بی‌مخ شناخته می‌شود، بعد از کودتا به‌عنوان معتمد دربار شناخته می‌شد و زورخانه او در تهران، یکی از مقاصد همیشگی مهمانان خارجی دربار بود.




 2  اردیبهشت 1318
امجدیه، پیش از افتتاح رسمی، میزبان یک عروسی سلطنتی بود. در اردیبهشت 1318، محمدرضا پهلوی، ولیعهد وقت ایران، همراه با همسر اولش فوزیه، دختر خاندان سلطنتی مصر، به ایران آمد. مراسم ازدواج آنها مفصل بود و چند روز به طول انجامید. در یکی از این مراسم، عروس و داماد به امجدیه رفتند و مراسمی به افتخار آنها برگزار شد و گروه‌های دانش‌آموزی و باستانی‌کاران در امجدیه مراسم ویژه‌ای برگزار کردند.




آبان 1346
مراسم تاج‌گذاری محمدرضا پهلوی در امجدیه




 29 اردیبهشت 1347
صعود به بام آسیا

قهرمانی تیم ملی در آسیا با غلبه بر  اسرائیل.
ایران در سال 1347 برای نخستین‌بار میزبان رقابت‌های ملی فوتبال در سطح آسیا بود و در نخستین میزبانی، قهرمان جام ملت‌های آسیا هم شد. جام ملت‌ها و تیم ملی فوتبال، در ادامه به داستانی رمانتیک بین ایران و آسیا تبدیل شد و ایران به نخستین کشور در قاره کهن تبدیل شد که 3بار، آن هم به‌صورت متوالی، قهرمان این رقابت‌ها شد. ایران در تمامی 4بازی خود برابر هنک‌کنگ، میانمار، جمهوری چین (چین‌تایپه) و اسرائیل پیروز شد تا با اقتدار قهرمان این رقابت‌ها شود.






21فروردین 1349
اولین قهرمانی تاج (استقلال) در آسیا

تاج که بعد از انقلاب به استقلال تغییر نام داد، نخستین قهرمانی خود در آسیا را در امجدیه جشن گرفت. در فروردین 49 تاج رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا و در مرحله گروهی نمایندگان لبنان و مالزی را شکست داد. در بازی‌ بعدی، استقلال از سد مدان اندونزی گذشت و در فینال، هاپوئل اسرائیل را شکست داد. ناصر حجازی، منصور پورحیدری، کارگر جم، کارو حق‌وردیان، علی جباری و غلامحسین مظلومی ازجمله بازیکنان این تیم بودند. استقلال ابتدا عقب افتاد و در نیمه دوم گل مساوی را به ثمر رساند. گل پیروزی این تیم را مسعود معینی در دقیقه 92 به ثمر رساند.




16فروردین 1347
اولین دربی تهران که یکی از معتبرترین شهرآوردهای آسیا و دنیاست، در ابتدای سال 47 شکل گرفت. تاج که بعد از انقلاب به استقلال تغییر نام داد، تیم قدیمی‌تری بود و از حمایت‌های زیادی برخوردار بود. در مقابل، پرسپولیس بعد از انحلال شاهین شکل گرفته و توانسته بود در مدتی کوتاه، به لطف نزدیکی‌اش به مکتب شاهین، هواداران زیادی کسب کند. این بازی، بدون گل به پایان رسید. هر چه بعدا در دربی تهران اتفاق افتاده، بخش جذابی از تاریخ ورزش ایران بوده است.




5اردیبهشت 1350
دوستانه پرسپولیس و هامبورگ 

هامبورگ در سال 1350، یکی از معروف‌ترین تیم‌های آلمان بود و اووه زیلر، یکی از سرشناس‌ترین ستاره‌های دنیای فوتبال را در اختیار داشت. این بازی، با گل‌های همایون بهزادی و صفر ایرانپاک 2 -2 مساوی شد.




6خرداد 1354
تساوی پرسپولیس با سایه منچستریونایتد 

منچستریونایتد، پیش از سفر طولانی خود به اندونزی و نیوزلند با تیمی ناقص در تهران بازی کرد تا با پرسپولیس بازی کند. در کمال تعجب، تیم انگلیسی در تهران کاملا دفاعی بازی می‌کرد. علی پروین برای پرسپولیس گلزنی کرد و درنهایت بازی یک-یک مساوی شد. کیفیت تیم انگلیسی چنان پایین بود که داد نشریات ورزشی را هم در آورد.



آذر 1379
قهرمانی جوانان آسیا

آخرین رقابت بین‌المللی معتبری که در ورزشگاه شیرودی برگزار شده، رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا در سال 2000 بود. این رقابت‌ها با حضور ‎عمان‌، کویت‌، ژاپن‌، تایلند، ‎ایران‌، امارات‌، چین‌، کره جنوبی،‌ عراق‌ ‎ و ‎ پاکستان‌ ‎ برگزار شد. تیم قدرتمند ایران، در نیمه‌نهایی در پنالتی به عراق باخت و در دیدار رده‌بندی به چین باخت و از مدال دور ماند.




7اسفند 1359
میتینگ سیاسی نهضت ملی 

سخنرانی دکترمهدی بازرگان در میتینگ سیاسی نهضت ملی 




1353
مسافر

یک جوان ملایری شیفته فوتبال، با هر روشی که بلد است پول جمع می‌کند تا خود را برای دیدن بازی فوتبال به امجدیه برساند. پرسه‌های این جوان در ورزشگاه، تصاویر نابی از امکانات ورزشی این مجموعه در فیلم تأثیرگذار مرحوم عباس کیارستمی ثبت می‌کند. جوان چنان از مسافرت و هیجان دیدن مسابقه خسته است که پیش از آن خوابش می‌برد و فوتبال ندیده، به روزمرگی‌های خسته‌کننده‌اش در ملایر بازمی گردد.




21   اسفند 1349
دوستانه پرسپولیس و بنفیکا 

در انتهای دهه 40، بسیاری از تیم‌های مطرح دنیا با حمایت مالی یکی از بانک‌های آن دوران برای بازی‌های دوستانه به تهران می‌آمدند. در انتهای سال 49، بنفیکای پرتغال به همراه اوزه‌بیو، ستاره سرشناس خود به تهران آمد و با پرسپولیس بازی کرد. حضور اوزه‌بیو تماشاگران زیادی را به ورزشگاه امجدیه کشاند. پرسپولیس در این بازی که آخرین بازی خود در دهه 40بود، 4 بر صفر مغلوب تیم قدرتمند پرتغالی شد.




  1354
عمو فوتبالی

فیلم عمو فوتبالی، زندگی یک هوادار متعصب فوتبال است که هرچند عشقش به پرسپولیس در فیلم عیان نمی‌شود اما به یکی از نمادهای هواداری متعصبانه تبدیل شده است. بخش‌هایی از فیلم سعید مطلبی، در امجدیه و کافه پرسپولیس گرفته شده است.




17مهر 1363
آتش در امجدیه 

پرسپولیس در سال 63، آنقدر تماشاگر به ورزشگاه‌ها می‌کشاند که مسئولان، بازی‌های این تیم را در آزادی برگزار کنند. اما در یک اشتباه تاریخی، شیرودی را میزبان بازی بسیار مهم و حساس پرسپولیس و پاس کردند. هواداران، بسیار فراتر از گنجایش ورزشگاه برای دیدن بازی آمدند، به‌گونه‌ای که پیست دو‌ومیدانی را هم اشغال کردند. در چنین ازدحامی، مسئولان برگزاری مسابقه اعلام کردند که این بازی لغو  و بعدا بدون بلیت‌فروشی در آزادی برگزار می‌شود. این کار، خشم هواداران را برانگیخت و دقایقی بعد، امجدیه در آتش می‌سوخت. تماشاگران به زمین ریختند، بلندگویی را که از آنها خواسته بود آرامش خود را حفظ کنند ویران کردند، تشک‌های دوومیدانی را آتش زدند، شیشه‌ها را شکستند و دروازه‌ها را کندند. این اتفاق چنان غیرمنتظره و نگران‌کننده بود که مقامات، بازی‌های آن سال را بعد از چندهفته برگزاری، لغو کردند.




  1 1 اردیبهشت 1352
دوستانه منتخب تهران و استوک
 
در آن سال‌ها، قهرمانی انگلیس در جام جهانی 1966 همچنان در خاطره ایرانی‌ها بود. 2تن از ستاره‌های تیمی که برای اولین و آخرین بار انگلیس را به قهرمانی رساند، جف هرست و گوردون بنکس بودند. هرست در پیروزی معروف انگلیس برابر آلمان در فینال جام جهانی در ویمبلی هت‌تریک کرده بود. بنکس هم به‌خاطر مهار ضربه سر پله در جام جهانی 1970 محبوبیت و شهرت زیادی داشت. ایرانی‌ها این مهار را که از آن به‌عنوان بهترین صحنه‌های تاریخ جام جهانی یاد می‌شود به‌تازگی در تلویزیون ملی دیده بودند. این دو بازیکن، همراه با تیم استوک به تهران آمدند و با تیم منتخب ایران بازی کردند. بنکس، به‌خاطر اینکه پیش از این بازی به‌تازگی چشم خود را عمل کرده بود، از آمادگی بالایی برخوردار نبود و عملا با یک چشم بازی می‌کرد.
گل ایران را مسعود مژدهی با یک ضربه برگردان تماشایی به ثمر رساند و هرست، گل تساوی استوک را زد. پیش از این بازی، شایعه شده بود که بنکس گفته است هر کس بتواند به او گل بزند 20هزار تومان جایزه می‌گیرد. اما این شایعه‌ای بود که بانک حامی این بازی مطرح کرده بود تا تب این بازی را بالا ببرد.



 
22  خرداد 1359
میتینگ سیاسی سازمان
شروع یک گسست همیشگی 

در انتهای خرداد 59، سازمان مجاهدین خلق در یکی از ملتهب‌ترین روزهای تاریخ امجدیه، بزرگ‌ترین میتینگ سیاسی خود را در این ورزشگاه برگزار کرد. 
سمپات‌های سازمان پای سخنرانی مسعود رجوی نشستند و در پایان، این همایش به درگیری با نیروهای انقلاب منجر شد. شکاف بین انقلاب و این سازمان از همین‌جا شروع شد و دقیقا یک سال و 6روز بعد، پس از ماه‌ها درگیری‌های خونین، سازمان در بیانیه تاریخی خود، عملا علیه انقلاب اعلان جنگ کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
به احترام شهید شیرودی