• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 15 مرداد 1399
کد مطلب : 106950
+
-

ضیافت به صرف اسپری فلفل

تجمع هنرمندان اصفهانی برای جلوگیری از واگذاری خانه هنرمندان به بنیاد شهید به خشونت کشیده شد

ضیافت به صرف اسپری فلفل


مهرداد طبرسی ـ روزنامه نگار

خانه هنرمندان اصفهان نیز این روزها آبستن بحران است. پس‌از خبر واگذاری ساختمان خانه هنرمندان اصفهان به بنیاد شهید شماری از هنرمندان در پارک جلوی خانه هنرمندان تجمع کردند. تجمع هنرمندان با حضور نیروی انتظامی 2نفر از هنرمندان، محسن سلیمانی و حسین قربانی، بازداشت شدند. 
مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری نیز به‌سرعت به ماجرا واکنش نشان داد و هیأتی را به اصفهان فرستاد تا ماجرا را بررسی کنند. بسیاری دیگر از هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی به این اتفاق واکنش نشان دادند. ماجرا را در گفت‌و‌گو با مجتبی مجلسی یکی از هنرمندان حاضر در تجمع بررسی کرده‌ایم.

از گنج قارون تا خانه هنرمندان
خانه محتشمی اصفهان، یکی از خانه‌های تاریخی شهر است که بیش از 80 سال قدمت دارد. 
سکانس‌هایی از فیلم گنج قارون در این خانه فیلمبرداری شده است. خانه محتشمی در سال‌های پس از انقلاب مصادره شد و در اختیار بنیاد مستضعفان و بعد بنیاد شهید قرار گرفت. از سال 1373حوزه هنری مدیریت خانه محتشمی را در اختیار گرفت و خانه محتشمی به خانه هنرمندان اصفهان تبدیل شد. خانه محتشمی به‌دلیل ارزش معماری و تاریخی در سال1384 ثبت ملی شده است. 
در سال‌های اخیر بنیاد شهید پیگیر بود که خانه را از حوزه هنری بگیرد و دوباره به تملک خود درآورد. اتفاقی که ظاهراً‌ این روزها مراحل نهایی خود را می‌گذراند.
خبر واگذاری خانه هنرمندان اصفهان به بنیاد شهید سبب واکنش هنرمندان شد. هنرمندان که خود را بی‌خانه و کاشانه می‌دیدند عصر روز یکشنبه در مقابل پارکی که خانه هنرمندان اصفهان آنجا قرار دارد تجمع کردند. تجمع ده‌ها تن از هنرمندان در آن حضور داشتند.
مجتبی مجلسی، ‌گرافیست و مدیر مجمع طراحان انقلاب اسلامی (آیه) به همشهری می‌گوید: «تجمع روز یکشنبه نه به درخواست رادیوها و رسانه‌های بیگانه بوده، نه به دعوت شب‌نامه‌ها. روز شنبه در روزنامه اصفهان زیبا که متعلق به شهرداری اصفهان است، خبری منتشر شد و از هنرمندان خواستند تا برای پیگیری ماجرای خانه هنرمندان اصفهان درآنجا جمع شوند. خانه هنرمندان اصفهان در یک پارک واقع است و پارک آن‌قدر بزرگ است که تجمع20 تا 30نفر یا بیشتر چیز عجیب و غیرمعمولی نباشد و اصلاً به چشم نیاید. بعد از دقایقی بیشتر هنرمندان به داخل ساختمان رفتند و تنها چهار پنج نفر به‌خاطر رعایت مسائل بهداشتی بیرون نشستند. در چنین شرایطی نیروی انتظامی وارد عمل شد و من و یکی از دوستان دیگر را دستگیر و به سمت ماشین نیروی انتظامی برد.»

رئیس حوزه هنری: بسیار متأسف و عذرخواهم
مهدی دادمان، رئیس تازه حوزه هنری، در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: «روز یکشنبه از چند هنرمند دلسوز اصفهانی با اسپری فلفل و بی‌احترامی پذیرایی شد! مقابل خانه هنرمندان اصفهان! آمده بودند تا خبر تحویل خانه هنرمندان به بنیاد شهید را پیگیری کنند؛ صرفا یک دغدغه‌ درست فرهنگی. از اتفاق پیش آمده بسیار متأسف و عذرخواهم. دیروز با بعضی از این هنرمندان عزیز مکالمه کرده و امروز نمایندگان ویژه حوزه هنری را برای بررسی دقیق‌تر ماجرا و دلجویی از هنرمندان عزیز راهی اصفهان کردم. از فرمانده محترم نیروی انتظامی نیز خواهشمندم نسبت به رفتارِ برخی مامورین ناجا اقدام متناسب را انجام دهند».

مسئله کسی است که به نیروی انتظامی دستور برخورد می‌دهد
مجتبی مجلسی در ادامه حرف‌های خود می‌گوید: «مسئله من نیروی انتظامی نیست. نیروی انتظامی وظیفه قانونی خود می‌داند که با تجمع‌ها مقابله کند. نیروی انتظامی نمی‌داند کسانی که تجمع کرده‌اند هنرمندند یا اراذل و اوباش. مسئله کسی است که به نیروی انتظامی می‌گوید با این تجمع برخورد کنید. نمی‌دانم بنیاد شهید است یا حوزه هنری یا شورای تأمین یا نهادهای دیگر.
تجمع روز یکشنبه می‌توانست مثل همه تجمع‌ها و کارگاه‌هایی که در خانه هنرمندان برگزار می‌شد، به آرامی برگزار شود. حتی اگر قرار بر بازداشت بود، ‌نیازی به انجام این کارها نبود. دوستان می‌خواستند زهرچشم بگیرند. شکایت من از نیروی انتظامی نیست. شکایت من از نهادی است که نیروی انتظامی را وادار به مداخله می‌کند. نهادی که نمی‌گوید آنها که جمع شده‌اند هنرمندند و برای پیگیری یک مسئله فرهنگی تجمع کرده‌اند.» 



مهدی دادمان رئیس حوزه هنری



مجتبی مجلسی هنرمند


 مشکل را با بنیاد شهید حل خواهیم کرد

مهدی احمدی‌فر، رئیس حوزه هنری اصفهان به همشهری می‌گوید: «هم پیگیر مسئله برخورد با هنرمندان هستیم و هم پیگیر اینکه خانه هنرمندان اصفهان همچنان خانه هنرمندان باشد. در یکی دو روز آینده جلسه‌هایی با نهادها و ارگان‌های دیگر برگزار می‌کنیم و ان‌شاء‌الله به‌زودی به نتیجه خواهیم رسید». با این همه مهدی دادمان در ادامه مطلب خود نوشت: «مشکل را با بنیاد شهید، مالک قانونی این ساختمان حل خواهیم کرد. خانه هنرمندان اصفهان خانه و مأمن اهالی هنر این شهر بوده، هست و ان‌شاءالله خواهد بود.» این نخستین چالش مهدی دادمان در مقام رئیس حوزه هنری است. باید دید که آیا رایزنی‌های او به نتیجه می‌رسد و او می‌تواند از جایگاه روابط خود در سازمان تبلیغات و نهادهای دیگر استفاده کند و مسئله خانه هنرمندان اصفهان را به‌صورت قانونی حل کند یا نه. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :