• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 14 مرداد 1399
کد مطلب : 106775
+
-

5 راهکار برای پایان‌دادن به پرونده بذرپاش

استعفا، استیضاح، عزل، تعیین هیأت ویژه رسیدگی و یا رسیدگی توسط کمیسیون اصل90، پیشنهادهای نادران برای تعیین تکلیف پرونده رئیس دیوان محاسبات است

5 راهکار برای پایان‌دادن به پرونده بذرپاش

ماجرای نشستن مهرداد بذرپاش بر کرسی ریاست دیوان محاسبات به داستانی بدل شده که مجلس را در آزمون سخت شفافیت و صداقت گذاشته است.
روند پر ابهام تأیید سابقه بذرپاش در کمیسیون برنامه و بودجه و چگونگی اقناع 15نفر از اعضای این کمیسیون به داشتن سابقه مدیریتی 20ساله برای بذرپاش 40ساله از یک‌سو، عیان شدن تخلف بذرپاش در رزومه‌سازی‌ - معاونت آموزشی پژوهشکده شهید رضایی - و عضویت در هیأت امنای دانشگاه شریف از سوی دیگر و طرح ادعاهایی درباره سرقت‌های علمی بذرپاش در رساله دکترایش عواملی هستند که سلامت حضور بذرپاش در راس دیوان محاسبات – بازوی نظارتی مجلس – را زیر سؤال برده است. داستان ریاست بذرپاش بر دیوان محاسبات دیروز اما به اوج خود رسید و توسط الیاس نادران، چهره شناخته‌شده اصولگرایان در بهارستان به آزمونی برای صداقت و شفافیت مجلس یازدهم بدل شده است. نادران که به‌همراه مجتبی توانگر نمایندگانی هستند که در قبال تخلفات بذرپاش سکوت نکرده و رسما اعلام موضع می‌کنند؛ دیروز دست به قلم شد و در حساب شخصی‌اش در توییتر در رشته توییتی که رئیس مجلس را مخاطب آن قرار داده، نوشته است که عده‌ای با فشار به کمیسیون بودجه طرح تامین مالی کالاهای ضروری و رسیدگی به طرح تامین قیر پروژه‌های عمرانی را از دستورکار کمیسیون خارج و انتخاب رئیس دیوان محاسبات را با عجله به نتیجه دلخواهشان رساندند.
او در ادامه اظهارنظرهایش خطاب به قالیباف آورده است که مسئله پرونده بذرپاش‬ در مجلس، چالش فرایند نیست چالش صداقت در ارائه سوابق کاری، «سرقت علمی» در رساله، مسائل مالی مطروحه، جعل و رفع ابهاماتی است که حیثیت مجلس، دانشگاه و بسیج دانشجویی را به چالش کشیده است.
نادران تأکید کرده است که چالش رئیس مجلس ‪ نیز این است که تکلیف خود را با کلونی بذرپاش که بعضا به‌عنوان دستیار و مشاور دوره‌اش کرده‌اند روشن کند و بدون هرگونه مسامحه و مصلحت‌اندیشی، حیثیت مجلس را اعاده نماید.
نادران در ادامه رشته توییتش 5راهکار برای فیصله دادن به آنچه بذرپاش گیت نامیده، ارائه کرده و به شماره آورده است: ۱- استعفای بذرپاش، ۲- عزل وی براساس تبصره ماده۱۱ قانون محاسبات عمومی، ۳- استیضاح مطابق تبصره۴ ماده۲۴ آیین‌نامه داخلی، ۴- رسیدگی توسط کمیسیون اصل90 قانون اساسی و ۵- تعیین هیأت رسیدگی مستقل توسط رئیس مجلس‬ می‌تواند خاتمه‌دهنده این آزمون باشد. 
نادران همچون نامه اولش که خطاب به رئیس مجلس نوشته بود بازهم در پایان نامه‌اش تأکید کرده که تا حصول نتیجه پیگیر خواهیم بود.
او پیش‌تر با انتشار نامه‌ای به رئیس مجلس، هیأت رئیسه، کمیسیون آیین‌نامه و کمیسیون برنامه و بودجه را به تخلف در روند بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش متهم کرد. او دربخشی از نامه‌اش به قالیباف که در حساب شخصی‌اش در توییتر بارگذاری شده، آورده بود که رئیس مجلس در جلسه تودیع و معارفه رؤسای دیوان محاسبات اعلام کرد که فرایند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات قانونی بود.
نادران نوشته بود: برخلاف ادعای آقای رئیس مجلس فرایندهای قانونی طی نشده است و با توجه به رونمایی از اسنادی در این خصوص راستی‌آزمایی ادعاهای آقای مهرداد بذرپاش در سوابق شغلی، مقالات علمی و... معلوم شد که دغدغه دلسوزان برای رعایت ‌‌شأن، منزلت و اقتدار مجلس بلاوجه نبوده است... اگر موضوع پیگیری نشود شخصا به همراه تعدادی ازنمایندگان بررسی‌های خود را تکمیل و نتیجه تحقیقات را به سمع و نظر نمایندگان محترم و مردم شریف ایران خواهیم رساند و تا حصول نتیجه کار را ادامه خواهیم داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید