• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 15 مرداد 1399
کد مطلب : 106973
+
-

کرونا آثار درازمدت قلبی به جا می‌گذارد

پزشک همشهری
کرونا آثار درازمدت قلبی به جا می‌گذارد


علی ملائکه ـ روزنامه نگار وپزشک

یافته‌های دو بررسی جدید نشان می‌دهد که شمار بزرگی از بیمارانی که دوره نقاهت از عفونت کروناویروس را می‌گذرانند، ممکن است تا هفته‌ها یا ماه‌ها دچار مشکلات قلبی باشند.
این یافته‌ها بار دیگر نشان می‌دهند که کروناویروس جدید به جز ریه‌ها به سایر اندام‌های بدن هم آسیب می‌زند و باعث مشکلاتی حتی در افرادی می‌شود که پیش از دچار شدن به این عفونت، سالم بوده‌اند. پژوهشگران در یکی از این بررسی‌ها در آلمان ۱۰۰ فرد ۴۵ تا ۵۳ ساله مبتلا به کرونا را ‌ام‌آر‌آی کردند. مقایسه اسکن‌های این بیماران با افرادی که دچار ویروس نبودند، نشان‌دهنده وجود آسیب‌ قلبی ادامه‌یابنده و تغییرات ساختاری در قلب ۷۸ نفر از بیماران بود. ۷۶ نفر از بیماران شاخص‌های زیستی در خونشان داشتند که در بیماران دچار حمله قلبی دیده می‌شوند و ۶۰ بیمار التهاب قلب داشتند. ۶۷ نفر از این ۱۰۰ بیمار اخیراً در خانه بهبودیافته و ۳۳ نفرشان نیاز به بستری پیدا کرده بودند.هیچ‌کدام از این بیماران پیش از دچار شدن به کرونا مشکل قلبی نداشتند یا علائم قلبی تجربه نکرده بودند.
این پژوهشگران شواهد التهاب مداوم درون عضله قلب و نیز پوشش قلب را در اکثریت بزرگی از بیماران یافتند. این پژوهشگران می‌گویند گرچه هنوز شواهد مستقیمی درباره پیامدهای درازمدت این آسیب‌ها مانند نارسایی قلبی در دست نیست، ممکن است در طول چند سال آنچنان که در التهاب‌های ویروسی دیگر دیده شده است، اختلال دائمی کارکرد قلب ایجاد شود.آنچه باعث شگفتی پزشکان و بیماران بود، شدت و شیوع مشکلات قلبی بود که هفته‌ها پس از رفع بیماری اصلی باقی مانده بود. در بررسی دوم، گروه دیگری از پژوهشگران آلمانی گزارش‌های کالبدشکافی ۳۹ بیمار ۷۸ تا ۸۹ ساله را که در شروع پاندمی کووید- ۱۹ به‌علت آن فوت کرده بودند، بررسی کردند. آنان دریافتند که ویروس کرونا قلب ۱۶ بیمار را دچار عفونت کرده است. این پژوهشگران شواهد تکثیر ویروسی را در قلب این بیماران که دچار عفونت شدید بودند، یافتند. پیش از این نیز پزشکان از سراسر جهان آسیب قلبی در بیماران کووید- ۱۹ را گزارش کرده بودند.
این پژوهشگران می‌گویند لازم است بررسی‌ها و پیگیری‌های درازمدت انجام شود تا معلوم شود ویروس کرونا چه اثرات درازمدتی بر کارکرد قلب می‌گذارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید