• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 14 مرداد 1399
کد مطلب : 106817
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DkJ8n
+
-

مخالفت با تعویق کنکور

وزارت بهداشت نظر کارشناسی‌اش را درباره کنکور اعلام کرد


بحث و نظرها درباره کنکور امسال در حالی ادامه دارد که وزارت بهداشت دیروز برای چندمین‌بار نظر کارشناسی‌اش درباره برگزاری کنکور را اعلام کرده و گفته است که به‌تعویق انداختن کنکور به‌ویژه در پاییز و زمستان، شدنی نیست و خطرآفرین است.
به‌گزارش همشهری، همچنان تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار به تعویق افتادن کنکور هستند؛ آن هم در آستانه برگزاری و در شرایطی که کارت شرکت در آزمون داوطلبان کارشناسی ارشد هم صادر و توزیع شده است. جلساتی در این‌باره در مجلس برگزار شده و بنا بر این بوده که در نهایت، جمع‌بندی نهایی را وزیر بهداشت اعلام کند. دیدگاه کارشناسی وزارت بهداشت در این‌باره دیروز برای چندمین‌بار اعلام شد. نخستین مصاحبه به نقل از سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در خبرگزاری ایسنا منتشر شد. او اعلام کرد: «در شرایطی که هیچ تصوری از پاییز و زمستان و احتمال همزمانی ویروس کرونا و آنفلوآنزا وجود ندارد، چطور می‌توانیم این ریسک را انجام دهیم و برگزاری کنکور را عقب بیندازیم.»  پس از آن سخنان وزیر بهداشت همسو با همین دیدگاه نشان داد که این وزارتخانه همچنان به‌نظر کارشناسی پیشین‎اش یعنی برگزاری کنکورهای سراسری با رعایت پروتکل‌ها باور دارد و آن را در شرایط کنونی درست می‎داند. سعید نمکی، ‌وزیر بهداشت در نشست ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت که نگرانی رئیس و نمایندگان مجلس از برگزاری کنکورهای سراسری، بجاست و مطالبه مردم هم همینطور، اما هم‌اکنون فقط بیماری کرونا را مدیریت نمی‌کنیم بلکه ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط با کرونا را هم باید درنظر بگیریم. نمکی گفته است: بین کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری تفاوت وجود دارد. درمورد کنکور دکتری چون تعداد داوطلبان کمتر از سراسری و کارشناسی ارشد بود، با دوستان اتمام حجت کردیم که اگر این آزمون درست و منطبق با پروتکل‌ها اجرا نشود، از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، جلوگیری خواهیم کرد. آنچه بررسی کردیم با حضور 540 ناظر بهداشتی در حوزه‌های امتحانی در کنکور دکتری، شاید تنها 7 تا 8 مورد مشاهده کردم که منطبق با پروتکل‌ها نبود و این خیلی ارزنده بود.
نمکی گفت:‌ کنکور دکتری از نظر ما، تستی برای برگزار‌کنندگان و ناظران بهداشتی بود که آیا می‌توانیم کنکور کارشناسی ارشد را با رعایت پروتکل‌ها برگزار کنیم یا خیر؟ از دید بنده، با تمهیدات بیشتر و تقویت تعداد ناظران بهداشتی و مجریان، می‌توانیم کنکور کارشناسی ارشد را برگزار کنیم.
به‌گفته وزیر بهداشت، باید برای برگزاری کنکور سراسری، از فضای باز و ورزشگاه‌ها استفاده شود، تلفن و اینترنت را در زمان برگزاری آزمون قطع کرده و پک‌های بهداشتی برای داوطلبان به مقدار کافی پیش‌بینی کنیم اما نمی‌توانیم با تردید با جان فرزندان مردم بازی کنیم، چون جان آنها از سر راه نیامده و پدران و مادران، سال‌ها مراقبت کرده‌اند و هرکدام از این فرزندان در آینده می‌توانند یکی از دانشمندان گره‌گشای کشور باشند و اینها سرمایه‌های اجتماعی ایران هستند. او ادامه داد: درمورد برگزاری کنکور سراسری، مردد هستم و هیچ‌گاه هم اینقدر محکم نگفته‌ام. به‌عنوان متولی سلامت کشور اگر در آخرین لحظات احساس کنم که سلامت داوطلبان به مخاطره می‌افتد، ایستادگی می‌کنم و تصمیمم را صریح اعلام می‌کنم. او تأکید کرد: یکی از نمایندگان گفت که آیا وزارت بهداشت برگزاری کنکور سراسری امسال را تضمین می‌کند؟ خیر، برای هیچ کدام از آزمون‌ها نمی‌توانیم تضمین کنیم که پروتکل‌ها، کاملا رعایت شود اما می‌توانیم حداکثر نظارت را داشته باشیم. اگر مجلس و ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیم برگزاری کنکور سراسری داشته باشند، آمادگی نظارت بیشتر بر اجرای پروتکل‌ها را داریم اما این بدان معنی نیست که کوچک‌ترین عارضه‌ای اتفاق نیفتد.
نمکی افزود: تمام فرزندان این سرزمین، فرزندان ما هستند. امسال فرزند بنده نیز یکی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد است و بنده هم پدر هستم و برای فرزندم، دلهره دارم. تقاضای ما این است که کنکور کارشناسی ارشد به‌دلیل نیاز نظام سلامت به رزیدنت و نیروهای بهداشتی و درمانی جوان حتما برگزار شود و اگر رزیدنت پذیرش نشود، در بخش‌های آموزش عالی، تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان، دچار مشکل می‌شویم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید