• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 20 مرداد 1399
کد مطلب : 107277
+
-

شکوری راد: برخی می‌خواستند دولت را ساقط کنند

اصلاحات هیچ‌گاه به بن‌بست نمی‌رسد

احزاب
اصلاحات هیچ‌گاه به بن‌بست نمی‌رسد

علی شکوری‌راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت با اشاره به حمله‌های رسانه‌ای اخیر به رئیس‌جمهور گفت: در آبان 98بعد از افزایش قیمت بنزین و شروع اعتراضات مردمی، مخالفان دولت به این فکر افتادند که از این اعتراضات برای اسقاط دولت مستقر استفاده کنند، که سخنرانی روز یکشنبه رهبری از آن جلو‌گیری کرد. وی که به مناسبت روز خبرنگار در یک نشست خبری آنلاین حضور یافته بود گفت: کسانی بودند که فکر کردند از این موضوع که اعتراضات مردمی فراگیر شده استفاده شود تا دولت را ساقط کنند. این مشکل در کشور ما به‌صورت جدی وجود دارد. یعنی نماینده مجلس فکر نمی‌کند نماینده مردم است و باید به داد آنها برسد. فکر می‌کند دولت را کله کند و تمام توان نظام صرف این می‌شود.

عبور اصلاحات از کاندیدای نیابتی
شکوری‌راد در بخشی از این نشست خبری به سؤالاتی درباره انتخابات 1400پاسخ داد و در پاسخ به سؤالی درباره حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی و محسن هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما از اینکه احزاب کاندیدای حزبی خود را معرفی کنند استقبال می‌کنیم، البته نظام سیاسی ما مثل همه جای دنیا نیست که احزاب بتوانند میزان توانایی خود را در انتخابات بسنجند و عملا نظام ما حزبی نیست. وی افزود: ما از حضور کاندیداهای حزبی استقبال می‌کنیم، در مورد این افراد هم به‌نظرم برای کارگزاران آقای محسن هاشمی مناسب هستند، چون از نظر چارچوب فکری و...مناسب است و الان موقعیت ریاست شورای شهر را دارد و به‌نظر من می‌تواند کاندیدای حزبی آنها تلقی شود. اما اگر بخواهند سراغ لاریجانی بروند اگر بعضی‌ها بخواهند از کاندیدای نیابتی استفاده کنند به‌خودشان ربط دارد، اما در مجموع اصلاح‌طلبان از کاندیدای نیابتی عبور کرده‌اند.
وی درباره اختلافات بین دو حزب کارگزاران و اتحاد ملت ایران اسلامی نیز گفت: حزب کارگزاران، یک حزب اصلاح‌طلب معتبری است که دارای چارچوب‌های فکری مشخصی است. به‌عنوان یک حزب برای آنها احترام قائل هستم و ما نیاز به تعامل و گفت‌وگو داریم تا به نتایجی دست یابیم. بنابر این اختلاف نظر بین احزاب طبیعی است. در بین مجموعه احزاب اصلاح‌طلب می‌شود فهمید کجا اختلاف نظر داریم و می‌شود به توافق رسید اما این توافق را با بعضی احزاب نمی‌شود انجام داد، چون چارچوب مشخصی ندارند. ما حتما فرصت‌های همکاری زیادی داریم و رویکردهای نزدیک به هم هم داریم. اما جاهایی هم رویکردهای مختلف داریم، به‌طور مثال در انتخابات گذشته، آنها تصمیم به حضور در انتخابات گرفتند، ما از تصمیم شورای‌عالی پیروی کردیم و کارگزاران با وجود اینکه در تصمیم‌گیری شورای‌عالی نقش داشت اما لیست داد.

نمایندگان نظر مردم را محدود می‌کنند
شکوری‌راد در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات شوراهای شهر و روستا اظهار کرد: انتخابات شوراها مهم است اما تحت‌الشعاع انتخابات ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد، پس از آنکه تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شد به آن توجه می‌شود. وی با اظهار اینکه طرحی در مجلس در حال بررسی است که به حق انتخاب مردم محدود خواهد شد، افزود: براساس آن، دولت برگزار‌کننده انتخابات شوراها نخواهد بود و نظارت از مجلس گرفته شده و به شورای نگهبان سپرده خواهد شد. دبیرکل حزب اتحاد ملت در بخشی از نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره استعفاهای اخیر گفت: اصلاحات هیچ‌گاه به بن‌بست نمی‌رسد و اصلاح‌طلبی هم به بن‌بست نمی‌رسد؛ اما ممکن است در دستیابی به اهدافش به مشکل بخورد یا کند شود. وقتی اصلاحات با چالش مواجه می‌شود این چالش‌ها در جامعه هم به‌وجود می‌آید و اعضای حزب فکر می‌کنند اصلاحات دیگر موفق نیست و بخشی که استعفا دادند دلیلش همین موضوع بود. بعضی‌ها هم می‌خواهند دایره فعالیت خود را تغییر بدهند. در گذشته هم شاهد استعفا بودیم، اما تفاوتش این بار این بود که عده‌ای بیانیه دادند و توجه همه جلب شد. این فعال سیاسی تصریح کرد:برای حزب چالشی نبوده و فعالیت حزبی ادامه دارد. با دوستان استعفاداده گفت‌وگو شده و سعی کردیم آنها را منصرف کنیم یا توضیح دادیم که مشی و مرام حزب این است و اگر انتقاد دارند کار خوبی کردند کناره‌گیری کردند چرا که فعالیت در حزب یعنی احترام به مشی و مرام حزب. اعلام عمومی لزومی نداشت که حزب در معرض این سؤال قرار بگیرد که این استعفاها به چه علت بوده است. حزب به‌کار خود ادامه می‌دهد و منجر به ریزش فرایند نیرو نشده است و امیدواریم در آینده نقش‌آفرین باشد.

   کاهش مشارکت ، بزرگ‌ترین چالش انتخابات
دبیرکل حزب اتحاد ملت با ابراز این عقیده که بزرگ‌ترین چالش انتخابات، کاهش مشارکت مردم است، گفت: ما به‌عنوان یک حزب کمترین دخالت را در انتخابات داریم چرا که انتخابات مردمی است و در حوزه‌هایی که دفاتر ما تشکیل شده باشد کار را به همان حوزه‌ها واگذار می‌کنیم. شکوری‌راد بخشی از وضعیت امروز را ناشی از به سر انجام نرسیدن برجام دانست و گفت: اگر مردم نخواهند سر صندوق رأی بیایند، کاری از دست ما بر نمی‌آید ما هم تعیین‌کننده نیستیم. سلب اعتماد برای مردم به‌وجود آمده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید