• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10796
+
-

پیام ولیعهد عربستان از واشنگتن برای تل‌آویو

جهان نما
پیام ولیعهد عربستان از واشنگتن برای تل‌آویو

ولیعهد عربستان سعودی در جریان سفر به آمریکا، مصاحبه‌های مهمی با رسانه‌های مطرح این کشور انجام داد که به‌تدریج طی روزهای گذشته منتشر شده و توجه افکار عمومی را به‌خود جلب کرده است. یکی از این موارد، مصاحبه محمد بن‌سلمان با مجله آتلانتیک بود که در آن مواضع قابل‌توجه و بی‌سابقه‌ای از سوی ولیعهد عربستان نسبت به تحولات خاورمیانه مطرح شد. او  در این مصاحبه به صراحت از اسرائیل حمایت کرد و از به رسمیت‌شناختن این رژیم سخن گفت. در ادامه بخش‌هایی از سخنان محمد بن‌سلمان در این مصاحبه را می‌خوانید:

منافع مشترک عربستان و اسرائیل

ولیعهد عربستان در بخشی از مصاحبه‌ خود که با انتقادات گسترده‌ای در جهان عرب روبه‌رو شد گفت: اسرائیل در قیاس با مساحتش اقتصاد بزرگ و قابل ملاحظه‌ای دارد که رو به رشد است. بدون شک منافع مشترک متعددی میان ما و اسرائیل وجود دارد که درصورت تحقق صلح می‌توان به آنها دست یافت. به باور من فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها هر‌یک حق دارند در سرزمین‌های خود در صلح زندگی کنند اما چنین امری باید در سایه صلح تضمین شود و با ثبات برای طرفین به وقوع بپیوندد.

نمی‌دانم وهابیت چیست!

محمد بن‌سلمان در پاسخ به این سؤال که عربستان به‌عنوان مهد وهابیت چگونه دم از صلح می‌زند مدعی شد: ما وهابیت را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم چیست! وقتی افرادی از وهابیت حرف می‌زنند نمی‌دانند دقیقا از چه سخن می‌گویند. خاندان عبدالوهاب و خاندان آل شیخ، امروز در عربستان به خوبی شناخته شده هستند، اما امروز در عربستان ده‌ها هزار خاندان دیگر هم وجود دارد. در حقیقت عربستان سعودی شبکه‌ای از هزاران سلطنت مطلقه است و حرکت خلاف این ساختار مشکلات بزرگی را در عربستان سعودی ایجاد می‌کند.

به درخواست آمریکا از گروه‌های تندرو حمایت کردیم

ولیعهد جوان عربستان در رد اتهام حمایت مالی کشورش از افراط‌گرایان و گروه‌های تروریستی گفت: آمریکا از ما خواست از گروه‌های افراطی در افغانستان برای مقابله با جماهیر شوروی حمایت مالی کنیم. حتی یک سند یا دلیل معتبر برای حمایت عربستان از گروه‌های تروریستی بعد از جنگ افغانستان وجود ندارد. البته برخی شهروندان عربستان برخلاف قانون این کشور از گروه‌های تروریستی حمایت مالی کرده‌اند و هم‌اکنون بسیاری از آنها در زندان هستند.

محور شرارت

محمد بن‌سلمان در تکرار ادعاهای بی‌اساس خود، ایران را در کنار اخوان‌المسلمین و القاعده به‌عنوان 3ضلع مثلث شر توصیف کرد و گفت: این محور تمام مبانی سازمان ملل را نادیده گرفته و به‌دنبال دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه است؛ درحالی‌که محور مقابل آن، متشکل از عربستان، امارات، مصر، اردن و بحرین در حال تلاش برای حفظ ثبات خاورمیانه و مهار بحران‌هایی است که محور شرارت ایجاد کرده است.

برجام در تغییر ایران ناموفق بود

ولیعهد عربستان در بخش دیگری از مصاحبه که به‌طور مستقیم به ایران اشاره داشت توافق هسته‌ای را در تغییر سیاست‌های تهران ناکارآمد توصیف کرد و مدعی شد: از دید ما این توافق 0.1درصد شانس ایجاد تغییر در ایران را دارد؛ درحالی‌که از دید اوباما این احتمال 50درصد بود، اما حتی در این صورت هم ما نمی‌توانیم خطرات احتمالی را از جانب ایران نادیده بگیریم چرا که 50درصد احتمال جنگ وجود دارد. ما در کشورهای مختلفی ازجمله مالزی، سودان، عراق و یمن، ایران را به عقب رانده‌ایم و فکر می‌کنیم اگر تهران به‌طور کامل پس رانده شود، بحران‌های منطقه‌ای نیز به داخل این کشور منتقل خواهد شد. البته نمی‌دانم منجر به سقوط نظام در تهران می‌شود یا خیر و هدف ما هم سقوط نظام نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید