• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 28 مرداد 1399
کد مطلب : 107933
+
-

آیت‌الله جنتی در سومین نشست شورای نگهبان با مجلس یازدهمی‌ها:

از ردصلاحیت‌ها خرسند نمی‌شویم

از ردصلاحیت‌ها خرسند نمی‌شویم

دیدارهای شورای نگهبان و توصیه‌های آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان به نمایندگان به سلسله دیدارهایی بدل شده که تقریبا هر 3هفته یک‌بار تکرار می‌شود. بعد از رئیس و هیأت‌رئیسه مجلس، دیروز روسای کمیسیون‌های تخصصی بهارستان مهمان شورای نگهبان شدند و با آیت‌الله جنتی دیدار کردند.
در 80روز گذشته از استقرار مجلس یازدهم، این سومین نشستی است که شورای نگهبان مدعوین ویژه را از مجلس شورای اسلامی به جمع رئیس، حقوقدانان و فقهای خود فرا‌می‌خواند. افزایش تعامل میان مجلس و شورای نگهبان و همکاری مشترک در زمینه قانونگذاری، عنوان مشترک هرسه نشستی است که تا‌کنون برگزار شده است. ریاست هر سه نشست برعهده آیت‌الله جنتی بوده و دیدگاه شورای نگهبان درباره نشست‌ها را شرح داده است.
دبیر شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان از ردصلاحیت هیچ‌یک از نمایندگان خرسند نمی‌شود لکن چه کنیم که به‌دلیل بی‌توجهی و دقت، فسادها و انحرافات گوناگون سراغ برخی نمایندگان می‌آید، از این‌رو همه باید مراقب انحرافات باشیم و از سرگذشت گذشتگان خود درس بگیریم.
شورای نگهبان در ادوار مختلف منتقد ثبت‌نام‌های گسترده در انتخابات بود و این ثبت‌نام‌های گسترده را زمینه‌ای برای ردصلاحیت‌های گسترده می‌دانست. در انتخابات مجلس یازدهم نزدیک به 70نماینده مجلس دهم که برای انتخابات ثبت‌نام کردند، ردصلاحیت شدند. دلیل ردصلاحیت آنها عمدتا فساد اقتصادی عنوان شده بود. وی در توصیه دیگر و مهم خود خطاب به همه نمایندگان مجلس متذکر شد: بعضی افراد در ایام انتخابات در کنارتان بوده‌اند و در ستادها برایتان کار و تبلیغات کرده‌اند که پس از انتخابتان به‌عنوان نماینده از شما انتظارات و توقعات بی‌جایی دارند؛ خدای نکرده خواسته‌های غیرقانونی و نامشروع آنها را انجام ندهید و کاری هم به عزل و نصب‌های اجرایی نداشته باشید.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دبیر شورای نگهبان در ادامه سخنان خود در جمع روسای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه امید مردم به نمایندگانشان است و باید مهم‌ترین و فوری‌ترین مشکل آنها که مسئله معیشتی است هرچه سریع‌تر رسیدگی شود، تأکید کرد: باید با هم‌افزایی و همکاری مسئولان اجرایی و مجلس و البته نظارت جدی بر کار آنها، به رفع سریع‌تر مشکلات مردم کمک کرد.

دیدار سه‌گانه
نخستین دیدار مجلس‌یازدهمی‌ها با شورای نگهبان 15روز بعد از استقرار این مجلس و به ریاست رسیدن محمدباقر قالیباف انجام شد. سیاست‌های کلی نظام، معیشت و انتخابات ازجمله محورهای ملاقات رئیس مجلس با اعضای شورای نگهبان بود.
 اگرچه پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان محتوای این دیدار را بحث و تبادل‌نظر درباره راهکارهای تعامل و همکاری میان مجلس و شورای نگهبان در زمینه قانونگذاری عنوان کرد، اما قالیباف هم دستور کار این نشست را بررسی سیاست‌های کلان نظام که در 17بند از سوی مقام معظم رهبری به مجلس ابلاغ شده، دانست. او در شرح این نشست به رسانه‌ها گفت: اجرای این سیاست‌ها مبنای کار مجلس و همچنین شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است... در روند قانونگذاری، هم در بعد زمان و هم هزینه‌های یک قانون و دقت و اثرگذاری، نیازمند همکاری نزدیک با شورای نگهبان هستیم.
دومین نشست مجلسی‌ها با شورای نگهبان سی‌ام تیر‌ماه گذشته صورت گرفت که با عنوان هم‌اندیشی هیأت‌رئیسه مجلس با اعضای شورای نگهبان برای رفع مشکلات مردم در حوزه قانونگذاری‌ خبری شد، اگرچه بررسی راهکار‌های افزایش تعامل و همکاری‌های مشترک در زمینه قانونگذاری محور نشست بود، اما می‌توان تفاهم میزبان و مهمان بر سر اصلاح قانون انتخابات و تدوین قانون جامع انتخاباتی را مهم‌ترین خروجی این نشست دانست. اهمیت تفاهم شورای نگهبان و مجلس برسر پرداختن به قانون جامع انتخابات زمانی دوچندان می‌شود که سخنان اخیر آیت‌الله جنتی در انتقاد از اصلاح قانون انتخابات در اواخر مجلس دهم را مورد توجه قرار داد. او در نطقی در نشست هفدهم اردیبهشت‌ماه شورای نگهبان عملکرد مجلس دهم در بحث اصلاح قانون انتخابات را نقد کرد و گفت: «امیدواریم مجلس یازدهم با هماهنگی متولیان امر انتخابات همچون وزارت کشور و شورای نگهبان که تجربه ارزشمندی در این حوزه دارند، در فضایی معقول اقدام به اصلاح قانون انتخابات کند.»
مجلس تازه‌نفس یازدهم که منتقدان آن را محصول نظارت استصوابی شورای نگهبان و ردصلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته می‌دانند، در تفاهم با شورای نگهبان سودای سامان‌دادن به قانون انتخابات را دارد؛ قانونی که اصلاح آن در 4دوره اخیر مجلس به سرانجام نرسیده است.
پیش‌تر سخنگوی شورای نگهبان از رویکرد شورای نگهبان در قبال مجلس یازدهم خبر داده و اعلام کرده بود: پژوهشکده شورای نگهبان و اعضای این شورا آمادگی دارند که دیدگاه‌های مشورتی را پیشاپیش به مجلس ارائه کنند تا رفت و برگشت مصوبات سرعت بیشتری داشته باشد و مصوبات با سرعت بیشتری به مرحله نهایی برسند.

   توصیه به سؤال از مسئولان اجرایی
جنتی مسئله نظارت نمایندگان بر مسئولان اجرایی را مهم خواند و گفت: نظارت یکی از وظایف اصلی مجلس است که شامل سؤال، تحقیق و تفحص و استیضاح است. از این‌رو می‌شود از ابزار مهمی همچون سؤال البته با ارائه راهکار و با حفظ احترام و ادب برای نظارت بر کار مسئولان اجرایی استفاده کرد؛ این مسئله نه‌تنها اشکالی ندارد بلکه حق قانونی نمایندگان مجلس است. دبیر شورای نگهبان همچنین تصریح کرد: نباید قطب‌بندی‌های مضر در مجلس شکل بگیرد؛ اختلافات نظر و تنوع افکار و ایده‌ها در مجلس هیچ اشکالی ندارد بلکه لازم هم هست، اما نباید نمایندگان به‌واسطه نظرات مخالف و موافق در مقابل یکدیگر قرار بگیرند. تضارب آرا و مشورت داشته باشید اما از درگیری و مقابل هم قرار گرفتن پرهیز کنید. آیت‌الله جنتی حضور دائمی در بین مردم را از دیگر توصیه‌های خود به نمایندگان عنوان کرد و افزود: با مردم باشید و مرتب به میان آنها بروید و از نزدیک مشکلات آنها را بشنوید و در حل مسائل آنها کوشش کنید، چراکه نه‌تنها این امر عبادت است بلکه ارائه طرح‌ها و قانونگذاری شما را کاملا عینی می‌کند؛ پس تا می‌توانید به مردم خدمت کنید و آنها را راضی نگه دارید که رضایت خدا در این کار است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید