• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 16 مرداد 1399
کد مطلب : 107012
+
-

روحانی از بیم و امیدهای دولت در آخرین سال فعالیتش گفت

درد تحریف عمیق‌تر از زخم تحریم

رئیس‌جمهور: ‌با همه سختی‌هایی که هست، قادریم تحریم را بشکنیم، به شرط اینکه اول تحریف را بشکنیم

دولت
درد تحریف عمیق‌تر از زخم تحریم

روایت رئیس دولت تدبیروامید از نخستین جلسه هیأت دولت در آخرین سال فعالیتش، حکایت زخم تحریم و درد تحریف بود.
رئیس‌جمهور در آخرین سال حضورش در دولت به 7سال کار دولت تدبیر و امید اشاره کرد و در ادامه با بیان اینکه تحریم بسیار رنج‌آور است، ولی مشکل تحریف بسیار دردآور است، گفت: تحریم را دشمن انجام می‌دهد و آثار آن را لمس می‌کنیم. تحریف را گاهی دشمن انجام می‌دهد، اما متأسفانه گاهی درون کشور تحریف رخ می‌دهد و این است که دردناک‌تر است.
حسن روحانی گفت: می‌توانیم با دشمن بجنگیم، دشمن که برای نابودی دولت نیامده، دشمن برای نابودی نظام آمده؛ همه باید در کنار هم قرار بگیریم. او در این مسیر می‌خواهد داخلی‌ها به نیروهای خط مقدم مبارزه با تحریم‌های اقتصادی ضربه نزنند و تحریم‌ها را تحریف نکنند.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه چهارشنبه هیأت دولت تأکید کرد: آنهایی که می‌گویند مجلس شورای اسلامی دنبال این است که دولت را زمین بزند، قوه قضاییه دنبال این است که دولت را زمین بزند، در جلساتمان چنین چیزی نمی‌بینیم و این قضاوت را ناصحیح می‌دانم. مجلس شورای اسلامی کاملا لمس و حس می‌کند که دولت در چه شرایطی است، قوه قضاییه کاملا شرایط سخت کشور را می‌بیند و می‌بینیم که آنها تلاش می‌کنند دولت را یاری و کمک کنند و در جلسه دیروز هم این را دیدم.

فکر می‌کردند نظام 3ماهه سقوط می‌کند
روحانی تاکید کرد: همه ما بدانیم تا روزی که به صندوق و به انتخابات احترام می‌گذاریم و تا روزی که به آرای مردم احترام می‌گذاریم، هیچ قدرتی نمی‌تواند به ما صدمه بزند. وقتی مردم با ما هستند، وقتی حکومت ما منتخب مردم است، وقتی مجلس و دولت و بقیه ارکان حکومت ما مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند، معنی ندارد که کسی از جایی بنشیند، از یک کاخی آن طرف دنیا بخواهد برای پایان حکومت مردم در ایران تصمیم بگیرد و برای اغتشاش تصمیم بگیرد. اینها حرف‌های کهنه‌شده قدیمی بی‌اساس است. تا روزی که صندوق و انتخابات هست جمهوری اسلامی ایران با همین قدرت می‌ماند. البته می‌توانند ما را اذیت کنند، همانطور که در این سال‌ها ما را اذیت کردند اما در عین حال نمی‌توانند اصل این نظام را و اصل این حکومت مردم‌سالار را از مردم بگیرند، این کار امکان‌پذیر نیست.
رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود درباره فشار آمریکا به کشورهای مختلف برای اجرای تحریم‌های ایران روایتی از پیش‌بینی ترامپ برای سقوط ایران در 3‌ماه مطرح کرد و گفت: رئیس‌جمهور اروپایی در مهر سال97 گفت آقای ترامپ دیشب به من گفته شما اروپایی‌ها فقط 3ماه صبر کنید؛ دیگر جمهوری اسلامی ایرانی نیست، که همانجا خندیدم و گفتم 3‌ماه دیگر ما هستیم و شما هم ان‌شاءالله هستید و بعد همدیگر را می‌بینیم که من سال بعد همان رئیس‌جمهور را در نیویورک دیدم و به او یادآوری کردم و او خندید، گفت یادم است او چه می‌گفت.

واقعیت‌ها را با تحریف ذبح نکنیم
روحانی گفت: ‌با همه سختی‌هایی که هست، قادریم تحریم را بشکنیم، به شرط اینکه اول تحریف را بشکنیم. اگر تحریف را نشکنیم، اگر سخنان ناروا گفته شود، اگر قضاوت‌های ناصحیح شود، اگر ذهن مردم مشغول شود، اگر شادابی مردم گرفته شود، اگر مردم را نگران و مأیوس کنیم، موفق نمی‌شویم و شکست می‌خوریم. اما اگر تحریف را کنار بگذاریم، بشکنیم، واقعیت‌ها را زیر خنجر تحریف ذبح نکنیم، مردم واقعیت‌ها را ‌ببینند و آگاه باشند، آن‌وقت می‌توانیم با تحریم بجنگیم. البته با تحریم جنگیدن سخت است، در عین حال هرجا هم فرصت پیدا کنیم، از لحاظ سیاسی بتوانیم تحریم را بشکنیم، می‌رویم، هیچ تردید نمی‌کنیم.
وی گفت: بیاییم در کنار تحریم، حداقل تحریف را درست نکنیم. اگر هم دشمنان تحریف درست می‌کنند، در داخل آن را دنبال و اجرا و بیان نکنیم. او خطاب به تخریبگران دولت گفت: اشکال از تحریم آمریکاست؛ تحریم را نمی‌بینید، می‌گوید: اشکال از آنجاست، از اینجاست!

شروع انتخابات معلوم است؛ پایانش نامعلوم
او بار دیگر در تأکید بر ضرورت همگرایی قوا در کشور تصریح کرد: اینجا یک نکته‌ای را می‌خواهم خدمت همه عزیزان، همه سیاسیون، همه بزرگان کشور و همه فرهیختگان عرض کنم. یک اشکال بزرگ تا امروز در جمهوری اسلامی ایران داریم و آن اینکه تاریخ انتخابات داریم یعنی وزیر کشور ما اعلام می‌کند که در روز فلان و تاریخ فلان مثلا سال1400 انتخابات است اما پایان آن را نمی‌تواند اعلام کند، این مشکل ماست.
انتخابات را شروع می‌کنیم و روز آن را اعلام هم می‌کنیم اما انتخابات ما پایان ندارد و همینطور انتخابات و فضای انتخابات و دعوا و رقابت است. انتخابات دوره دارد. انتخابات این است از روزی که اعلام می‌شود، زمان استعفا، آنهایی که باید استعفا بدهند تا روز ثبت‌نام، تا روز انتخابات پای صندوق، تا روزی که تأیید می‌شود، تا روزی که منتخب اعلام می‌شود، تمام. روزی که منتخب اعلام شد پایان انتخابات است. دیگر رقابت و تبلیغات نداریم، دیگر علیه نیستیم، آن دوره انتخابات بود. در دوره انتخابات همه، همه حرف‌ها را می‌زنند؛ این از آن انتقاد می‌کند و او از این انتقاد می‌کند و اینها در دوره انتخابات قابل‌قبول است و در دوره انتخابات یک چیزهایی قابل گذشت است. اما اشکال ما این است پایان انتخابات را اعلام نمی‌کنیم که چه زمانی است، انتخابات تمام شد بیایید با هم کار کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید