• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
سه شنبه 28 مرداد 1399
کد مطلب : 107962
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ER65k
+
-

فعالیت روبو تاکسی‌های AutoX در شانگهای

جهان استارتاپی
فعالیت روبو تاکسی‌های AutoX در شانگهای

رقابت در تهیه و تولید خودران‌ها کم‌کم وارد مرحله‌ای تازه شده و مردم در برخی نقاط جهان، شاهد حضور این خودروها در سطح شهر هستند. دیروز (دوشنبه) استارتاپ AutoX که در حوزه خودروهای خودران فعالیت می‌کند، از راه‌اندازی عمومی سرویس تاکسی خودران خود در شهر شانگهای خبر داد. به گزارش وب‌سایت تک‌کرانچ، این استارتاپ که نام ساده «روبو تاکسی» (RoboTaxi) را روی سامانه جدید خود قرار داده است، درحال حاضر با استارتاپ دی‌دی (Didi) که بزرگ‌ترین شرکت تاکسی اشتراکی چین محسوب می‌شود و برنامه روبوتاکسی‌های خود را در اواخر‌ماه ژوئن در شانگهای راه‌اندازی کرده است، رقابت می‌کند. روبو تاکسی‌های AutoX ابتدا در ناحیه «جیادینگ» و با 100دستگاه خدمات‌رسانی خود را آغاز می‌کنند. سفر را می‌توان از طریق اپ AutoNavi، که برنامه نقشه و حمل‌ونقل است و به شرکت «علی‌بابا»، یکی از سرمایه‌گذاران این استارتاپ تعلق دارد، رزرو کرد. همچنین کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن شرکت تاکسیرانی Letzgo نیز اقدام به رزرو تاکسی‌های AutoX کنند. این 2 شرکت دیروز اعلام کرده‌اند که موافقتنامه‌ای برای همکاری منعقد کرده‌اند که به توسعه کار هر 2 کمک شایانی می‌کند. استارتاپ AutoX که دفتر مرکزی آن در شهر شنزن قرار دارد، سال گذشته در مرحله سریA، سرمایه‌ای 100میلیون دلاری را به‌دست آورد. 3شرکت دانگ‌فنگ موتورز، علی‌بابا و پلاگ‌اند پلی، این سرمایه را در اختیار AutoX قرار دادند. رقابت با Didi که آن هم تاکسی‌های خودرانش در ناحیه «جیادینگ» فعالیت می‌کند، می‌تواند، فناوری تاکسی‌های خودران را وارد فاز جدیدی کند. ناحیه «جیادینگ» یکی از محله‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد شانگهای است و می‌تواند فرصتی ایده‌آل برای محک زدن روبو تاکسی‌ها به‌حساب‌ آید. تاکسی‌های استارتاپ Didi هم درست چند هفته پس از آنکه این شرکت اعلام کرد، سرمایه‌ای 500میلیون دلاری را از چند سرمایه‌گذار ازجمله «سافت‌بانک» به‌دست آورده، در شانگهای به راه افتادند. هدف این استارتاپ، استقرار بیش از یک میلیون دستگاه تاکسی خودران تا سال2030میلادی است. البته 2 استارتاپ AutoX و Didi هر 2 فهرستی از رقبای قدرتمند را در حوزه کاری‌شان در چین پیش روی خود می‌بینند. استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی چون: Pony.ai، Baidu و WeRide نیز سخت به‌دنبال گسترش خود در زمینه حمل‌ونقل عمومی خودران هستند. آنها هر کدام در شهرهای مختلف، تاکسی‌های خودران خود را دارند. نکته دیگر درخصوص این تاکسی‌ها که باید به آن اشاره کنیم، موضوع نرم‌افزارهای مخصوص‌شان است. در این راه برخی شرکت‌ها مانند «مومنتا» (Momenta) تمرکز اصلی‌شان را روی ساخت نرم‌افزارها و برنامه‌های ویژه خودران‌ها گذاشته‌اند. بدون شک، با توسعه زیرساخت‌ها در حوزه فناوری‌های شبکه و همچنین هزینه‌های سنگینی که دولت چین برای راه‌اندازی اینترنت 5G پرداخت کرده است، موضوع تاکسی‌های خودران و به‌طور کلی خودران‌ها در این کشور خیلی زود می‌تواند به نتایج قابل‌قبولی برسد. استارتاپ AutoX سومین و تنها شرکت چینی است که توانسته مجوز حضور روبوتاکسی‌های بدون راننده‌اش را در ایالت کالیفرنیا به‌دست آورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید