• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 19 مرداد 1399
کد مطلب : 107086
+
-

یک دستگاه ارزان قیمت برای اثبات کارایی ماسک

«اریک وستمن» پزشکی است که به‌عنوان یکی از نخستین قهرمانان در کشف ماسک به‌عنوان ابزاری برای کاهش شیوع ویروس کرونا شناخته می‌شود. او اخیرا با یک مؤسسه غیرانتفاعی محلی برای تهیه ماسک‌های رایگان برای افراد کم‌بضاعت همکاری می‌کند.
به گزارش فیز، او در مسیر این کار خیرخواهانه باید مطمئن شود که تهیه کنندگان، ماسک‌های ناکارآمد که نه‌تنها جلوی انتشار ویروس را نمی‌گیرند بلکه باعث ایجاد ایمنی کاذب می‌شوند را تولید نمی‌کنند. بنابراین وی به همکاران بخش فیزیک‌دانشگاه دوک روی آورد تا جواب این سؤال را پیدا کند: آیا کسی می‌تواند ماسک‌های مختلف را آزمایش کند؟
دکتر «مارتین فیشر» شیمی دان و فیزیک‌دان برای این کار پیشقدم شد. او معمولا روی مکانیسم‌های جدید کنتراست نوری برای تصویربرداری مولکولی تمرکز دارد اما برای این کار یک دستگاه نسبتا ارزان آزمایشگاهی رایج که به‌راحتی به‌صورت آنلاین قابل خریداری است استفاده کرد. این مجموعه شامل جعبه، لیزر، لنز و دوربین تلفن همراه بود. در یک مطالعه اثبات مفهوم که در مجله Science Advances به چاپ رسیده است «فیشر» و «وستمن» و همکارانش گزارش دادند که این روش ساده و کم‌هزینه با اثبات بصری نشان می‌دهد ماسک‌های صورت معمولی نیز در کاهش انتشار قطرات ویروس مؤثر است.
محققان پیش از این می‌گفتند بهترین پوشش، ماسک‌های N95 بدون دریچه است اما حالا مشخص شده است ماسک‌های جراحی یا پلی پروپیلن نیز به خوبی در مسدود کردن قطرات تنفسی حاوی ویروس عمل می‌کند. همچنین پوشش‌های پارچه‌ای دست ساز و خانگی نیز پوشش خوبی را برای جلوگیری از انتشار ویروس فراهم می‌کنند و جلوی عبور مقدار قابل‌توجهی از ویروسی که به واسطه حرف زدن فرد بیمار در هوا اسپری می‌شود را می‌گیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید