• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 16 مرداد 1399
کد مطلب : 107007
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pYXXr
+
-

ایران در کنار لبنان

نخستین محموله کمک‌های ایران به بیروت رسید

گزارش
ایران در کنار لبنان

انفجار بهت‌آور شامگاه سه‌شنبه در بیروت با تأثر مقامات کشورمان  از رنج بیروت همراه شد. از سوی دیگر ایران دیروز نخستین محموله کمک‌های خود را به لبنان فرستاد. در نخستین واکنش دیروز سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه با اندوه بسیار این حادثه و اخبار آن را دنبال می‌کنیم آمادگی کشورمان رابرای کمک به لبنان اعلام کرد.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه هم در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «فکر و دعای ما با ملت بزرگ و مقاوم لبنان است. مثل همیشه، ایران کاملا آماده ارائه کمک به هر طریق لازم است.قوی بمان لبنان!» او در پیام توییتری خود کشته‌شدگان حادثه 2روز قبل بیروت را شهید خطاب کرده است.
حسن محمد عباس، سفیر لبنان در تهران روز سه‌شنبه در توییتی در پاسخ به همدردی ظریف نوشت: ما از اندیشه، دعا و حمایت جناب‌عالی متشکریم. ظریف دیروز هم با شربل وهبه، همتای لبنانی تماس گرفت و با اعلام مراتب همدردی با ملت و دولت لبنان‌، جان باختن شهروندان لبنانی در حادثه انفجار مخزن در بندر بیروت را به همتای لبنانی و ملت و دولت این کشور تسلیت گفت. او در این گفت‌وگو با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح در کنار ملت و دولت لبنان قرار دارد، آمادگی کشورمان براساس دستور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای ارائه کمک در قالب نیازهای ضروری و زیرساختی و همچنین نیازهای فوری خصوصا در حوزه انسان‌دوستانه به کشور لبنان را به اطلاع وزیر امور خارجه این کشور رساند.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور در پیامی به همتای لبنانی آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های پزشکی و دارویی و اعلام مداوای مجروحان و سایر مساعدت‌های درمانی لازم اعلام و ابراز امیدواری کرده بود هرچه سریع‌تر ابعاد این حادثه مشخص شود و آرامش به این شهر بازگردد. او در جلسه هیأت دولت هم به جمعیت هلاح احمر دستور داد هرچه سریع‌تر کمک‌های بشر دوستانه شامل اقلام بهداشتی و پزشکی برای مردم آسیب دیده لبنان ارسال شود.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان هم در بیانیه‌ای ضمن همدردی با دولت و ملت و خانواده قربانیان و آرزوی بهبودی و شفا برای مجروحین حادثه انفجار بیروت نوشت: ایران به‌طور کامل در کنار کشور برادر، لبنان در این حادثه دردناک خواهد ایستاد و آمادگی کامل برای حمایت و کمک رسانی را دارد.
درپی انفجار در بندر بیروت تعدادی از دیپلمات‌های خارجی مقیم این کشور آسیب دیدند اما علی اصغری سخنگوی سفارت ایران در بیروت اظهار کرد: محل انفجار با سفارت ایران فاصله داشته و خوشبختانه برای همکاران ما در سفارت در پی این انفجار اتفاقی رخ نداده و آسیبی به آنها وارد نشده است.
همزمان با پیام‌های مقامات دولتی، کاربران و فعالان فضای مجازی ایران هم با به راه انداختن هشتگ‌هایی ازجمله «من قلبی سلام لبیروت» با لبنانی‌ها اعلام همبستگی کردند.
دیروز هلال‌احمر ایران نخستین محموله کمک‌های کشورمان شامل یک تیم پزشکی متشکل از جراح و متخصص، یک بیمارستان صحرایی (rdh)، کمک‌های انسانی و دارو را با یک فروند هواپیما به بیروت فرستاد. گفته می‌شود حجم نخستین محموله کمک‌های ایران 9تن و شامل مواد غذایی، دارویی و ملزومات پزشکی بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید