• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 19 مرداد 1399
کد مطلب : 107063
+
-

پرونده سیاه آبرامز

سیاست خارجی
پرونده سیاه آبرامز


 کمتر از 3‌ماه مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دولت آمریکا متولی پرونده ایران را تغییر داد؛ اقدامی که علت دقیق آن اعلام نشده اما تحلیلگران بر این باورند که برکناری برایان هوک با هدف پذیرفتن شکست سیاست‌های آمریکا در قبال ایران انجام شده، با این تبصره که عملکرد هوک علت این شکست بوده است!
به گزارش همشهری، برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که ماه گذشته سفرهای متعددی به کشورهای منطقه داشت، هفته قبل در یک نشست امنیتی در آلمان حضور یافته بود و برای آخرین‌بار از فشار حداکثری بر ایران سخن گفت؛ با این حال ساعاتی بعد رسانه‌های آمریکایی از استعفای او و انتخاب جانشینش خبر دادند.
هوک 52ساله به‌مدت 2سال متولی پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا بود که ماموریت اصلی خود را فشار بر کشورهای مختلف برای مقابله با تجارت با ایران قرار داد. رفتن برایان هوک البته نمی‌تواند تعدیل سیاست‌های آمریکا در قبال ایران تلقی شود، چون جایگزین هوک یکی از نئوکان‌های آمریکایی و عناصر تندرو در قبال ایران است.
در بیانیه وزارت خارجه آمریکا علت استعفای هوک عنوان نشده و خود او نیز توضیحی درباره تصمیم ناگهانی‌اش ارائه نداده است.
الیوت آبرامز که به‌عنوان جانشین هوک انتخاب شده، نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا بوده و قرار است همزمان هر دو مسئولیت را دنبال کند.
آبرامز در دولت رونالد ریگان، معاون وزیر خارجه در امور حقوق بشر و بعدتر معاون امور قاره آمریکا شد.
نام آبرامز در پرونده معروف به مک فارلین در اوایل انقلاب به چشم می‌خورد. او در آمریکا متهم به پنهانکاری شده بود اما در زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش مورد عفو قرار گرفت.
گفته می‌شود آبرامز در زمان حمله آمریکا به عراق و زمانی که ایران طرح پیشنهادی صلحی به طرف آمریکایی ارائه داده کارشکنی کرده و فاکس ارسالی ایران را به‌دست کاندولیزا رایس، وزیر خارجه وقت آمریکا نرسانده است.
آبرامز که به مواضع تند علیه ایران شهرت دارد، ابایی از لفاظی درباره ایران نداشته است، به همین دلیل برخی ناظران حضور او در پرونده ایران را به‌معنای ناامیدی ترامپ از مذاکره با ایران تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ارزیابی کرده‌اند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در اظهاراتی مدعی شد: اگر انتخابات ریاست‌جمهوری را نداشتیم، ایران و چین همان روز اول در عرض ۲۴ساعت به پای میز مذاکره می‌آمدند و خواهان مذاکره می‌شدند. او گفته که ایران دوست دارد مرا رئیس‌جمهور نبیند و اولویت ایران مذاکره با بایدن است. 


واکنش ایران

تغییر مسئول سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران با واکنش سریع مقامات کشورمان همراه شد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه در توییتی به زبان انگلیسی در واکنش به استعفای برایان هوک نوشت: تفاوتی بین جان بولتون، برایان هوک یا الیوت آبرامز نیست؛ وقتی سیاست آمریکا در قبال ایران مطرح است. مقامات آمریکایی لقمه بزرگ‌تر از دهان خود برداشته‌اند. برای مایک پمپئو، دونالد ترامپ و آیندگان هم به همین صورت است. علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در واکنش به استعفای برایان هوک گفت: کمپین فشار به‌اصطلاح حداکثری که دولت آمریکا به راه انداخته بود، شکست خورده است. وی ادامه داد: ایران به زانو درنیامده و هرکس که مسئول اعمال این سیاست مردود باشد نیز ایران را به زانو در نخواهد آورد. علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم با استقبال ضمنی از برکناری برایان هوک نوشت: هدف راهبرد فشار حداکثری از فروپاشی و تغییر نظام، به جلوگیری از ثروتمندشدن ایران تبدیل شد! «برایان» هم مثل «جان» ناکام از کاخ سفید رفت. شاید «مایک» هم قبل از رفتن «دونالد» مجبور شود چمدان‌هایش را ببندد. انتصاب آبرامز در آمریکا هم با واکنش همراه بود. ایلهان عمر، عضو مسلمان کنگره آمریکا، او را دارای پیشینه منفی عنوان کرد و در حساب توییتری خود نوشت: الیوت آبرامز نباید مسئول سیاست در برابر ایران باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :