• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106128
+
-

4 تفاوت «4» سرخابی‌ها

جنگ نمادها وارد فاز اصلی و جعلی شده است

بهروز رسایلی

دلخوشی بزرگ پرسپولیسی‌ها این است که با تکمیل پوکر قهرمانی موفق شدند به نماد کری‌خوانی رقیب دیرینه یعنی استقلال یورش ببرند و آن را تصاحب کنند. این شیرین‌کامی مخصوصا زمانی مضاعف می‌شود که چهارمین قهرمانی سرخپوشان در حضور فرهاد مجیدی روی نیمکت حریف رقم خورده باشد. فرهاد خالق نماد 4 برای استقلالی‌ها بود. اگرچه چهارمین پیروزی پیاپی آبی‌ها در داربی در روز 18 آذر 90 رقم خورد، اما تا 29فروردین 91 و زمانی که فرهاد مجیدی به‌عنوان بازیکن الغرافه پس از اخراج مقابل پرسپولیس عدد 4 را نشان داد، این نماد وجود خارجی نداشت. حالا مجیدی سرمربی استقلال است و به همین دلیل بازیکنان پرسپولیس از هر فرصتی برای نشان دادن تعداد قهرمانی‌های متوالی‌شان استفاده می‌کنند. حالا جنگ سرخابی‌ها به تعیین 4 واقعی و 4 جعلی کشیده است. به همین بهانه بد نیست 4 تفاوت این دو عدد 4 را با هم مرور کنیم.
 1- صفر تا صد عدد 4 برای استقلالی‌ها ظرف 14‌ماه شکل گرفت. پیروزی‌های پیاپی آبی‌پوشان در شهرآورد از 23مهر 89 شروع شد و تا 18آذر 90 ادامه یافت؛ این یعنی کمتر از 14‌ماه فاصله. با وجود این، تشکیل عدد 4 برای پرسپولیسی‌ها، 4 سال کامل به طول انجامید. از پنجم مرداد 95 که پرسپولیس با پیراهن طوسی در هفته اول لیگ شانزدهم سایپا را در ورزشگاه تختی شکست داد تا سوم مرداد99 که این تیم در هفته بیست‌وششم لیگ نوزدهم در مسجدسلیمان 2 بر یک از سد نفت گذشت؛ این فاصله دقیقا یعنی 2 روز کمتر از 4 سال.
  2- اشکالی که پرسپولیسی‌ها در همه این سال‌ها از نماد حریف گرفته‌اند، همچنان پابرجاست. سرخپوشان عقیده دارند 4 پیروزی استقلال در داربی‌ها متوالی نبوده و بعد از برد سوم، داربی جام ولایت برگزار شده؛ مسابقه‌ای که با نتیجه مساوی 2 بر 2 به پایان رسید. این مسئله در شمارش داربی‌ها هم وجود دارد و 4 برد استقلال مربوط به شهرآوردهای شماره 69، 70، 71، 73 می‌شود.
 3-  عدد 4 استقلالی‌ها در حضور یک مدیرعامل و یک سرمربی تثبیت شد. در تمام پیروزی‌های این تیم بر پرسپولیس، علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل استقلال و پرویز مظلومی، سرمربی این تیم بود. لااقل اینطور به‌نظر می‌رسد که در استقلال این پیروزی‌های متوالی مایه ثبات کادر اداری و فنی بود، در پرسپولیس اما مطلقا اینطور نیست. در دوره تشکیل عدد 4 برای سرخپوشان، این تیم 5 مدیرعامل و 3 سرمربی عوض کرد. طاهری، گرشاسبی، عرب، انصاری‌فرد و رسول‌پناه مدیران عامل (یا سرپرست) باشگاه بوده‌اند و برانکو، کالدرون و گل‌محمدی هدایت پرسپولیس را بر عهده داشته‌اند.
  4- طبیعتا پرونده عدد 4 برای استقلالی‌ها بسته شده و آنها هم‌اکنون امکان افزودن به این عدد و ارتقای آن را ندارند. برای این کار لازم است استقلال (یا پرسپولیس) از ابتدا یک دور جدید از پیروزی‌ها را شروع کنند. این در حالی است که عدد 4 قرمزها قابلیت تغییر دارد. آنها می‌توانند سال آینده پنجمین قهرمانی را به‌دست بیاورند یا به قول خودشان «گلات» کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید