• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 27 مرداد 1399
کد مطلب : 107879
+
-

به تاخت، بدون تعطیلات

سرخابی‌ها تا پایان سال وقت نفس کشیدن نخواهند داشت؛ 8‌ماه فشار و فرسایش

 یکی از بزرگ‌ترین بلاهایی که کرونا سر فوتبال آورد، شخم زدن تقویم مسابقات ورزشی در همه رشته‌ها و در همه کشورها بود. طبیعتا این شرایط در فوتبال هم وجود دارد. در ایران لیگ برتر 4‌ماه تعطیل بود، به امید اینکه شاید بالاخره غائله کرونا بخوابد، ویروس از بین برود یا واکسن آن کشف شود. در نهایت هم هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نداد تا بازی‌ها ازسرگرفته شود. شاید اگر همان اول می‌دانستیم که کرونا از بین رفتنی نیست و باید با آن به یک «همزیستی مسالمت‌آمیز» برسیم، همه لیگ‌های دنیا بدون تماشاگر طبق برنامه قبلی ازسرگرفته می‌شد، اما 4‌ماه انتظار بیهوده برای عبور از کرونا، تمام برنامه‌ها را به هم ریخت. در 2‌ماه گذشته در لیگ ایران شاهد برگزاری فشرده مسابقات بودیم، اما این داستان در فصل آینده به شکل وحشتناک‌تری ادامه خواهد داشت.

  مرور برنامه وحشتناک پرسپولیس و استقلال
بیایید برنامه پرسپولیس و استقلال را نگاه کنیم. تمرینات این 2 تیم از روز سوم خرداد شرع شده است. روز 30مرداد یعنی تقریبا 3‌ماه بعد از این تاریخ، هفته آخر مسابقات لیگ نوزدهم برگزار می‌شود. هر 2 تیم در جام حذفی باقی مانده‌اند و دهه اول شهریور باید در این جام به مصاف هم بروند. تازه ممکن است فینال جام حذفی هم مثلا در دهه دوم شهریور برگزار شود. با وجود این حتی اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، هر 2 تیم راهی قطر خواهند شد تا ادامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را به‌صورت متمرکز و به فشرده‌ترین شکل ممکن برگزار کنند. این بازی‌ها از 24شهریور آغاز می‌شود و حداقل تا سوم مهر ادامه خواهد داشت. اگر تیمی از مرحله گروهی صعود کند، ممکن است تا سقف 20روز دیگر در قطر باقی بماند. از سوی دیگر سازمان لیگ هم اعلام کرده فصل آینده مسابقات لیگ برتر از مهرماه آغاز خواهد شد. بنابراین هر 2 تیم بدون معطلی وارد رقابت‌های لیگ بیستم می‌شوند؛ فصلی که چون 2ماه دیرتر از حد معمول آغاز می‌شود، دیگر جایی برای وقفه و نفس‌کش نخواهد داشت. به‌طور طبیعی وقتی لیگ از مردادماه شروع می‌شد، در ابتدای دی نوبت تعطیلات نیم‌فصل می‌رسید، اما الان که شروع مسابقات از مهرماه است، طبیعتا تا اسفند خبری از تعطیلی نخواهد بود. پس بازیکنان پرسپولیس و استقلال ناچارند 8‌ماه تمرین و 7‌ماه مسابقه بی‌وقفه را پشت سر بگذارند که به‌شدت سنگین و فرسایشی خواهد بود. این شرایط در مورد شهرخودرو و سپاهان هم صادق است، با این تفاوت که آنها در جام حذفی حاضر نیستند. بقیه تیم‌ها اما از 30مرداد تا آغاز لیگ بیستم در مهرماه برنامه‌ای نخواهند داشت؛ هرچند انتظار می‌رود آنها هم از اواسط شهریور برنامه آماده‌سازی پیش‌فصل را آغاز کنند. پس آماده فشرده‌ترین دوران فوتبال باشگاهی در ایران باشید!

 لیست پروپیمان لازم دارند
با شرایطی که برشمردیم، پرسپولیس و استقلال در فصل نقل‌وانتقالات باید یک تیم پروپیمان ببندند تا در میانه راه کم نیاورند و دچار مشکل نشوند. در همین 3‌ماه گذشته، فشار مسابقات مثلا باعث شد هر 3 دفاع چپ پرسپولیس یعنی انصاری، نادری و ربیع‌خواه با مصدومیت‌های طولانی مواجه شوند. استقلال هم که رکورد مصدومیت را زد. طبیعی است که تداوم این شرایط تا پایان سال، ممکن است تلفات بیشتری بگیرد. گفته می‌شود یحیی گل‌محمدی تقاضای جذب 7 بازیکن جدید را داشته است. فرهاد مجیدی البته هنوز لیست نداده، اما بعید نیست فهرست بازیکنان مورد انتظار او هم همین‌قدر طولانی و مفصل باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید