بهرام عظیمی ـ انیمیشنساز
فضای ساخت انیمیشن را فقط از طریق دیدن ویدئوهای آموزشی و اینترنتی نمیتوان درک کرد بلکه بهطور کلی باید آن را در قالب کلاسهای کارگاهی یا حضور در دانشگاه و شکلگیری حلقههای فکری چند نفره در کلاس دید. به واقع اگر مثالهایی از چگونگی تبدیل شدن خودم به کارگردان انیمیشن زدهام صرفا برای آشنا کردن مخاطبان با روندی بوده که طی کردهام و ناگفته پیداست این تجربه شخصی لزوما نمیتواند تعمیم بیابد. این نکته را به این دلیل میگویم که اگر جنبههای تخصصی کار بیان شود شاید خیلیها از حضور در عرصه انیمیشنسازی مایوس شوند؛ زیرا فضا و امکانات ویژهای برای این کار در کشورمان موجود نیست. پس همه مواردی که به آن اشاره میکنم صرفا برای این است که به علاقهمندان انیمیشن در جای جای کشور این نکته را بگویم که چگونه از ظرفیتها و امکاناتی که در اختیارشان است به بهترین نحو استفاده کنند. از اینرو بود که به تبیین خاطرههای شخصی خود از چگونگی علاقهمندی به انیمیشن تا تبدیل شدن به کارگردان این حوزه روی آوردم تا جوانان مشتاق به حضور در این عرصه با شنیدن و دیدن این خاطرات دلگرمی اولیهای را برای حضور در این عرصه بهدست آورند اما باز هم تأکید میکنم که این خاطرهگویی صرفا بیانگر تجربهای شخصی است و هر فرد از دریچه همراهی با این خاطرات و رسیدن به تحلیل درستی از آن است که میتواند مسیر خود را شناسایی کند. البته من بیشتر در ورکشاپهای داخلی و بینالمللی - که نهایتا 100تا 200نفر در آن حضور داشتهاند- به بیان نظراتم درباره انیمیشن پرداختهام و پیش از این تجربه حضور در برنامههایی مانند مدرسه تابستانی را با این میزان از مخاطب نداشتهام. از اینرو خود این نکته که مخاطبان زیادی از سراسر کشور و از طریق اینترنتی این ویدئوهای آموزشی را با یک کلیک مشاهده میکنند فضا و ظرفیت مناسبی را برای آموزش همگانی فوت و فنهای انیمیشنسازی پدید میآورد.
با این تفاسیر بهنظرم اجرای چنین ایدهای در کشور موج مثبتی را پدید میآورد و بسیاری از سؤالات پیرامون این حوزه(انیمیشنسازی) که در ذهن بسیاری وجود دارد از طریق اجرای ایده مدرسه تابستانی پاسخ داده میشود اما باز هم تأکید میکنم تماشای این ویدئوها کارکردی مانند شرکت در کلاسهای آموزشی را ندارد و صرفا کلیاتی از این مسیر را برای مخاطبان مشخص میکند. ارائه ویدئوهای آموزشی در زمینههای مختلف در قالب ایده مدرسه تابستانی محقق شدن عدالت آموزشی است و به بیشتر سؤالاتی که در ذهن بسیاری از مخاطبان در سراسر کشور وجود دارد از طریق این ویدئوها پاسخ گفته میشود. به واقع تماشای این ویدئوها جرقهای ذهنی در مخاطبان پدید میآورد و مانند موتور محرکهای برای جوانان مستعد است که همواره دوستدار تجربه کردن فضای کاری در زمینههایی چون انیمیشنسازی، گویندگی، طنز و کاریکاتور و دیگر موارد هستند و با این ویدئوها مسیر کلی برایشان مشخص میشود و به آنها کمک میکنیم تا برنامهریزی بهتری برای ورود به این عرصهها داشته باشند. البته نباید این تصور را داشته باشیم که اگر علاقهمند به تجربه کردن این عرصهها هستیم صرفا با تماشای یکی از این ویدئوهای آموزشی میتوانیم به هدفمان برسیم بلکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که عرصههای هنری مکمل هم هستند. بنابراین مخاطبان مدرسه تابستانی همه ویدئوها را باید ببینند تا به دید بهتری نسبت به موضوع برسند.
دیدن و واکاویدن
در همینه زمینه :