• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 23 مرداد 1399
کد مطلب : 107558
+
-

حمله به آجرها

حمله به آجرها

فرحناز دبلشکی_مترجم

پس از گذر قریب به 4دهه هنوز فرمت بازی‌های موفق سکه‌ای آتاری - که در دهه 1970میلادی ساخته و طراحی شدند- الهام‌بخش ساخت بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری امروزی است. «بریک اوت» نیز از عناصر بازی«پونگ» الهام گرفته است. بازی «بریک اوت» از این جهت الگویی برای بازی‌های بعد از خود بود. سازندگان این بازی با اقتباس از خطوط کوچک مستطیلی‌شکل به‌کار رفته در بازی «پونگ» و همچنین با استفاده از اندازه تقریبی که در بازی پونگ برای میز بازی تنیس روی میز در نظر گرفته شده بود، بازی‌ای را طراحی کردند که در زمان خود منحصر به فرد و جدید بود و می‌شد آن را در قالب یک بازی ویدئویی نیز ارائه داد. 
«نولان بوشنل»، بنیانگذار«آتاری» و «استیو بریستو» یکی از مؤثر‌ترین مهندسان این کمپانی، صورتی مفهومی به بازی بریک اوت دادند؛ به این ترتیب که یک‌سوم از صفحه بازی «بریک اوت» را به خطوط آجری اختصاص دادند و بازیکن یا بازیکنان باید به توپ ضربه بزنند تا به دیوار آجری برخورد کند و در ضرباتی متعدد باعث حذف یک به یک آجرها از این دیوار شود. بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که کل دیوار آجری از تصویر محو شود؛ البته پس از هر دفعه برخورد توپ به دیوار آجری و برگشت توپ باید با استفاده از یک قطعه مستطیلی‌شکل (مانند قطعه مستطیلی‌شکل بازی پونگ) از خروج توپ از صفحه بازی جلوگیری شود. این روند در گستره‌ای وسیع‌تر از استراتژی بازی پونگ مبنی بر حفظ توپ در زمین بازی اقتباس شده است. البته در بازی بریک اوت، دیواره‌های پیرامون نیز بخشی از محیط بازی محسوب می‌شوند؛ توپ پس از هر برخورد به آنها تغییر جهت می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که گرفتن آن در برگشت دشوار‌تر می‌شود. 
در ابتدا این بازی برای مانیتورهای بازی‌های سکه‌ای در رستوران‌ها یا صفحات نمایشی که در کابینت منازل جای می‌گرفتند، طراحی شده بود. طراحان این بازی که درصدد به‌روز و دشوارتر کردن آن بودند، بعدها اندازه قطعه مستطیلی شکلی که بازیکن توسط آن توپ را مهار می‌کرد نیز به نصف تقلیل دادند تا گرفتن توپ در این بازی بیش از قبل دشوار شود. 
ایده خلاقانه این بازی و تغییرات درست و به هنگام در آن سبب شده تا بازی بریک اوت همچنان به‌عنوان یکی از بازی‌های کلاسیکی که امروزه نیز برای سرگرمی مورد استفاده است، درنظر گرفته شود. کمپانی «بازی‌ای پاپ کپ»، بعدها در ساخت بازی معمایی «پگل» (Peggle) نیز از ایده بازی بریک اوت تأثیر پذیرفته است. بازی بریک اوت همچنین در طراحی تولیدات کمپانی «کیو گیمز» به‌ویژه بازی « انعکاس موشک» تأثیر گذاشته است.

شناسنامه
نام بازی: بریک اوت
تاریخ اصلی انتشار: 1976
سازنده و توسعه‌دهنده: آتاری
ژانر: مهیج

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :