• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 27 مرداد 1399
کد مطلب : 107897
+
-

جمعی از استادان دانشگاه شریف در نامه‌ای سرگشاده از مدرک‌گرایی انتقاد کردند

علیه مدرک‎گرایی سیاسیون

گزارش دو
علیه مدرک‎گرایی سیاسیون

تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه شریف در نامه‌ای سرگشاده از عطش مدرک‌گرایی توسط شماری از سیاسیون انتقاد کرده‌‌اند. آنها در این نامه دانشجویان، همکاران و سرانجام مسئولان را خطاب قرار داده و چند نکته اساسی را با آنها مطرح کرده‌اند.
 این نامه به امضای 42تن از اعضای هیأت علمی این دانشگاه رسیده است.
به گزارش همشهری، ‌در این نامه آمده است:« طی چند دهه گذشته جامعه ما شاهد پدیده‌شگفت‌انگیزی بوده که متأسفانه به مرور نیز تشدید شده و آن عطش کسب مدارک دانشگاهی توسط شماری از سیاسیون بوده است. شاهد بوده‌ایم که کسانی با داشتن سمت‌هایی چون وزارت، وکالت، سفارت، مدیریت و فرماندهی و نظایر آن که مسئولیت‌های بسیار سنگینی هستند، همزمان به کسب مدارک فوق‌لیسانس و دکتری از مؤسسات آموزشی داخل یا خارج نیز اشتغال داشته یا حتی بعضا به کسب عنوان استادی یا دانشیاری این یا آن دانشگاه نیز مفتخر گشته‌اند. نزد اینان کار فاخر دانشگاهی، که نیازمند ممارست و تلاش به اندازه یک عمر و رنج و زحمت سالیان دراز است، چنان سبک انگاشته شده که بعضا اظهار داشته‌اند پس از پایان مسئولیت دولتی خود به خانه اصلی‌شان یعنی دانشگاه باز می‌گردند! گویی که همه این بدفهمی‌ها و ناهنجاری‌ها کم بوده است، مؤسساتی نیز تشکیل شده که به مسئولان دولتی و حکومتی مدارک دکتری اعطا کند. به همین دلیل ما شماری از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با احساس مسئولیت برای پاسداری از عرصه دانش و دانشگاه لازم می‌دانیم در این نامه دانشجویان، همکاران و مسئولان کشوری را خطاب قرار داده و به آنها بگوییم:
 دانشجویان عزیز،
همانگونه که شما به‌خوبی می‌دانید، کسب مدارک واقعی دانشگاهی نیازمند سال‌ها کار و تلاش پیوسته به بهای محرومیت از رفاه مادی برای اهداف متعالی و ارزشمند است. به تلاش خود همچون گذشته ادامه دهید و اطمینان داشته باشید که جامعه ما چه در دانشگاه و چه در خارج از آن قدر و ارزش تلاش علمی شما را نسبت به عناوینی که بدون زحمت و رایگان و چه بسا با انتحال کسب می‌شوند باز می‌شناسد. آینده این کشور از آن شماست و میهن ما برای آبادی خویش به تخصص و دانش راستین شما نیازمند است. دلسرد و ناامید نشوید و به راه خود ادامه دهید.
 همکاران گرامی،
بیایید قدر و ارزش جایگاه و حرفه دانشگاهی خود را بدانیم، چه در مقام اجرایی دانشگاه، چه در مقام استاد راهنما یا استاد ممتحن، زحمات شبانه‌روزی دانشجویان خود را با امتیازهایی که از گذر سیاست نصیب‌مان می‌شود برابر ننهیم. در برابر سهل‌انگاری و انتحال به هر قیمت بایستیم. این دانشجویان با مشقت و تحمل رنج و با کمترین امکانات با امید و آرزوی فراوان برای کسب علم و مشارکت در آبادی میهن به دانشگاه آمده‌اند. آنها را با صدور مدارک پوچ ناامید نکنیم.
 و بالاخره مسئولان محترم،
جامعه ما به آن درجه از بلوغ و پختگی رسیده است که عناوین واقعی را از عناوین ظاهری در هر حرفه‌ای ازجمله در دانشگاه تشخیص دهد. عناوین دکتری و نظایر آن به‌خودی خود واجد هیچ ارزشی نیستند.
 حتی در دانشگاه‌ها نیز عناوین استادی و دانشیاری به‌خودی خود واجد ارزش علمی‌ای که مستقل از دانش واقعی دارندگان این عناوین باشد نیستند. در هیچ کجای جهان نیز دولتمردان خود را مفتخر به داشتن عناوین دانشگاهی نمی‌دانند، بلکه افتخار آنان کارآمدی و تجربه است. توّهم عالم شدن در یک موضوع علمی یا فنی، با اخذ یک مدرک دکتری نیز تصوری اشتباه و پرخطاست. هنگام آن رسیده است که شما نیز برای پالایش کشور عزیز ما از ناهنجاری‌ها کمک کنید و از این اشتیاق و عطش غیرضروری برای کسب عناوین دانشگاهی صرف‌نظر کنید و به این امر توجه کنید که استفاده از نفوذ سیاسی برای کسب چنین مدارکی یک عمل غیراخلاقی و غیراصولی است. ما از شما می‌خواهیم به جایگاه اصلی خود بازگردید و به‌کار و تلاش خالصانه برای آبادی میهن بپردازید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید