• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 11 مرداد 1399
کد مطلب : 106389
+
-

باران تابستانه در 16استان و سیل دوباره در خراسان

بارش‌های تابستانه که در نیمی از استان‌های کشور ادامه دارد، در روزهای گذشته موجب بروز سیلاب و خسارت در 2استان خراسان شمالی و رضوی شد

باران تابستانه در 16استان و سیل دوباره در خراسان

سیده‌زهرا عباسی ـ خبر‌نگار

سازمان هواشناسی کشور چند روز پیش با صدور 2هشدار، از نفوذ و تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور خبر داد و برای خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، مازندران، گیلان، سمنان، تهران و البرز رگبار، باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی کرد. بارندگی‌ها که تا امروز خراسان‌شمالی را بیش از همه تحت‌تأثیر قرار داده است، طبق پیش‌بینی‌ها امروز (شنبه 11مرداد) نیز در 16استان ادامه دارد.

خسارت دوباره سیل به کشاورزی خراسان‌شمالی
بارش رگباری و جاری‌شدن سیلاب در خراسان ‌شمالی برای بار دوم در هفته گذشته موجب بروز خسارت‌هایی در حوزه کشاورزی و راه در بخش قوشخانه شهرستان شیروان و بخش غلامان شهرستان مرزی راز و جرگلان شد. سیلاب در روزهای ابتدایی هفته گذشته 25میلیارد ریال به کشاورزی راز و جرگلان، 12میلیارد ریال به کشاورزی شیروان و برخی واحدهای مسکونی شهر راز، مرکز شهرستان راز و جرگلان خسارت وارد کرد و روز پنجشنبه هم علاوه بر خسارت به راه‌ها، پل وسط شهر قوشخانه را بست و محصول دروشده حدود ۵۰هکتار از دیم‌زارهای قوشخانه را با خود برد. مدیرکل بحران دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در این‌باره می‌گوید: «هنوز رقم دقیق خسارت مشخص نشده، اما بیشترین خسارت به بخش کشاورزی و راه‌ها وارد شده است.» «جوادنظری» با بیان اینکه سیل و بالاآمدن سطح آب رودخانه‌ها موجب مسدودشدن راه فرعی قلهک در شیروان شد، می‌افزاید: «محور غلامان به تازه‌قلعه در شهرستان مرزی راز و جرگلان هم به‌دلیل سیل مسدود است.» البته مسئولان هلال‌احمر خراسان‎شمالی در گفت‌وگو با همشهری شرایط را در این استان عادی می‌دانند و توضیح می‌دهند سیلاب اخیر برخلاف 10روز پیش مشکل آنچنانی درپی نداشته است و نیروهای امداد و نجات هلال‌احمر عملیاتی انجام نداده‌اند. با وجود این، با توجه به ادامه بارش‌ها، آماده‌باش نیروهای امدادی در استان ادامه دارد.
 
ادامه آماده‌باش در خراسان‌رضوی
در خراسان ‌رضوی هم سیلاب یک جاده اصلی و ۹ راه روستایی را مسدود کرد. این خبر را فرمانداران شهرستان‌های کوهستانی درگز و کلات در شمال خراسان ‎رضوی دادند و اعلام کردند؛ سیل راه روستاهای سیرزار، قله‌زو، آغداش، خشت، نفته، خلج، گرو، سنگدیوار و بابارمضان را مسدود کرده است.
«مهدی ناصری» فرماندار کلات با بیان اینکه بازگشایی 3‌راه روستایی چهارراه، خاکستر و لائین کهنه که بر اثر بارش‌های روز سه‌شنبه هفته پیش مسدود شده بود به‌علت بارندگی مجدد فعلا ناتمام مانده است، می‌افزاید: «سیل و بارندگی پنجشنبه خسارت سنگینی به مزارع کشاورزی و دامداری‌ها، مناطق روستایی، راه‌ها و تأسیسات آب و برق این شهرستان وارد کرد که هنوز رقم دقیق آن مشخص نیست.» «علی فراهی» فرماندار درگز هم با اعلام آب‌گرفتگی معابر در شهر درگز از آب‌گرفتگی 7منزل مسکونی خبر می‌دهد و می‌گوید: «همچنین سیلاب به جاده اصلی قوچان-درگز در محدوده آغمزار تا کبکان در حوزه میانکوه درگز هم آسیب رساند.» مدیر مرکز هماهنگی و کنترل عملیات جمعیت هلال‌احمر خراسان ‌رضوی هم با اشاره به آسیب دیدن 13نفر از 3خانوار در روستای میاب و خادمانلو در درگز به همشهری می‌گوید: «در عملیات صورت‌گرفته برای نجات این افراد 2تیم 3نفره حضور داشتند.»
به گفته «محسن گودرزی»، رئیس شعبه و هیأت فرمانداری روز گذشته (جمعه) از مناطق سیل‌زده بازدید کردند و فعلا شرایط عادی است.

توفان در شمال سیستان ‌و بلوچستان
در شرایطی که اغلب استان‌های نیمه‌شمالی در نیمه تابستان شاهد بارندگی بودند، منطقه سیستان‌ در شمال استان سیستان ‌و بلوچستان همچنان گرفتار بادهای 120روزه است؛ بادهایی که حتی اگر مانند توفان اواخر هفته گذشته خسارت چندانی به زیرساخت‌ها وارد نکند، مشکلات تنفسی زیادی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.
مدیرکل مدیریت بحران سیستان ‌و بلوچستان با اعلام این خبر به همشهری می‌گوید: «گرد و خاک ناشی از توفان‌های‌ 120روزه در روزهای گذشته موجب خسارت‌های جزئی در شهرستان‌های شمالی استان شده که بیشترین آسیب متوجه زابل، زهک، نیمروز و هامون بود.»  «عباسعلی ارجمندی» با بیان اینکه این توفان‌ها هم‌اکنون به‌جای 120روز بیش از 240روز از سال می‌وزند و تا مهر ادامه دارند، می‌افزاید: «این توفان‌ها هر بار موجب بروز مشکلات تنفسی برای تعداد زیادی از شهروندان می‌شوند. با توجه به شیوع کرونا و پیش‌بینی این توفان‌ها، مجموعه دانشگاه علوم پزشکی سیستان در حالت آماده‌باش است تا درصورت نیاز بخشی را برای خدمات‌رسانی به بیماران تنفسی درنظر بگیرد. هم‌اکنون یک بخش از بیمارستان سینای زابل هم برای رسیدگی به بیماران تنفسی اختصاص داده شده است.» پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد امروز (شنبه) هم شاهد وزش بادهای شدید ۱۲۰روزه در شمال سیستان ‌و بلوچستان خواهیم بود که منجر به خیزش گرد و خاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا می‌شود.




مکث
ادامه بارندگی و آماده‌باش گروه‌های امدادی


بارندگی‌های تابستانی همچنان ادامه دارد. امروز شنبه (۱۱مرداد) در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، نیمه غربی سمنان، شمال مرکزی، شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، قم، شمال اصفهان، ارتفاعات در جنوب سیستان و بلوچستان، نیمه غربی کرمان و شرق هرمزگان رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید خواهیم داشت. با توجه به‌شدت بارندگی، نیروهای امدادی در برخی از مناطق ازجمله خراسان، گیلان و مازندران در حالت آماده‌باش هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :