• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106183
+
-

سفر پادشاه و ملکه افغانستان

گزارشگر شیکاگو تریبیون روابط ایران و همسایه شرقی را بررسی می‌کند

سفر پادشاه و ملکه افغانستان

  آرش نهاوندی 

روزنامه شیکاگو تریبیون در 9ژوئیه1928 (18تیر1307)، یکی از اخبار مهم خود را به سفر پادشاه افغانستان به ایران اختصاص داده است. این روزنامه هم که مانند سایر روزنامه‌ها و مفسران سیاسی وقت آمریکا از تحولات ایران فاصله زیادی دارد و قادر به درک صحیح از آنچه در واقع زیر پوست جامعه ایران می‌گذرد نیست، ‌تیتر زده است: «پارس (ایران) برای استقبال از پادشاه افغانستان شکوه و جلال باستانی خود را احیا کرده است».
 این روزنامه همچنین به این مسئله اشاره کرده که دیدار فرمانروایان افغانستان و ایران با جشن‌های بزرگی همراه بود. خبرنگار این روزنامه که از مراحل حضور زوج سلطنتی افغانستان در تهران گزارش تهیه کرده، در ابتدای گزارش خود می‌نویسد: «به ‌نظر می‌رسد پادشاه و ملکه افغانستان در میان کشورهایی که به آنها سفر کرده‌اند تنها در ایران، این احساس را دارند که در خانه خود هستند». خبرنگار این روزنامه یکی از دلایل نزدیکی این دو کشور را زبان مشترک فارسی می‌داند و در این‌باره می‌نویسد: «در دربار افغانستان و طبقات بالای جامعه افغانستان نیز به فارسی صحبت می‌شود، البته لهجه‌ای از فارسی (منظور فارسی دری) که برای ایرانیان به ‌طور کامل قابل فهم نیست. این دو کشور اشتراکات تاریخی بسیاری دارند و از زمانی که افغانستان یکی از ایالت‌های وسیع ایران بود، زمان زیادی نمی‌گذرد». خبرنگار این روزنامه در ادامه این گزارش ضمن اشاره به اینکه پادشاه و ملکه افغانستان از طریق بندر پهلوی (بندر انزلی امروزی) وارد ایران شده‌اند، می‌نویسد که ملکه افغانستان مانند بانوان اروپایی لباس پوشیده بود. 300زن در مراسم استقبال از ملکه ثریای افغانستان، حضور داشتند. یک زن نیز به ‌عنوان سخنگو با ملکه ثریا از طرف این 300زن سخن می‌گفت. 
در ادامه خبرنگار شیکاگو تریبیون می‌نویسد که پادشاه و ملکه افغانستان در همه شهرهای طول مسیر انزلی تا تهران مورد استقبال مردم قرار گرفتند. در تهران نیز پادشاه و ملکه افغانستان مورد استقبال رضاخان قرار گرفتند و رضاخان نیز پادشاه افغانستان را برادر دوست‌داشتنی خود خطاب کرد. در ادامه خبرنگار شیکاگو تریبیون توصیفاتی دارد از نحوه استقبال و خودروها و کالسکه‌های مورد استفاده در مراسم استقبال تا زمان ورود زوج سلطنتی افغانستان به کاخ سلطنتی تهران. در این گزارش به این مسئله اشاره شده که مهمانی‌های زیادی به افتخار پادشاه افغانستان ترتیب داده شد که ملکه ثریا به آنها دعوت نشده بود، اگر چه زنان سفارتخانه‌های خارجی به این میهمانی‌ها دعوت می‌شدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید