• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
شنبه 1 شهریور 1399
کد مطلب : 108263
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/G6QDr
+
-

لغو طرح ترافیک تأثیری در شیوع کرونا نداشت و از امروز محدودیت‌های ترافیکی دوباره در تهران برقرار می‌شود

حمایت از ناوگان عمومی؛ بهبود فاصله‌گذاری اجتماعی

حمل‌ونقل
حمایت از ناوگان عمومی؛ بهبود فاصله‌گذاری اجتماعی

حامد فوقانی- خبر‌نگار

طرح ترافیک از امروز دوباره در تهران اجرایی می‌شود؛ از ساعت 8:30صبح تا 16؛ البته با این امتیاز که رانندگان می‌توانند برای یک‌بار از ساعت 14:30به بعد، از محدوده طرح‌های ترافیکی به‌صورت رایگان خارج شوند.
اجرای طرح ترافیک پایتخت از نخستین روزهای کاری امسال براساس ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا لغو شد تا همه بتوانند بدون پرداخت عوارض و جریمه، در تمامی معابر شهر تهران تردد کنند. این تصمیم برای کاهش مسافران حمل‌ونقل عمومی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اتخاذ شد و شاید در بازه زمانی کوتاهی مؤثر عمل کرد اما خیلی زود ورق برگشت؛ ترافیک در اغلب بزرگراه‌ها و خیابان‌ها به اوج خود رسید، شاخص اُزن در میان عناصر آلودگی هوا دائم بالاتر رفت و برخلاف همه انتظارها، جمعیت مسافران نه در مترو و نه اتوبوس، کم نشد.
بعد از کش‌و‌قوس‌های فراوان و فروکش‌کردن کرونا، از 24خرداد اجرای طرح ترافیک در تهران دوباره از سر گرفته شد، اما بعد از مدتی نمودار آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا مجدد‌ اوج گرفت تا طرح ترافیک، بار دیگر لغو شود.
 این اجرا و لغو محدودیت‌های ترافیکی، اطلاعات مناسبی را در اختیار سازمان‌های مربوطه به‌ویژه مرکز مطالعات شهرداری تهران، شرکت کنترل کیفیت هوا، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، شرکت بهره‌برداری مترو و... گذاشت؛ اطلاعاتی که بررسی و پایش آنها نشان می‌داد، لغو طرح ترافیک، نه‌تنها تأثیری در میزان ابتلا نداشته بلکه باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است؛ از سویی جمعیت مسافران حمل‌ونقل عمومی هم تکان نخورد. نشان به آن نشان که فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در بازه دوم لغو طرح ترافیک، گفت: «هنوز سقف مسافران مترو همان ۸۲۰هزار نفر است.»
همه اینها نشان می‌دهد که گره مشکل رعایت‌نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی در تردد شهری را نباید در طرح ترافیک جست‌وجو کرد؛ گره اصلی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی بازمی‌گردد. اگر چرخ توسعه مترو و اتوبوسرانی بر وفق مراد بچرخد، بی‌تردید مردم با خیال راحت‌تر از این وسایل انبوه‌بر استفاده می‌کنند؛ بدون آنکه ناچار شوند در ساعات پیک، فشرده و چشم در چشم سوار واگن مترو یا اتوبوس شوند. اما نکته اینجاست که دست‌کم طی یک‌دهه اخیر، این مُدهای حمل‌ونقلی به‌ویژه از سوی دولت‌ها آنقدر بی‌مهری دیده‌اند که شهرداری‌ در دوره‌های مختلف به سختی توانسته‌‌ نسبت به توسعه و نوسازی‌شان اقدام کند. نگاهی به اطلاعات زیر بیندازید، اصل ماجرا دست‌تان می‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید