• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 16 مرداد 1399
کد مطلب : 106988
+
-

هزار و یک نقشه برای وایتلیف!

هزار و یک نقشه برای وایتلیف!

 یاسمن رضائیان:
احتمالاً وحشتناک‌ترین جای ممکن در جهان، مدرسه است! آن‌هم مدرسه‌ی «وایتلیف». اما چرا مدرسه بد است؟ چون آن‌جا به تو می‌گویند باید چه کارهایی را انجام بدهی و چه کارهایی ممنوع است. لازم است طبق برنامه عمل کنی و به حرف‌ها گوش بدهی. تازه، باید کلی بچه‌ی هم‌سن و سال خودت را تحمل هم کنی. این یعنی دیگر همه‌ی توجه‌ها به تو نیست.
این‌ها نظرات «الیزابت آلن» درباره‌ی مدرسه است. او چندسالی معلم سرخانه داشته و در خانه درس خوانده ولی مادر الیزابت می‌گوید او باید به مدرسه برود تا در اجتماع باشد و چیزهای تازه‌ای یاد بگیرد. و حالا که مادر و پدر باید به یک سفر اجباری بروند موقعیت خوبی است تا الیزابت را هم به مدرسه بفرستند تا در خانه تنها نماند. اما الیزابت به خودش قول داده است که در مدرسه آن‌قدر شیطنت کند و دسته‌گل به آب بدهد که دیگران ذله شوند و مدیر مجبور شود او را به خانه برگرداند.
مادر می‌گفت مدرسه‌ی وایتلیف با همه‌ی مدرسه‌های دیگر فرق دارد. برای همین الیزابت حتماً از آن‌جا خوشش خواهد آمد. حتی خانم اسکات، معلم سرخانه‌ی او، هم گفته بود الیزابت پس از این‌که سال تحصیلی را در مدرسه‌ی وایتلیف به پایان برساند کلی تغییر خواهد کرد و دیگر آن دختربچه‌ی لوس نخواهد بود.
چه خیال‌ها! اصلاً هم این خبرها نیست. الیزابت از همان روز اول که پایش را در مدرسه گذاشت به همه نشان داد که کیست و همه فهمیدند که او دختری لوس و خودخواه و شرور است. اما هیچ‌کدام از وایتلیفی‌ها، نه مدیر و ناظم و معلم‌ها و نه حتی دانش‌آموزان، مقابل الیزابت کوتاه نیامدند. این‌طور که پیدا بود نقشه‌ی الیزابت به ثمر نمی‌رسید.
«شرورترین دخترمدرسه» نام سه‌گانه‌ای پر از اتفاقات جالب و دوست‌داشتنی از حال و هوای مدرسه است. اتفاقاتی که خودمان بسیاری از آن‌ها را تجربه کرده‌ایم و به‌خاطر آن‌ها شاد یا نگران شده‌ایم. در روزهای تابستان که از مدرسه دور شده‌ایم خواندن این سه‌گانه بسیار لذت‌بخش خواهد بود؛ چون می‌تواند لحظه‌های خوب مدرسه را به یادمان بیاورد.
از وی‍ژگی‌های خوب این کتاب این است که شخصیت‌های آن باورپذیرند و روند تغییر رفتارهای الیزابت مصنوعی و غیرقابل‌پذیرش نیست. وایتلیف با آن ویژگی‌های خاصش کم‌کم روی الیزابت اثر می‌گذارد و برنامه‌های او را تغییر می‌دهد. راستی تغییر، اتفاق مهم و ارزشمندی است اما هرکسی جرئت ندارد تغییر کند. به قول «ویلیام»: «فقط آدم‌های قوی شهامت این را دارند که وقتی در عقیده‌شان اشتباهی ببینند به آن اعتراف کنند و تصمیمشان را تغییر بدهند.»

مجموعه‌‌ی شرورترین دختر مدرسه:
1. شرورترین دختر مدرسه
2. شرورترین دختر مدرسه بازمی‌گردد
3. شرورترین دختر مدرسه مبصر می شود
نویسنده: اِنید بلایتون
مترجم‌ها: آتوسا گلکار و آبتین گلکار
ناشر: کتاب چ (واحد کودک و نوجوان نشرچشمه)
تلفن: 88333588

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :