• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 14 مرداد 1399
کد مطلب : 106815
+
-

چرا سؤال آزمون سمپاد درباره سردار سلیمانی بود؟

پاسخ رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان به مخاطبان

چرا سؤال آزمون سمپاد درباره سردار سلیمانی بود؟

  فاطمه مهاجرانی
رئیس مرکز استعدادهای درخشان

آزمون ورودی دهم مدارس سمپاد (تیزهوشان) که نهم و دهم مرداد برگزار شد، در بخش دومش، حاوی یک سؤال ریاضی با این مضمون بود، «سردار سلیمانی در 12دی98، دمشق را به مقصد بغداد ترک کرد. ساعت پرواز او به وقت محلی 20 و 20 دقیقه بود، اما تا 23و38دقیقه تأخیر داشت. هواپیمای او، ساعت 23دقیقه بامداد جمعه پس از یک ساعت و چهار دقیقه به بغداد رسید. سردار سلیمانی به یکی از 2خودروی هیوندا استارکس و تویوتا آوالون سوار شد. متوسط سرعت خودروها در جاده مستقیم این سفر، 180کیلومتر در ساعت بود. آمریکایی‌ها، 20 و 7 دقیقه و 20 ثانیه پس از فرود هواپیما در بغداد، ابتدا خودروی هیوندا را که در 500متری جلو خودرو اصلی حرکت می‌کرد با موشک ضد‌زره «هلفایر» مورد حمله قرار دادند. موشک دوم، 20ثانیه پس از موشک اول شلیک شد. اما برخورد نکرد و نهایتا موشک پس از یک دقیقه و 12 ثانیه به‌خودروی حامل سردار اصابت نمود و او را به فیض شهادت رساند. حالا به 5سؤال زیر پاسخ دهید:»
این سؤال امتحانی حاشیه‌های زیادی را در شبکه‌های مجازی به‌دنبال داشت و کاربران زیادی درباره آن بحث و گفت‌وگو کردند. اما فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان که مسئولیت آزمون ورودی مدارس سمپاد نیر به‌عهده اوست، درباره رویکرد این مرکز در طراحی این سؤال به خبرنگار همشهری گفت: چرا ما نباید اسطوره‌هایمان را به فرزندانمان نشان دهیم. ما حاج قاسم سلیمانی را سردار ملی می‌دانیم همانطور که آرش کمانگیر را می‌دانیم و از او در کتاب‌های درسی نوشته‌ایم. آیا اشکالی دارد اگر درباره‌آنها با نوجوانان صحبت کنیم؟
او افزود: من سر این سؤال با طراحان سؤال هوش خیلی صحبت کردم، می‌گفتند که یکی از مصادیق هوش این است که وقتی سؤالی با مضامین ذهنی مخاطبان نزدیک باشد، بهتر می‌توانند با آن ارتباط برقرار کند و پاسخ دهند. به‌نظر من این موضوع آنقدرها که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، موضوع عجیبی نیست.
مهاجرانی سپس از فردوسی و بیهقی در مقام مقایسه با سردار سلیمانی نام آورد و گفت: ما در بین کارهایمان جشنواره فردوسی داریم، مگر کسی می‌تواند بگوید چرا فردوسی؟ یا در سؤالات این آزمون، از تاریخ بیهقی هم مثالی آوردیم، پس چرا نسبت به آن حساس نشدند؟
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: برخلاف منتقدان، من این سؤال را به هیچ وجهه دال بر ترویج خشونت نمی‌دانم چون چند دلیل علمی برای این کار وجود دارد که یکی از آنها را در بالا گفتم، ضمن اینکه معتقدم که ما باید روی اسطوره‌های ملی‌مان کار کنیم. ما 6هزار شهید زن داریم، چرا نباید از آن خبر داشته باشیم؟ سال2011، یکی از سربازان آمریکایی که در حمله یواس ناوی در خلیج ژاپن مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بدنش خراشی سطحی برداشت. پس از آن جوانان آمریکایی می‌رفتند و با او به‌عنوان یک اسطوره عکس می‌گرفتند. بدا به حال ما که اینگونه با اسطوره‌هایمان برخورد می‌کنیم. اصلا وقتی اسطوره نمی‌سازیم جوان ما دنبال مصادیق بی‌معنا می‌رود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید