• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 13 مرداد 1399
کد مطلب : 106710
+
-

پرسش‌های نخستین و آخرین

ویترین
پرسش‌های نخستین و آخرین


پرسش‌های نخستین و آخرین، اثری است نوشته «بر این مگی» که عبدالرضا سالار بهزادی آن را به فارسی برگردانده است. براین مگی از فلاسفه‌ای است که تلاش دارند مفاهیم پیچیده فلسفی را با زبانی ساده و گاهی در قالب داستان بیان کنند. او در کتاب در پرسش‌های نخستین و آخرین به طریقی برانگیزاننده و مستدل اعلام می‌کند که راهی نیست و ما به‌هیچ‌روی نمی‌توانیم چیستی خود را درک کنیم و پاسخی قطعی به پرسش‌های بزرگ بدهیم. او بر آن است که با نظر کردن به معمای هستی می‌توانیم یا شاید بتوانیم به زندگی خود غنای بیشتری ببخشیم و درکمان را از مخمصه بشری دگرگون کنیم. تفاوت عظیم است: در روز گم شدن یا در تاریکی گم شدن؟
کتاب شامل 7فصل اصلی است که عناوین‌شان به‌ترتیب عبارت است از: «زمان و فضا»، «دریافتن موقعیت خودمان»، «مخمصه بشری»، «آیا تجربه درک شدنی است؟»، «چنین افکاری از کجا می‌آیند؟»، «تاملات شخصی» و «جمع بندی مخمصه‌ای که در آن گرفتاریم.»
برایان مگی علاوه بر نویسندگی، برای مصاحبه‌های حرفه‌ای خود با فلاسفه بزرگ دهه70 و 80میلادی نیز شهره است. مصاحبه‌های مگی که به تهیه کنندگی شبکه بی‌بی‌سی بوده، در دهه70 و 80 میلادی مورد استقبال بینندگان این شبکه تلویزیونی قرار می‌گرفته است. «فلاسفه بزرگ» و «مردان اندیشه» ازجمله برنامه‌های پرمخاطب او در این 2 دهه بوده است. «مردان اندیشه» عنوان یک مجموعه 15قسمتی در سال1978 میلادی بود که مگی در آن با فیلسوفان معاصر مصاحبه می‌کرد.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: ‌«خاموش بودیم. چشم گشودیم و خود را در این گوشه کیهان یافتیم. ضروری است که کیستی خود و چیستی جهانی را که در آن زندگی می‌کنیم، فهم کنیم. مهم است که بدانیم چگونه زندگی کنیم و چگونه با مرگ مواجه شویم. عقل در این مسیر دور و دراز راهبر ما بوده است، اما معما همچنان باقی است. به‌نظر می‌رسد آنگاه که سرگشتگی بر ذهن و حواس ما چیره می‌شود، ایمان دلیلی موجه می‌یابد، اما ایمان دانش نیست. و آیا دانش کافی است؟»
نشر نو پرسش‌های نخستین و آخرین را در ۱۵۱صفحه با شمارگان 1100نسخه به قیمت ۲۴هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید