• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 مرداد 1399
کد مطلب : 107242
+
-

جزییات کامل دستورالعمل ستاد کرونا برای مراسم سوگواری حسینی اعلام شد

دسته‌ها یکجا نشین می‌شوند

جا‌به‌جایی هیئت‌ها در شهرها، حرکت دسته‌ها، طبل و سنج و برگزاری اجتماعات در مکان‌های مقدس ممنوع اعلام شده است

دسته‌ها یکجا نشین می‌شوند

مطهره خردمندان_خبر‌نگار

بررسی ستادملی مقابله با کرونا برای چگونگی برگزاری مراسم سوگواری حسینی در‌ماه محرم ادامه دارد؛ این ستاد اعلام کرده محرم امسال برپایی ایستگاه‌های نذورات صلواتی، دسته‌روی، جابه جایی هیئت‌ها، استفاده از طبل، سنج و هر ابزار دیگری مشابه آن به جز زنجیر ممنوع است اما افراد می‌توانند با رعایت فاصله اجتماعی زنجیر بزنند.
به گزارش همشهری، دیروز کمیته‌های اجرایی ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل‌های اجرایی مراسم سوگواری حسینی در‌ماه محرم را اعلام کردند؛ ‌اگر طبق این پروتکل‌ها عمل شود سوگواری محرم امسال تحت‌تأثیر کرونا تفاوت‌های زیادی با سال‌های گذشته خواهد داشت. دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفته است که دستورالعمل حاضر نقشه راه برگزاری مراسم سال‌جاری است.
در بخش مربوط به ضوابط اجرای این مراسم در شهرها با توجه به روند بیماری آمده است، کارگروه مراسم عزاداری با توجه به نکات ذیل باید برای مدیریت و برنامه‌ریزی برگزاری مراسم عزاداری در حسینیه‌ها، تکایا، مساجد و هیئت‌های مذهبی در کشور اقدام کنند:
 برنامه‌ریزی برگزاری مراسم دارای مجوز کارگروه بند 5 دستورالعمل صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله‌گذاری (از هر طرف حداقل 2متر) و تجمعات حداقلی.
رعایت کاهش ساعات برگزاری مراسم (حداکثر 2 ساعت).
جابه‌جایی هیئت‌ها و دسته‌روی ممنوع است.
استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم ممنوع است. بدیهی است مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی (با زنجیر شخصی) در محل مراسم بدون جابه‌جایی مجاز است.
ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری، چه در فضای بسته و چه در فضاهای باز.
 استفاده از ماسک به‌صورت مستمر.
پیش‌بینی استفاده از راهکارهای جایگزین در مناطق و شهرهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم وجود ندارد (با هماهنگی کارگروه استانی).
اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با مراسم و نذورات.
تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با عزاداری در شهرهای دارای وضعیت حاد بیماری توسط کمیته‌های نظارت استانی و شهرستانی.
همچنین در تبصره یک این دستورالعمل تأکید شده است که مراسم‌های خاص در برخی استان‌ها (نظیر یوم‌العباس در زنجان، نخل‌گردانی در یزد، تشت‌گذاری اردبیل، شیرخوارگان، قالیشوران اصفهان و...) به‌دلیل تجمع، تراکم و جابه‌جایی و همچنین ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری، ممنوع است.
افزون بر این در تبصره۲ دستورالعمل آمده است: حضور هیئت‌ها در اماکن مقدس حرم رضوی، حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، امامزاده صالح و...جهت برگزاری مراسم ممنوع است. مدیریت تولیت‌ها نسبت به برگزاری مراسم در اماکن و فضای باز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی در چارچوب ضوابط کلی فوق‌الذکر اقدام می‌کنند.
طبق تبصره سوم، برگزاری نماز کما‌فی‌السابق در مساجد حداکثر به‌مدت یک ساعت در اماکن سربسته دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک چهارم ظرفیت مکان مورد نظر و رعایت فاصله‌گذاری (حداقل 2 متر از هر طرف)، استفاده از ماسک و همراه داشتن وسایل شخصی بلامانع است.

این خبر را به اشتراک بگذارید