• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 27 مرداد 1399
کد مطلب : 107790
+
-

حمایت کرونایی از مستأجران

کشورهای دیگر چه رویکردی برای کمک به اجاره‌نشین‌ها دارند؟

نیلوفر جلالی_روزنامه نگار

اجاره‌نشین‌ها یکی از گروه‌هایی بودند که ویروس کرونا به سختی و به‌شدت به آنها ضربه زد. ممنوعیت تخلیه واحدهای مسکونی، حمایت درآمدی و پرداخت پول به اجاره‌نشین‌‌ها، توقف بازپرداخت وام مسکن برای صاحب‌خانه‌ها و بعضی اقدامات خارق‌العاده دولت‌ها و بانک‌ها باعث شده است که در بسیاری از نقاط دنیا میلیون‌ها نفر بتوانند خانه‌های خود را نگه دارند و در شرایطی که از نظر درآمدی با مشکلات بسیاری مواجهند، روی حمایت‌های حکومتی حساب باز کنند. در استرالیا 8میلیون نفر توانستند خانه‌های خود را نگه دارند، در انگلستان به 9میلیون نفر اجاره‌نشین کمک‌های مالی مستقیم ارائه شده است. در آمریکا 30میلیون نفر شامل دریافت هفته‌ای 600دلار کمک‌هزینه شده‌اند. با وجود آنکه درصد بالایی از مردم در ماه‌های ژوئن و جولای نتوانستند اجاره‌بهای ماهانه را پرداخت کنند، ممنوعیت بیرون‌کردن مستاجران همچنان به‌شدت در حال اجراست. در ادامه، برنامه دولت‌های انگلستان، آمریکا و آلمان در حمایت از اجاره‌نشین‌ها و صاحب‌خانه‌ها در دوران شیوع بیماری کووید-19 مرور خواهد شد.

حمایت انگلستان از مستأجر و صاحب‌خانه
در انگلستان دولت بسته‌ای از اقدامات را برای محافظت از اجاره‌نشینان متأثر از ویروس کرونا ارائه کرده است. براساس این دستورالعمل‌ها، هیچ فرد اجاره‌نشینی، چه در محل‌های اسکان اجتماعی و چه خصوصی، نباید از خانه خود بیرون شود. دولت برای اینکه اطمینان یابد که پشتیبانی کامل از همه اجاره‌نشین‌ها انجام می‌شود، یک دستورالعمل ثابت را برای همه درنظر گرفته است. از تاریخ 22مارس 2020، صاحب‌خانه‌ها اگر بخواهند خانه‌شان تخلیه شود، باید از 3‌ماه قبل به مستاجر اطلاع دهند. اجرای این قانون تا 30سپتامبر ادامه دارد و درصورت نیاز دوره سه‌ماهه اخطار قابل تمدید است. اگر بعد از 3‌ماه مستاجر خانه را تخلیه نکرد، صاحب‌خانه می‌تواند به دادگاه شکایت کند. مستاجرها همچنان مسئول پرداخت اجاره ماهانه هستند و باید آن را طبق قرارداد پرداخت کنند. اگر آنها با مشکلات مالی روبه‌رو شده‌اند و برای پرداخت اجاره‌خانه در مضیقه قرار دارند، شامل حمایت می‌شوند. بخش قضایی کمک می‌کند تا صاحب‌خانه‌ها و مستاجران به یک برنامه معقول برای پرداخت اجاره برسند. همچنین دولت بریتانیا 500میلیون پوند بودجه دولتی را برای خانوارهایی که دچار مشکلات مالی هستند، تامین کرده است. به‌عنوان بخشی از بسته حمایت از کارگران، نخست‌وزیر انگلستان اعلام کرده است که دولت 80درصد دستمزد کارگران را تا حداکثر 2500پوند در‌ماه پرداخت می‌کند. این بخشی از طرح حفظ مشاغل در دوره ویروس کروناست.
مزایای مربوط به مسکن افزایش یافته است و از ابتدای‌ ماه آوریل کمک‌هزینه مسکن پرداخت می‌شود که 30درصد از مبالغ اجاره در هر منطقه را پرداخت می‌کند.
دولت همچنین متعهد به حمایت از صاحب‌خانه و حفظ مشارکت مثبت بین مستاجران و مالکان آنهاست. به همین دلیل علاوه بر اقدامات ذکر‌شده در بالا، با وام‌دهندگان نیز توافق کرده است که درصورت نیاز هر کمکی را در اختیار صاحب‌خانه‌ها قرار دهند. همچنین مهلت و وقفه سه‌ماهه برای بازپرداخت وام مسکن به صاحب خانه‌ها داده شده است.

کمک‌اجاره برای مستأجران آمریکایی
در آمریکا دولت‌های فدرال، ایالتی و محلی در دوران کرونا به ارائه بسته‌های حمایتی اقدام کرده‌اند که شامل کمک و محافظت از اجاره‌نشینان نیز می‌شود.
قانون کمک، مساعدت و تامین امنیت اقتصادی در برابر ویروس کرونا، حمایت‌های خاصی در زمینه تخلیه خانه و پرداخت دیرهنگام هزینه‌ها به‌دلیل عدم‌پرداخت اجاره برای بیشتر مستاجران مسکن یارانه‌ای فدرال یا تحت حمایت فدرال ارائه می‌دهد. از 27مارس تا 24جولای سال2020، صاحب‌خانه شما نمی‌تواند به‌دلیل عدم‌پرداخت اجاره یا سایر هزینه‌های مسکن علیه شما پرونده قانونی تشکیل دهد یا شما را مجبور به تخلیه مسکن کند، نمی‌تواند به‌دلیل پرداخت‌نکردن اجاره از شما جریمه یا هزینه‌های دیگر دریافت کند و برای تخلیه ملک باید از 30 تا 90روز قبل اطلاع دهد. در بعضی مناطق حمایت‌ها تا 31 آگوست تمدید شده است.
علاوه بر اینها، اگر صاحب‌خانه‌ای از پرداخت وام مسکن به‌دلیل کرونا تا مدتی معاف شده است، برای مدت طولانی‌تری اجازه بیرون‌کردن مستاجر خود را ندارد.
حتی اگر مهلت قانونی تخلیه برای افراد اعمال شده باشد، همچنان موظف هستند اجاره‌بها را در تاریخ مشخص پرداخت کنند و اگر افراد مشکلات مالی‌ای را تجربه می‌کنند که پرداخت بموقع اجاره‌خانه را دشوار می‌کند باید سریعا با صاحب‌خانه یا سازمان مسکن خود تماس بگیرند، چرا که ممکن است شامل دریافت کمک‌اجاره شوند. برای دریافت کمک‌های مالی دولتی و محلی، وب‌سایتی معرفی شده است و اگر افراد در مسکن یارانه‌ای یا فدرال زندگی می‌کنند و درآمد آنها تغییر کرده است، ممکن است واجد شرایط کاهش مبلغ اجاره شوند. 
همچنین ممکن است بعضی افراد واجد شرایط معافیت مالی باشند که برای این موضوع باید با سازمان مسکن خود تماس بگیرند. بسیاری از شهروندان آمریکایی شامل دریافت کمک‌های ماهانه 1200دلاری شده‌اند که به‌نوعی حمایت غیرمستقیم برای پرداخت اجاره نیز محسوب می‌شود.

آلمانی‌ها، معاف از پرداخت اجاره
لایحه محافظت از اجاره‌دهندگان در برابر اثرات اقتصادی ویروس کرونا از همان ابتدای شروع شیوع ویروس در آلمان به تصویب رسید. بر این اساس، دولت آلمان اعلام کرد که مستاجران تا 30سپتامبر به‌دلیل عدم‌پرداخت اجاره‌بها مجبور به تخلیه خانه نخواهند شد و بنا شد درصورت لزوم این لایحه تا 31ژوئیه سال2021 تمدید شود. البته افرادی که قادر به پرداخت اجاره خود هستند، باید در زمان مقرر این کار را انجام دهند. اجاره‌دهندگانی که از پرداخت اجاره معاف شده‌اند، باید بعد از پایان بحران کرونا و با شروع بهسازی اقتصادی بعد از رکود ناشی از همه‌گیری و بیماری ، بدهی خود را پرداخت کنند.
همچنین وام‌هایی بدون بهره برای صاحب‌خانه‌ها، مالکان کوچک و تعاونی‌های مسکن درنظر گرفته شده تا در برابر اثرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا محافظت شوند. دولت آلمان بسته کمک‌های اقتصادی‌ای به ارزش 822میلیارد یورو با هدف جلوگیری از نابودی شرکت‌ها، ارائه کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید