• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10626
+
-

سال نو، جنجال نو!

سال نود و هفت برای تیم ملی فوتبال ایران، با دو مسابقه تدارکاتی مفید آغاز شد. این دو بازی البته به اندازه جدال نوروزی با سوئد و شیلی هیجان‌انگیز نبودند اما حداقل این اطمینان وجود داشت که مهره‌های تونس و الجزایر مثل سیرالئونی‌ها از کوچه و خیابان انتخاب نشده‌اند! رویارویی با وهبی خزری و ریاض ماهرز، دو شبیه سازی نسبتا پرفشار برای مسابقه سخت با مراکش در جام جهانی روسیه به شمار می‌رفتند. مسابقه‌هایی که با محک زدن خط دفاعی تیم ملی، ثابت کردند ایران به هیچ وجه غیرقابل‌نفوذ و شکست‌ناپذیر نیست و هنوز باید کارهای بیشتری برای درخشیدن در روسیه انجام بدهد. در پایان دومین بازی تدارکاتی ایران در تعطیلات سال جدید، یک جنجال تازه نیز از راه رسید. تئوری جدید کارلوس کی‌روش در مورد استفاده از بازیکنان ملی‌پوش لیگ و جدا کردن آن‌ها از باشگاه‌ها، سال پرهیاهوی تیم ملی را کلید زد. سالی که قرار است ایران را در صحنه‌های بزرگی مثل جام جهانی و جام ملت‌ها قرار بدهد.
    شکست بعد از 53 هفته
روند بی‌شکستی تیم کارلوس کی‌روش بعد از 53 هفته در اولین بازی ملی سال جدید به پایان رسید. ایران در زمین کاملا  لغزنده رادس روبروی تماشاگران تیم میزبان، با گل به خودی میلاد محمدی طعم باخت را چشید. بازگشت مسعود شجاعی بعد از 9 ماه و درخشش علیرضا بیرانوند روی خط دروازه، بخشی از مهم‌ترین ماجراهای این مسابقه دوستانه بودند. نمایش ضعیف علی کریمی، محمدرضا خانزاده و روزبه چشمی، گل تونس را رقم زد اما شاید اگر داور در نیمه اول خطای پنالتی روی کریم انصاری‌فرد را اعلام می‌کرد، نتیجه دیگری در این مسابقه دوستانه شکل می‌گرفت. بهترین فرصت ایران در این دیدار با بی‌دقتی مهدی ترابی از دست رفت.
   طوفان در اتریش
تصاویر مخابره شده از زمین نامناسب کمپ تمرینی تیم ملی در اتریش، امیدوارکننده به نظر نمی‌رسند. درست برعکس نمایش تیم ملی در سی دقیقه ابتدایی بازی دوستانه با الجزایر. پرش فوق‌العاده سردار و دریبل موفقیت‌آمیز مهدی طارمی، تصویر ترسناکی را از ایران برای مراکش خلق کردند. الجزایر بعد از حضور شگفت‌انگیز در جام جهانی 2014، با افت و تنزل دست و پنجه نرم می‌کند اما هنوز هم یکی از قدرت‌های اصلی فوتبال در قاره آفریقا به شمار می‌رود. سفید و سبزها در جدال با ایران، یکی از بهترین هافبک‌های لیگ برتر انگلستان را در اختیار داشتند و حدود یک ساعت از ریاض ماهرز در ترکیب بهره بردند. این تیم البته یاسین براهیمی، نبیل بن طالب، فوزی غلام، سوفیان فغولی و اسلام سلیمانی را در اختیار نداشت. ستاره‌هایی که اگر روبروی تیم ملی قرار می‌گرفتند، شکست دادن الجزایر سخت‌تر و البته شیرین‌تر می‌شد. در روزی که احسان حاج صفی آماده‌ترین بازیکن تیم ملی بود، بیرانوند چند واکنش خوب دیگر را به نمایش گذاشت اما روی صحنه رقم خوردن تنها گل تیم حریف، خروج موفقیت‌آمیزی نداشت.
   سی‌کیو؛ مدل نود و هفت
«بازیکنان شما نمی‌توانند ده بار روی سر رونالدو ضربه سر بزنند!». این جمله، آغاز هیاهوی تازه کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی بود. او که مدتی قبل طرح ریکاوری بازیکنان ملی‌پوش باشگاه‌ها بعد از هر مسابقه در تیم ملی را به اجرا درآورد، حالا به سراغ یک ایده تازه رفت و ادعا کرد که برای رساندن بازیکنان به بهترین فرم، باید همه ملی‌پوشان لیگ برتری را از باشگاه‌های‌شان تحویل بگیرد و آن‌ها را در کمپ‌های تمرینی تیم ملی برای بازی در روسیه آماده کند. وینفرد شفر، واکنش نسبتا مثبتی به خواسته کی‌روش داشت و اعلام کرد که حاضر است با مرد پرتغالی همکاری کند. برانکو اما مخالفت قاطعانه‌اش را اعلام کرد و از آن‌جایی که آمادگی لژیونرها و به ویژه سردار آزمون را به چالش کشیده بود، با پیامکی خاص از سوی پدر سردار پذیرایی شد!  علی دایی و چند مربی داخلی دیگر نیز تمایلی به اجرای طرح کارلوس کی‌روش نشان ندادند و دست روی این نکته گذاشتند که به بازیکنان ملی‌پوش‌شان نیاز مبرم دارند. انتظار می‌رود سرمربی تیم ملی به زودی همه ابعاد خواسته جدیدش را به صورت شفاف با اهالی فوتبال در میان بگذارند. چرا که حالا سوال‌های زیادی در این مورد شکل گرفته است. سوال‌هایی از این دست که اگر بازیکنان داخلی آماده نیستند، آیا آزمون و عزت‌اللهی شرایط ایده‌آلی دارند؟  و آیا اساسا به جز بیرانوند و شاید سیدجلال حسینی و احتمالا وریا غفوری، آیا بازیکن دیگری نیز هست که شاغل در لیگ برتر باشد و در جام جهانی در ترکیب تیم ملی فیکس شود؟
   از پادشاه تا سرباز صفر!  
هر کدام از پنج تیم راه یافته به جام جهانی از منطقه آسیا، در نوروز 2 بازی تدارکاتی برگزار کردند و در این 10 مسابقه، تنها پیروزی آسیایی‌ها سهم تیم ملی ایران شد. با این وجود وزن حریف همه تیم‌های آسیایی سنگین‌تر از رقبای تیم کی‌روش بود. عربستان به اوکراین و بلژیک باخت، استرالیا در مقابل نروژ تحقیر شد و با کلمبیا مساوی کرد، ژاپن بعد از تساوی با مالی به اوکراین باخت و کره جنوبی بعد از ایرلند شمالی، قافیه را به لهستان واگذار کرد. ایران همچنان پادشاه قاره آسیا محسوب می‌شود اما در گروه سختِ جام جهانی، اوضاع کاملا متفاوت است. مراکشی‌ها پانزدهمین بازی بدون شکست را پشت سر گذاشته‌اند، اسپانیا تیم ملی آرژانتین را با 6 گل تکه تکه کرده و پرتغال با رونالدو در آخرین ثانیه‌ها، مصر را با فرعون جدیدش محمد صلاح شکست داده است. باخت سنگین پرتغالی‌ها در مقابل هلند، نشان می‌دهد که هنوز روزنه‌های امیدی برای تیم ملی وجود دارد. البته به شرط آن‌که تنش‌ها در اطراف این تیم به حداقل برسند و خبری از ادامه دعواها و اختلاف‌نظرها نباشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید