• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
یکشنبه 19 مرداد 1399
کد مطلب : 107062
+
-

روحانی در تماس با میشل عون از همدردی ملت ایران با لبنان سخن گفت

مأموریت برای‌کمک به لبنان

دولت
مأموریت برای‌کمک به لبنان


سیل کمک‌‌ها و گفت‌وگوهای مقامات ایران با لبنان بلافاصله پس از حادثه سه‌شنبه قبل بیروت، یاری و همدردی با این پایتخت حادثه‌دیده را به همراه داشت. محموله‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه ایران شامل تجهیزات پزشکی، دارویی و غذایی وارد بیروت شد. رئیس‌جمهور نیز پس از ارسال این اقلام با میشل عون، همتای لبنانی خود تماس تلفنی داشت. حسن روحانی پنجشنبه گذشته با بیان اینکه یقین دارم ملت بزرگ و مقاوم لبنان، با صبر و همبستگی همچون همیشه از حادثه سخت انفجار در بندر بیروت نیز با عزت و سربلندی عبور خواهند کرد، به میشل عون گفت: دولت و ملت ایران مثل همیشه در کنار مردم عزیز لبنان خواهند بود و دولت ایران برای تامین هرگونه نیاز امدادی، درمانی، دارویی و غذایی اعلامی از سوی دولت لبنان، آمادگی دارد.
در این مرحله بیشترین داروهایی که از ایران ارسال شد، شامل داروهای سوختگی، تروما، شکستگی و نظایر آن بود. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با ابراز همدردی از سوی دولت و ملت ایران با دولت و ملت لبنان، گفت: حادثه انفجار بندر بیروت برای ایرانیان نیز بسیار غم‌انگیز و اندوهبار بود و مردم ایران شریک درد ملت لبنان هستند.
به گفته روحانی؛ «وزرای امور خارجه و بهداشت و درمان ایران و همچنین رئیس سازمان هلال احمر موظف شده‌اند تا با همتایان خود، به شکل مستمر در تماس باشند تا بتوانیم هرگونه نیازمندی و کمک به مردم و کشور دوست و برادرمان لبنان را به سرعت پاسخ دهیم.» در این گفت‌و‌گو رئیس‌جمهور برای جانباختگان حادثه انفجار در بندر بیروت رحمت و غفران الهی و برای آسیب‌دیدگان صبر و شفای عاجل از خداوند مسئلت کرد و به رئیس‌جمهور لبنان اطمینان داد که هر زمان نیاز به هرگونه کمک و پشتیبانی داشته باشید، ملت و دولت ایران در کنار شما حضور داشته و از هیچ‌گونه همیاری و همراهی با ملت لبنان دریغ نداشته و نخواهند داشت. میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن قدردانی از ابراز همدردی دولت و ملت ایران در حادثه انفجار بندر بیروت، گفت: ملت لبنان همواره قدردان توجه و محبت ملت و دولت ایران به‌خود بوده و هست. میشل عون همچنین گفت: «طبیعتا بررسی همه ابعاد این حادثه و جمع‌بندی خسارات و کمک‌های مورد نیاز زمان‌بر است، اما تاریخ روابط و دوستی 2 ملت ایران و لبنان گواه آن است که هرگاه دولت و ملت لبنان نیاز به کمک داشته، ملت و دولت ایران از هیچ یاری و کمکی دریغ نداشته‌اند و عمیقا از احساسات برادرانه و دوستانه ایرانیان نسبت به‌خود سپاسگزاری می‌کنیم.»
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره نوع کمک‌های ایران به لبنان طی توییتی نوشته بود: «ایران در حال ارسال بیمارستان صحرایی و دارو به لبنان برای کمک به امدادرسانی در برابر فاجعه انفجار است.» سه‌شنبه‌شب و چند ساعت پس از حادثه بندر بیروت، که در آن 2750تن نیترات آمونیوم منفجر شد، حسن دیاب، نخست‌وزیر لبنان از تمام کشورهای دوست و برادر درخواست کمک فوری کرد.


مکث
به یاری ملت لبنان بشتابید


احزاب و تشکل‌های سیاسی نیز از مردم و دولت خواستند در کنار لبنان بمانند و از مردم این کشور دستگیری کنند. حزب اتحاد ملت در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد: لبنان ماه‌هاست که در رنج و گرفتاری است. مشکلات پیچیده سیاسی و اقتصادی، مشکلات ناشی از همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، فشارهای مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد لبنان از سوی قدرت‌های جهانی، اختلاف‌ها و تعارض‌های داخلی و هزینه‌هایی که ملت لبنان برای ایستادگی در برابر همسایه اشغالگر جنوبی خود می‌پردازد و اکنون ابعاد باورنکردنی این فاجعه بزرگ، هر انسان شرافتمندی را در سراسر جهان متأثر از آلام لبنان می‌کند. در این بیانیه آمده است: حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، با ابراز نهایت همدردی و تسلیت به ملت عزیز لبنان، خود را در کنار آنان می‌داند و به سهم خود از دولت‌ها و مجامع بین‌المللی و نهادهای مردمی جهان به‌خصوص دولت و ملت ایران می‌خواهد که با تمام توان و امکان مقدور به یاری ملت لبنان بشتابند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید