• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 19 مرداد 1399
کد مطلب : 107100
+
-

درخواست مقتول برای بخشش قاتلش

دادسرا
درخواست مقتول برای بخشش قاتلش


 شرط اولیای دم برای بخشش مردی جوان که در جشن تولدش با برادرزنش درگیر شده و او را به قتل رسانده بود، پرداخت دیه ظرف چند روز آینده است. اولیای دم قصد دارند با پول دیه به کودکان بی‌سرپرست و افراد بی‌بضاعت کمک کنند تا روح مقتول در آرامش باشد.
به‌گزارش همشهری، این حادثه ششم تیر‌ماه پارسال رخ داد. آن روز وقتی مأموران در جریان یک درگیری خانوادگی قرار گرفتند راهی محل حادثه که خانه‌ای واقع در خیابان نبرد بود، شدند. مقتول جوانی 30ساله بود که بررسی‌ها نشان می‌داد به‌دست شوهر‌خواهرش با ضربات کارد آشپزخانه به قتل رسیده است. در این شرایط بود که متهم به قتل که قصد فرار داشت با هوشیاری مأموران دستگیر شد.
در جریان تحقیقات معلوم شد که محل وقوع جنایت، خانه متهم است. آن شب، جشن تولد او بود و مقتول و بستگانش هم در جشن شرکت کرده بودند که این درگیری اتفاق افتاد. یکی از شاهدان گفت: شب تولد متهم بود که ما هم در جشن شرکت کرده بودیم. هم متهم و هم مقتول مشغول مصرف مشروبات الکلی بودند که شروع به رجزخوانی برای یکدیگر کردند. هرچند ابتدا این رجزخوانی جدی نبود اما آنها در ادامه با یکدیگر درگیر شدند و کار آنقدر بالا گرفت که درگیری‌شان به جلوی در خانه کشیده شد. در آنجا بود که متهم با برداشتن یک چاقو از آشپزخانه چند ضربه به مقتول زد و او را به قتل رساند.
متهم به قتل در بازجویی‌ها به قتل برادرزنش اقرار کرد و گفت از جنایتی که مرتکب شده به‌شدت پشیمان است. او مدعی شد که دعوای او با مقتول خیلی جدی نبود و هنوز باورش نمی‌شود که براثر یک لحظه عصبانیت جان او را گرفته است. متهم در ادامه صحنه قتل را بازسازی کرده و مرحله بعد، ثبت اظهارات اولیای دم در پرونده بود که باید درخواستشان درخصوص قصاص یا بخشش را عنوان می‌کردند.

شرطی برای بخشش
اولیای دم مادر و دختر مقتول بودند که چند روز قبل با حضور در شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی تهران شرطی برای بخشش قاتل تعیین کردند. آنها عنوان کردند که اگر قاتل پول دیه را به‌زودی و ظرف چند روز آینده جور کند، وی را می‌بخشند. مادر مقتول به قاضی مصطفی واحدی گفت: شب حادثه به مناسبت تولد دامادم، مهمان خانه دخترم و شوهرش بودیم. پسرم که به‌دست دامادم به قتل رسید آن شب تنها به مهمانی آمده بود و خانواده‌اش حضور نداشتند چون آن شب عروسم به همراه دخترش تهران نبودند. وی ادامه داد: آن شب دامادم حال خوبی نداشت و روی مبل دراز کشیده بود. پسرم نیز داخل آشپرخانه بود که یک دفعه دامادم از روی مبل بلند شد و به من لگد زد. با عصبانیت فریاد کشید که از خانه‌اش بیرون بروم. همه ما تعجب کردیم چون سابقه نداشت دامادم اینطور با ما رفتار کند.بر سر این موضوع درگیری بین پسرم و دامادم شروع شد که پایان تلخی داشت و همه ما را عزادار کرد. وی ادامه داد: وقتی دامادم به اتهام قتل دستگیر شد، خواسته من و نوه‌ام (دختر مقتول) فقط قصاص بود. با این حال هر ازگاهی دخترم به ملاقات شوهرش در زندان می‌رفت و می‌شنیدیم که گفته از قتلی که مرتکب شده پشیمان است. دخترم بعد از این اتفاق ضربه بزرگی خورد، تصور کنید شوهرش شده بود قاتل برادرش. از سوی دیگر دخترم یک پسر کوچک داشت که به‌خاطر او هرگز به طلاق فکر نکرد. دخترم می‌گفت هر وقت شوهرش از زندان به او زنگ می‌زند گریه می‌کند و می‌گوید خجالت زده است و باور نمی‌کند که قاتل شده است. با این حال تصمیم من قصاص دامادم بود تا اینکه چند روز پیش نوه‌ام (دختر مقتول) پیش من آمد و گفت می‌خواهد به‌خاطر پسرعمه‌اش، قاتل پدرش را ببخشد.

مقتول خواستار بخشش قاتلش شد
«چندین بار پدرم به خوابم آمد و از من خواست تا شوهرعمه‌ام را ببخشم.» این گفته‌های دختر مقتول است.
به خاطر دیدن این خواب‌ها تصمیم به بخشش قاتل گرفتی؟
هم تحت‌تأثیر این خواب‌ها نظرم عوض شد و هم به‌خاطر پسر عمه‌ام که الان یک سال و 9ماهه است. 
رابطه‌ات با خانواده عمه‌ات خوب بود؟
خیلی خوب بود. من شب حادثه نتوانستم در مهمانی شرکت کنم و نبودم. بعد از قتل وقتی شنیدم شوهر عمه‌ام قاتل پدرم شده شوکه شدم. باورم نمی‌شد چون او مرد بدی نبود.
تا قبل از دیدن خواب پدرت، درخواستت قصاص بود؟
اوایل به‌شدت عصبانی بودم. به همین دلیل درخواستم قصاص بود. تا اینکه یک سال از مرگ پدرم گذشت و درست چند روز بعد از سالروز فوتش، پدرم به خوابم آمد. ناراحت بود. در خواب با هم صحبت می‌کردیم و درخواستش این بود که قاتلش را ببخشیم. وقتی بازخوابم تکرار شد موضوع را به مادرم و مادربزرگم گفتم. وجودم از کینه و انتقام خالی شده بود و حالا نیتم این بود که قاتل پدرم را ببخشم. از طرف دیگر مدام به پسرعمه‌ام فکر می‌کردم. دلم نمی‌خواست او هم مانند من بدون پدر بزرگ شود.به همین دلیل تصمیم به بخشش گرفتم. برای قاتل شرط گذاشتیم که ظرف چند روز آینده پول دیه را جور کند چون می‌خواهم به افراد بی‌بضاعت وکودکان یتیم و بی‌سرپرست کمک کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید