• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10653
+
-

تقویت اقتصاد گردشگری در شیراز

پس از پایان تعطیلات نوروزی، چالش‌های اقتصاد شهری در شیراز مورد بررسی قرار گرفت

گردشگری
تقویت اقتصاد گردشگری در شیراز




زینب شهریاری| شیراز - خبرنگار: 

نوروز امسال نیز مانند هر‌سال شاهد حضور مسافران و گردشگران بسیاری از سراسر کشور و برخی از کشورهای خارجی در شیرازه تمدن ایران، کلانشهر شیراز بودیم. تنوع سیما و منظر شهر و مبلمان آراسته متناسب با هویت و قدمت این شهر در روزهای عید بر هیچکس پوشیده نبود. 

خدماتی که برای نخستین بار در حافظیه، سعدیه و ورودی‌های شهر ارائه شد و اقامتگاه‌هایی که به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار گرفت از برنامه‌های خوب شهرداری و برخی نهادهای متولی محسوب می‌شد، اما شاید برای بسیاری از شهروندان و کارشناسان حوزه شهری این سؤال مطرح شده باشد که هزینه‌های بالای گل آرایی و فضاسازی‌ها از درآمد این ایام جبران شده است یا نه؟
به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران حوزه شهری باید لزوم برنامه ریزی و تلاش بیشتر برای درآمدزایی اقتصادی در ایام نوروز در درازمدت در دستور کار قرار گیرد.

اگر چه اصولاً رسالت شهرداری خدمات‌دهی است و نهادهای متولی چون اصناف باید با ایجاد انگیزه برای مسافران در جهت تقویت اقتصاد شهری تلاش کنند، اما آماده سازی زیرساخت‌ها در شهر توسط این مجموعه کمک زیادی به متولیان امر خواهد کرد تا در کنار ارائه تسهیلات، انگیزه‌های بیشتری برای ماندگاری مسافر در شیراز یا انتخاب مجدد این کلانشهر برای سفرهای بعدی در دیگر تعطیلات سال از جمله تابستان به وجود آید.
در نوروز 97 شاهد گله مندی غرفه‌داران باغ جنت بودیم که از عدم استقبال مطلوب شهروندان و مسافران نوروزی در این ایستگاه ابراز نگرانی کردند، چرا که امسال برای نخستین بار اجازه نصب چادر به مسافران داده نشد و همین امر موجب کم رنگ شدن استقبال از غرفه‌های آنها شد. 


شبانه روزی شدن واحدهای صنفی

یک عضو شورای اسلامی شهر شیراز خواستار شبانه روزی شدن فعالیت واحدهای صنفی حاشیه مناطق گردشگری، تاریخی، فرهنگی و مذهبی این کلانشهر در نوروزهای آینده می‌شود و اعتقاد دارد که تاکنون توجهی به این امر نشده است.
«احمد تنوری» به اهداف درازمدت مدیریت گردشگری در شیراز اشاره و اضافه می‌کند: مجموعه مدیریت شهری شامل شهرداری و سایر نهادها به ویژه اداره کل میراث فرهنگی استان باید با یک هماهنگی بین بخشی برای تقویت اقتصاد گردشگری در شهر تلاش کنند تا امکان رونق کسب و کار بیشتر در نوروزهای آینده فراهم شود.

وی می‌افزاید: تاکنون اماکن خدماتی مانند حمام‌های عمومی و کارواش‌ها امکان فعالیت شبانه روزی در روزهایی مانند نوروز را نداشته‌اند که باید در سال‌های آتی به صورت موضوعی الزامی در دستور کار قرار گیرد و حتی برای هدایت مسافرانی که خودروی آنها نیاز به تعمیر دارد، لازم است تابلوهایی در سطح شهر نصب شود.


تمرکز بر بافت تاریخی در نوروزهای آینده

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز نیز معتقد است: ظرفیت‌های بسیاری در سطح این کلانشهر وجود دارد که تنها بر تعدادی از آنها برای معرفی به مسافران و گردشگران تمرکز شده که ضروری است در سال‌های آینده میهمانان به دیگر ظرفیت‌های شیراز همانند بافت تاریخی هدایت شوند.
«سولماز دهقانی» می‌افزاید: گذرهایی در بافت تاریخی وجود دارند که با ساماندهی آنها می‌توان برای جذب گردشگر در نوروزهای آینده برنامه ریزی کرد.

وی که اعتقاد دارد تعداد نمادهای شهری در نوروز 97 کافی نبود، ادامه می‌دهد: از هم اکنون ضرورت دارد زیباسازی و نصب نمادهایی متناسب با هویت شیراز در سال آینده مدنظر قرار گیرد.
دهقانی به وضعیت پارکینگ‌های شهر در نوروز 97 اشاره می‌کند و می‌افزاید: در روزهای گذشته ظرفیت بسیاری از پارکینگ‌های شهر پر شده بود که نیاز است در سال آینده تمهیدات بیشتری برای افزایش جای پارک اعمال شود.


تبدیل بافت تاریخی به بافت اقتصادی

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر لزوم تهیه راهبرد اقتصادی در این کلانشهر برای جذب گردشگر می‌گوید: به منظور ایجاد رونق اقتصادی در شیراز به نظر می‌رسد که راهبرد اقتصادی شهر باید با توجه به اقلیم نیمه خشک فارس و افت شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی، همچنین کاهش قابل ملاحظه نزولات آسمانی بر پایه صنعت گردشگری در ابعاد توریسم طبیعی و تاریخی تهیه و تنظیم شود. «لیلا دودمان» ادامه می‌دهد: باید پذیرفت که گردشگر برای مشاهده ساختمان‌های مدرن و یا واحدهای تجاری به شیراز سفر نمی‌کند و این بافت تاریخی و خانه‌های قدیمی است که می‌تواند به جذب گردشگر به ویژه گردشگران خارجی کمک کند.

وی اضافه می‌کند: باید بافت تاریخی و طبیعی به بافتی اقتصادی تبدیل و از فضاهای موجود به صورتی دوگانه هم به عنوان یک سازه دارای ارزش تاریخی و فرهنگی و هم به عنوان محلی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی استفاده کرد که در این زمینه شهر تاریخی یزد یک تجربه ارزشمند و موفق را دارد. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز ادامه می‌دهد: در این شهر خانه‌های تاریخی به کافی شاپ و صدها کاربری تجاری دیگر مبدل و از این طریق ضمن حفظ هویت تاریخی شهر و جذب گردشگر، بدنه تاریخی واجد ابعاد اقتصادی و تجاری نیز شده است.

دودمان که معتقد است نوآوری و خلاقیت بر پایه برندسازی موفق و جهانی می‌تواند به جلب مشتری و افزایش میزان خرید محصولات کمک شایانی کند، می‌گوید: در این روند حتی می‌توان از برندهای معتبر جهانی برای عرضه محصولات با انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری و گشایش کارخانه و کارگاه‌های تولیدی به نحو مطلوب استفاده کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید