• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 14 مرداد 1399
کد مطلب : 106773
+
-

نگاه نزدیک به واکسن چینی کرونا

مدیرعامل شرکت بیوتکنولوژی SinoVac در چین می‌گوید واکسن بیماری کووید-1۹ را به همه کشورهای جهان عرضه خواهند کرد

دانش
نگاه نزدیک به واکسن چینی کرونا

«دوستانت را به‌خودت نزدیک نگه‌دار و دشمنان را نزدیک‌تر.» این جمله فیلسوف چینی «سان تسو» است و به‌نظر می‌رسد که «یین ویدونگ» مدیرعامل شرکت بیوتکنولوژی چینی SinoVac، این توصیه را با تمام وجود پذیرفته است. به گزارش تایم، ویدونگ روی میز دفتر خود در پکن 2مدل پلاستیکی از ویروس جدید کرونا دارد که هرکدام با یک هسته آبی توسط لکه‌های پروتئین قرمز احاطه شده است. ویروسی که از زمان انتشار در شهر ووهان چین، خواب را از چشم دانشمندان و مردم دنیا گرفته است.
در کنار مدل‌های پلاستیکی ویروس کرونا، روی میز یین اکنون چندین ویال شیشه‌ای کوچک واکسن کووید  SinoVac - 19 با نام CoronaVac نیز قرار دارد که در مرحله سوم آزمایش بالینی با 9هزار داوطلب در برزیل قرار دارد. از آنجایی که ساخت واکسن کرونا از نظر سرعت فصل جدیدی در تاریخ تولید واکسن‌ها رقم زده است، اگر همه‌‌چیز خوب پیش برود ممکن است CoronaVac در اوایل سال آینده برای تصویب و سپس توزیع آماده شود. ویدونگ درباره واکسن ساخت شرکتی که ریاست آن را برعهده دارد می‌گوید: واقعا فکر می‌کنید، ساخت واکسن به سرعت اتفاق افتاده است؟ باید بگویم که در مقایسه با شیوع ویروس، آنقدرها هم سریع نیست. طی شیوع بیماری سارس در سال 2002تا 2003که جان بیش از 774نفر را در سراسر جهان گرفت SinoVac تنها شرکتی بود که به آزمایش‌های واکسن در فاز اول اقدام کرد اما همه‌گیری این بیماری ناگهان ناپدید شد. این بدان معنی بود که تحقیقات با ضرر بزرگی برای این شرکت متوقف شد. با این حال منابع آنها به کلی هدر نرفت. اکنون 17سال بعد از آن اتفاق، SinoVac با توجه به اینکه ویروس مولد بیماری کووید-19  بسیار شبیه به سارس است می‌تواند از منابع قبلی خود استفاده کند. یین می‌گوید این ویروس‌های کرونا مثل برادر هستند. در شرایط فعلی ساخت واکسن مؤثر تنها یک سوم نبرد علیه کروناست. 2مورد دیگر به غیراز تولید واکسن ظرفیت تولید و تأیید مقامات نظارتی است. هم‌اکنون، سازمان غذا و داروی هر کشور باید
 CoronaVac را به‌طور مستقل تصویب کند، اگرچه با توجه به نیاز بی‌سابقه به این واکسن، گفت‌وگوهایی در مورد ساده‌سازی‌ مراحل در حال انجام است. یین می‌گوید: این ویروس برای ورود به کشورها گذرنامه نمی‌گیرد، اما طبق مقررات، واکسن ما باید از هر کشور مجوز بگیرد.
هدف SinoVac سه برابر کردن ظرفیت فعلی برای تولید 300میلیون دوز در سال است. این عدد ممکن است چشمگیر به‌نظر برسد اما دسترسی به این واکسن احتمال زیاد مسئله بزرگی خواهد بود. با توجه به اینکه حداقل دو دوز برای ایمن‌سازی‌ یک نفر لازم است احتمالا تقریبا یک دهه طول خواهد کشید تا فقط در چین همه افراد واکسینه شوند؛ در چنین شرایطی هرگز نمی‌توان درباره چگونگی به اشتراک گذاشتن واکسن با جمعیت 7.6میلیارد نفری جهان حرف زد. یین می‌گوید: اگر فقط یک یا 2کشور بتوانند از این واکسن استفاده کنند مشکل حل نمی‌شود.
شرکت SinoVac تنها شرکتی نیست که دارای واکسن بالقوه در حال ارزیابی بالینی است. براساس گفته سازمان بهداشت جهانی، بیش از 20شرکت در سراسر جهان با بیش از 130واکسن در حال توسعه مشغول به‌کار هستند. اما با توجه به مقیاس نیاز جهانی، نمی‌توان تصوری از پایان فوری همه‌گیری در دنیا داشت.
واکسن دیگری که توسط شرکت بیوتکنولوژی Moderna در آمریکا با انستیتوی ملی بهداشت تهیه شده است، پاسخ ایمنی مورد نظر را در آزمایش روی 45نفر برانگیخت و در حال انجام آزمایش‌های مرحله سوم است.  محققان شرکت SinoVac در ابتدا واکسن را با RNA و سایر نمونه‌های اولیه واکسن آزمایش کرده و دریافتند که یک واکسن سنتی از ویروس غیرفعال شده بهترین نتیجه را دارد. یین ویدونگ معتقد است در شرایط عادی CoronaVac 3سال ماندگاری دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید