• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 19 مرداد 1399
کد مطلب : 107085
+
-

آموزش سریع زبان با هدفون خاص

دانشمندان وسیله‌ای شبیه یک هدفون تولید کرده‌اند که می‌تواند فرایند آموزش زبان‌های خارجی را با تحریک یک عصب تسریع کند

فناوری
آموزش سریع زبان با هدفون خاص

یک وسیله که داخل گوش انسان قرار می‌گیرد، می‌تواند عصب اصلی منتهی به مغز را به‌گونه‌ای تحریک کند که افراد اصوات ناآشنای یک زبان جدید را بیاموزند.
به‌گزارش نیوساینتیست، بیش از 20سال است که تحریک عصب واگ برای درمان بیماری‌هایی مانند صرع مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما معمولا باید طی یک عمل جراحی الکترودهایی کاشته شوند تا به‌طور مستقیم با این عصب در گردن در تماس باشند. متیو لئونارد از دانشگاه کالیفرنیا واقع در شهر سانفرانسیسکو و همکارانش یک الکترود شبیه ایرباد تولید کرده‌اند که می‌تواند بخشی از عصب واگ را که در گوش امتداد یافته، بدون نیاز به عمل ایمپلنت، تحریک کند.
لئونارد و تیمش این دستگاه را در 36داوطلب انگلیسی‌زبان آزمایش کرده‌اند. آنها عصب‌های داوطلبان را درحالی‌که صداهایی به زبان چینی ماندارین (زبانی که با آن آشنایی نداشتند) می‌شنیدند، در زمان‌های مختلف با این دستگاه تحریک کردند. از آنجا که این تحریک عصبی محسوس نیست، داوطلبان نمی‌دانستند که عصبشان تحریک می‌شود یا نه؟ همچنین نمی‌دانستند که چه زمانی این تحریک صورت می‌پذیرد. به 12نفر از داوطلبان هم به هیچ عنوان این تحریک عصبی داده نشد.
محققان دریافتند که داوطلبان می‌توانند در هنگام همزمانی تحریک عصب با پخش صدای کلمات ماندارین یادگیری خود را تقویت کنند. لئونارد می‌گوید: من کاملا از این موضوع شوکه شدم که فقط مقدار کمی تحریک، در مدت زمان بسیار کوتاهی باعث می‌شود که یادگیری نسبتا زیادی اتفاق بیفتد.
داوطلبانی که تحریک عصبی دریافت کردند، به‌طور متوسط 13درصد در طبقه‌بندی صداهای زبان ماندارین بهتر بودند و دوبرابر سریع‌تر از کسانی که از دستگاه استفاده می‌کردند، اما عصب آنها تحریک نمی‌شد، به بالاترین عملکرد دست یافتند.
لئونارد می‌گوید: ما فکر می‌کنیم که تحریک عصب واگ باعث می‌شود که افراد در طول فرایند یادگیری به موارد صحیح توجه کنند و این موضوع باعث پیشرفت در یادگیری می‌شود. اگرچه این کار فقط به وسیله صداهای زبان ماندارین مورد آزمایش قرار گرفت، اما لئونارد می‌گوید که این کار در واقع می‌تواند برای هر زبانی انجام شود.
لئونارد می‌گوید: هرچه جهان در هم تنیده‌تر می‌شود و ارتباطات بیشتری شکل می‌گیرد، آموختن زبان‌های مختلف و آشنایی با فرهنگ‌های دیگر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. فناوری تحریک عصب واگ که فرایندی غیرتهاجمی، ساده، ارزان و بی‌خطر است، می‌تواند به هموار کردن این مسیر کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید