• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 27 مرداد 1399
کد مطلب : 107894
+
-

در حاشیه سیاست

  سرمایه اصلاح‌طلبان تکان نخورده
هادی غفاری، عضو مجمع نیروهای خط امام در گفت‌و‌گویی با اعتمادآنلاین گفته: «عده‌ای اصرار دارند که سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان ریزش کرده است، تا از این طریق مردم را نسبت به تفکر اصلاح‌طلبی بدبین و ناامید کنند. واقعیت این است که سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات هیچ تکانی نخورده و این طیف مثل همیشه آمادگی دارد در صحنه‌های مختلف حضوری مؤثر داشته باشد.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: «اصلاح‌طلبان همه‌جوره آماده شرکت در انتخابات۱۴۰۰ و هر انتخابات دیگری هستند. فقط کافی است گروهی که از درون حاکمیت به‌راحتی و با هیچ بهانه‌ای چهره‌های اصلاح‌طلب را رد صلاحیت می‌کنند، اجازه بدهند مردم در فضایی آزاد دست به انتخاب بزنند. شک نکنید که جامعه، اصلاح‌طلبان را قبول دارد و به آنها رأی خواهد داد.»

  دفاع اصلاح‌طلبان از نظام نخست‌وزیری!
در ادامه یادداشت اخیر عباس عبدی که از تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی دفاع کرده بود، محمدرضا خباز، دیگر چهره اصلاح‌طلب نیز در گفت‌وگویی با نامه‌نیوز از این ایده استقبال کرده و گفت: «اگر احزاب قدرتمندی وجود داشته باشند فردی از این نظام حزبی برمی‌آید که آگاه به امور است. از سوی دیگر باید فضای کلی سیاسی هم به سمت حزب‌پذیری و نه حزب‌ستیزی حرکت کند.» خباز افزود: «باوجود چنین پیش‌فرض‌هایی رهبر انقلاب یک یا چندنفر را به مجلس معرفی می‌کنند تا نمایندگان مردم برای تعیین نخست‌وزیر به آن فرد یا افراد مورد نظر رأی دهند. چنین فردی از یک‌سو مورد اعتماد رهبری است و می‌تواند اختیارات ایشان را هم اعمال کند و از سمتی به‌صورت غیرمستقیم مورد تأیید ملت است و می‌تواند با داشتن اختیارات زیاد کارها را جلو ببرد.»

  توصیه به مردم گرفتار برای مشارکت در انتخابات
محمدتقی ‌رهبر، فعال سیاسی اصولگرا در ارزیابی خود از میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری1400 به اعتمادآنلاین گفت: مردم ایران این روزها شدیدا گرفتارند و مشکلات زیادی دارند. شرایط طوری است که بعضی‌ها حتی در رفع احتیاجات اصلی‌شان هم مانده‌اند. این فعال اصولگرا تصریح کرد: با وجود همه شرایط سخت و تنگناها، بسیاری از مردمی که گرفتار هستند به تکلیف شرعی عمل می‌کنند و در انتخابات رأی می‌دهند تا از شادی و رضایت دشمنان جلوگیری کنند، چون پشت‌کردن مردم به نظام، دشمنان قسم‌خورده را ذوق‌زده خواهد کرد. به‌عنوان کسی که دغدغه نظام را دارد، به همه‌ آنها توصیه می‌کنم پشت نظام را خالی نکنند و در انتخابات پای صندوق بیایند و رأی بدهند.

  شرایط مذاکره با آمریکا به روایت مشاور رهبری
سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده کل قوا در امور صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگویی با شبکه فونیکس چین در پاسخ به سؤالی درباره امکان مذاکره ایران و آمریکا پس از انتخابات آمریکا گفت: این خواست آمریکایی‌هاست و خواست ما نیست. آنان دیگر کاری ندارند که علیه ما انجام دهند. آمریکا امروز در قبال انقلاب اسلامی و ملت ما خلع سلاح است و دنبال یک سلاح است و ما قطعا این سلاح را به‌دست آمریکایی‌ها نخواهیم داد. در حقیقت ما او را مسلح نخواهیم کرد که بخواهد کاری علیه ما بکند. این یک اصل است. سرداردهقان ادامه داد: معمولا طرف نیازمند درخواست مذاکره می‌کند؛ اکنون چه‌کسی درخواست مذاکره دارد؟ آمریکایی‌ها. حال سؤال این است که آیا آنان از موضع قدرت می‌خواهند مذاکره را تحمیل کنند یا در موضع ضعف و نیاز هستند و طلب مذاکره می‌کنند؟ ما فکر می‌کنیم بیشتر گزینه دوم است. به‌طور طبیعی ما هم از موضع قدرت و بی‌نیازی نسبت به آن چیزی که مطرح می‌کنند تن به این مذاکره نخواهیم داد. به‌عبارت دیگر کمک‌کننده ترامپ برای ادامه این وضعیت در کاخ سفید و جهان نخواهیم بود؛ درحالی‌که او نیاز دارد که ما کمکش کنیم تا بماند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید