• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 6 مرداد 1399
کد مطلب : 106029
+
-

6 نوع متفاوت بروز علائم کرونا

پزشک همشهری
6 نوع متفاوت بروز علائم کرونا


علی ملائکه ـ روزنامه‌نگار و پزشک

پزشکان به‌طور معمول برای تشخیص بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس جدید به‌دنبال علائم کلیدی مانند سرفه، تب و از دست رفتن بویایی هستند.
اما پژوهشگران بریتانیایی در کینگز کالج لندن براساس داده‌های به‌دست آمده از یک اپلیکیشن ردیاب علائم در ۱۶۰۰ بیمار کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس جدید، 6نوع متفاوت بروز علائم کرونا را شناسایی کرده‌اند.
این بررسی که البته هنوز به‌وسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است، به این نتیجه می‌رسد که این 6نوع متفاوت می‌توانند شدت‌های متفاوت داشته باشند و با مجموع علائم خاص خودشان بروز کنند.
نوع اول با نام «شبیه آنفلوآنزا بدون تب» با علائم سردرد، از دست رفتن بویایی، درد عضلانی، سرفه، گلودرد و درد قفسه سینه بروز می‌کند، بدون اینکه تب وجود داشته باشد.نوع دوم با نام «شبیه آنفلوآنزا با تب» با سردرد، از دست رفتن بویایی، سرفه، گلودرد، گرفتگی صدا، تب و بی‌اشتهایی همراه است.نوع سوم با عنوان «معده‌ای-روده‌ای» با سردرد، از دست رفتن بویایی، بی‌اشتهایی، اسهال، گلودرد و درد قفسه سینه بروز می‌کند، اما سرفه در آن وجود ندارد.نوع چهارم با نام «شدید سطح اول، خستگی» با سردرد، از دست رفتن بویایی، سرفه، تب، گرفتگی صدا و درد قفسه سینه و علامت شاخص خستگی بروز می‌کند.در نوع پنجم یا «شدید سطح دوم، گیجی» همه علائم نوع چهارم به علاوه بی‌اشتهایی، گلودرد و درد عضلانی وجود دارد و علامتی که به‌خصوص باعث تفاوت با سایر انواع می‌شود، گیجی است. گیجی در اینجا به‌معنای آن است که بیمار آگاهی‌اش را نسبت به زمان و مکان و اطرافیان از دست می‌دهد؛ یعنی نمی‌داند در کجاست، در کجا زندگی می‌کند و اطرافیانش چه کسانی هستند.
شدیدترین نوع کووید-۱۹ که این پژوهشگران نام «سطح شدید سه، شکمی و تنفسی» را به آن داده‌اند، همه علائم بالا را به همراه درد شکمی، تنگی نفس و اسهال دارد.
هر‌چه از سطح اول علائم به سمت سطح‌های شدیدتری می‌رویم، احتمال بستری‌شدن بیماران و نیاز به حمایت تنفسی بیشتر می‌شود (از ۱.۵‌درصد در نوع اول تا ۲۰‌درصد در نوع ششم).
این پژوهشگران امیدوارند یافته‌هایشان پس از بررسی‌های بیشتر بتواند به پیش‌بینی نوع مراقبت لازم برای بیماران ‌کووید-۱۹ کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید