• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 27 مرداد 1399
کد مطلب : 107850
+
-

100ثانیه خبر

  آریان5 با 3ماهواره به فضا رفت
راکت اروپایی «آریان ۵» حامل 3ماهواره پس از هفته‌ها تأخیر به دلایل فنی و بدی آب و هوا، سرانجام صبح دیروز (یکشنبه) به مدار زمین پرتاب شد. به گزارش وب‌سایت اسپیس، ماهواره‌های  MEV-2و GALAXY30به شرکت «اینتل‌ست» تعلق دارند و ماهواره BSAT-4b هم از آن شرکت سیستم پخش ماهواره ژاپن است. GALAXY30و BSAT-4b، ماهواره‌های ارتباطاتی هستند، اما MEV-2عمر مفید ماهواره‌های قدیمی را با تامین سوخت مجدد برای چند سال افزایش می‌دهد.

  اس20فن ادیشن، نسخه‌ای ارزان
گزارش‌های مختلفی درباره گوشی «گلکسی اس20فن ادیشن» منتشر شده است که نشان می‌دهد این گوشی، نسخه ارزان‌تر گلکسی اس20محسوب می‌شود. به گزارش انگجت، یکی از کارشناسان فناوری، رندرهایی از موبایل گلکسی S20FE 5G منتشر کرده است که نشان می‌دهد در این نسخه، احتمالا کیفیت دوربین‌ها و همچنین ظرفیت حافظه داخلی کاهش داشته است. این گوشی قرار است در اکتبر سال‌جاری میلادی با قیمت 750دلار در کره‌جنوبی به بازار عرضه شود.

  ابداع آجرهایی برای معماری در ماه
دانشمندان سازمان پژوهش‌های فضایی و همچنین مؤسسه دانش هند یک فرایند پایدار برای ساختن سازه‌های آجر مانند در‌ماه ایجاد کرده‌اند. به گزارش تک اکسپلور، دانشمندان نشان داده‌اند که رسوب کلسیت ناشی از خوردگی میکروبی می‌تواند با استفاده از شبیه‌ساز خاک‌ماه آجرهای فضایی ایجاد کند. در این روش، خاک‌ماه استخراج و از باکتری و صمغ گوار برای محکم کردن خاک و ساخت این سازه‌ها استفاده می‌شود و سپس دانشمندان می‌توانند از این ساختارهای آجرمانند برای ایجاد سازه‌هایی در سطح‌ ماه استفاده کنند.

  افزایش بازدهی حسگر نوری به بیش از 100درصد
محققان دانشگاه آلتو فنلاند یک حسگر نوری سیاه‌رنگ از جنس سیلیکون ساخته‌اند که دارای بازدهی 130درصدی است. به گزارش ساینس، این برای نخستین مرتبه است که یک ابزار فتوولتاییک از مرز بازدهی 100درصدی عبور می‌کند. تجهیزات فتوولتاییک، به‌طور کلی ابزارهایی هستند که انرژی نور را با استفاده از نیمه‌رساناها به الکتریسیته تبدیل می‌کنند. پیش از این تصور بر آن بود که بازدهی 100درصدی، حداکثر راندمان این نوع تجهیزات از نظر تئوری است، اما محققان با اندازه‌گیری دقیق از مرز بازدهی 100درصدی عبور کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید