• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10574
+
-

فیلم، سریال، حاشیه

نگاهی به برنامه‌های تلویزیون در نوروز97

تلویزیون
فیلم، سریال، حاشیه

مهرداد طبرسی/ خبرنگار

تلویزیون با جدول پخشی آکنده از برنامه‌های مختلف از سریال، برنامه‌های ترکیبی، فیلم‌های سینمایی، کارتون و... به استقبال نوروز97 رفت؛ برنامه‌هایی که بخشی از  مخاطبان را پای تلویزیون کشاند هرچند مثل همیشه با حاشیه‌هایی همراه بود و واکنش‌هایی را در پی داشت. در این گزارش نگاهی کرده‌ایم به بعضی از برنامه‌های تلویزیون در نوروز97 و حاشیه‌ها و اتفاقات آنها.

 

 

 لحظه تحویل سال


برنامه‌های سال تحویل تلویزیون مثل تکاپوی آدم‌ها در ساعت‌های پایانی سال شلوغ و بلاتکلیف است؛ برنامه‌هایی که معلوم نیست از کی شروع می‌شوند و کی به پایان می‌رسند. تلاش برنامه‌سازان در شبکه‌های مختلف برای میزبانی از مهمانان مختلف در شلوغی‌های منتهی به لحظه تحویل سال و رفت‌وآمدهای مکرر به خارج از استودیو برای پخش میان برنامه‌ها و تلاش برای برقراری ارتباط زنده با شهرستان‌های دیگر، جنگ‌های تحویل سال تلویزیون را به برنامه‌هایی شلوغ و بلاتکلیف تبدیل می‌کند. به‌نظر تلویزیون باید یک‌بار برای همیشه چارچوبی کلی برای برنامه‌های نوروزی‌اش مدون کند؛ چارچوبی که ساعت آغاز و پایان برنامه‌های تلویزیون و تعداد مهمانان و تعداد ورود و خروج‌ها از استودیو و ارتباط‌های زنده با خارج از تهران در هر برنامه نوروزی مشخص باشد تا قدری از این بلاتکلیفی کاسته شود.


حاشیه: برنامه‌ای که واکنش مخاطبان را در شبکه‌های مجازی در پی داشت برنامه شبکه3 با اجرای احسان علیخانی بود. احسان علیخانی با یک اجرای‌ ماه‌عسلی  در بخش پایانی برنامه خود تلاش کرد تا در ساعات تحویل سال اشک مخاطبان را دربیاورد و همین سبب شد که مخاطبان بسیاری به برنامه او واکنش نشان دهند.

 


پربیننده‌ها


مجموعه «پایتخت» و «دورهمی» احتمالا پرمخاطب‌ترین برنامه‌های نوروزی تلویزیون بودند. مهران مدیری در دورهمی در نوروز با مهمان‌هایی مثل آتیلا پسیانی، محمد معتمدی، رامبد جوان، پانته‌آ بهرام، سحر دولتشاهی و حضور گروه‌های موسیقی مختلف توانست همچنان مخاطبان خود را در میان انبوه برنامه‌های شبکه‌های صدا و سیما پای برنامه خودش نگه دارد و کماکان بی‌رقیب بماند.


حاشیه‌ها: اما یکی از خواننده‌ها درباره عدم‌حضورش در دورهمی نکته‌ای را مطرح کرد. شایعه‌ای که در شبکه‌های مجازی دهان به دهان گشت و آن اعتراض بعضی از خواننده‌ها برای عدم‌حضور در دورهمی بود. اینکه برای حضور در برنامه دورهمی باید پول پرداخت کنند و کسانی که حاضر به پرداخت این پول نیستند به برنامه راه پیدا نمی‌کنند؛ شایعه‌ای که مثل همه شایعه‌ها به سرعت تکذیب شد اما هنوز پاسخی روشن و رسمی به آن نداده‌اند.

 

 

پایتخت در ترکیه


سری پنجم پایتخت خوب آغاز شد. سازندگان پایتخت نشان دادند که اگر فرصت کافی برای ساختن سریال داشته باشند، می‌توانند دوباره به روزهای خوب خودشان برگردند. پایتخت5 خوب شروع شد. شخصیت‌ها به درستی در جای خود قرار گرفته بودند و نقش‌هایشان را به درستی ایفا می‌کردند اما هر چه مجموعه پیش رفت سندروم‌های قسمت‌های گذشته گاه و بیگاه سربرآوردند و خودشان را نشان دادند. پیش رفتن داستان‌ براساس خلق موقعیت‌هایی که ‌الله بختکی پیش می‌آیند و باور پذیر نمی‌نمایند و گره‌افکنی‌ها و گره‌گشایی‌های خلاف عرف کمی شروع خوب پایتخت را دچار تزلزل کرد. با این همه سریال پایتخت هنوز یک سر و گردن از قسمت‌های گذشته‌اش بالاتر است. باید دید که سازندگان سریال را چگونه به پایان می‌رسانند و آیا می‌توانند از پس جمع کردن مجموعه در قلب داعش بربیایند یا نه.


حاشیه: حضور سازمان اوج به‌عنوان سرمایه‌گذار پایتخت از ابتدا پایتخت را با حاشیه همراه کرد. پخش ترانه‌های ابراهیم تاتلیس در خلال سفر به ترکیه و حذف صحنه‌هایی از سریال در بازپخش سبب شد که حساسیت اولیه مخاطبان جدی‌تر شود. اما تغییر مقصد سفر از استانبول به آدنا واکنش مخاطبان را بیشتر کرد. مخاطبان بسیاری این تغییر مقصد را تعمدی و نوعی پیشنهاد گردشگری برای ترکیه می‌دانستند تا تمهیدی داستانی؛ چنان‌که به‌نظر می‌رسید حدسشان چندان دور از واقعیت نیست. اما حاشیه اصلی سریال پایتخت مطرح شدن ماجرای ازدواج دخترهای دوقلوی سریال (سارا و نیکا) با دوقلوهای دیگر (رحمان و رحیم) بود که با واکنش شمار زیادی از مخاطبان در فضای مجازی مواجه شد. اگرچه شایعه ازدواج آنقدرها جدی نشد و هنوز در حد رؤیاهای رحمت باقی‌مانده است اما واکنش‌های تند مخاطبان نشان می‌دهد که هنوز به مسائل و موضوعات اینچنینی بسیار حساس‌اند خاصه اگر در تلویزیون مطرح شود و تهیه‌کننده‌ای مثل اوج پشت‌سر آن باشد.

 

 

عروسک فراموش شده


دیگر مجموعه‌ای که در ایام نوروز از تلویزیون پخش شد مجموعه کلاه قرمزی بود هرچند که در میان برنامه‌های دیگر تلویزیون گم شد و به‌اندازه سال‌های گذشته با استقبال مواجه نشد.
به گمانم اضافه شدن شخصیت‌های مختلف در طول سال‌های گذشته و شلوغی بیش از اندازه مجموعه، فرصت شخصیت‌پردازی را از نویسندگان مجموعه گرفته است.


علاوه بر این، تلاش برای پیش‌بردن داستان با تکیه کلام‌هایی که بتواند در فضای مجازی دست به‌دست بگردد سازندگان را از خلق موقعیت‌ها و داستان‌های جذاب غافل کرده است. کلاه قرمزی97 مجموعه‌ای شلوغ است که انبوهی از عروسک‌ها در کنار آقای مجری بالا و پایین می‌پرند و سر و صدا می‌کنند و هر کدام به‌دنبال دلبری‌کردن از مخاطب هستند.


یاد روزهایی که ایرج طهماسب با یک عروسک انبوهی از مخاطب را پای تلویزیون می‌نشاند به‌خیر. سال‌های زیادی از آن روزها گذشته است و آن عروسک در مجموعه‌ای که به نام اوست، در ازدحام عروسک‌های دیگر فراموش شده است.

 


  شبکه یک، ساعت 4بعدازظهر


تماشای فیلم سینمایی در عصرهای جمعه یکی از عادت‌های قدیمی مخاطبان تلویزیون است؛ عادتی که از گذشته‌ها پیش از رایج شدن فیلم‌های شبکه سینمای خانگی برقرار بود و سال‌ها ادامه داشت. تماشای فیلم سینمایی در عصرهای نوروز به یک عادت هرروزه تبدیل می‌شد و تلویزیون گزیده‌ای از بهترین فیلم‌های یکی دو سال گذشته سینمای ایران را در جشنواره فیلم‌های نوروزی‌اش نشان می‌داد. عادت پخش فیلم سینمایی چند سالی به فراموشی سپرده شده بود و تلویزیون عصرهای نوروز را با فیلم‌های نه چندان جذاب یا فیلم‌های قدیمی چندین بار پخش شده یا تله فیلم‌ها پر می‌کرد. اما امسال تلویزیون با پخش فیلم‌های سینمایی‌‌ای که زمان زیادی از اکرانشان نگذشته است توانست مخاطبان سینمای ایران را پس از سال‌ها به پای تلویزیون بکشاند تا به تماشای فیلم‌های روز سینمای ایران بنشینند. در نوروز97 تلویزیون با پخش فیلم‌هایی مثل «سیانور»، «ویلایی‌ها»، «برادرم خسرو»، «21روز بعد»، «مرگ ماهی»، «ماجرای نیمروز» و... نشان داد که هنوز مخاطبان قدیمی عصرهای جمعه‌اش را از یاد نبرده است و تلاش می‌کند تا با پخش آثار خوب سینمای ایران همچنان آنها را راضی نگه دارد. کارنامه تلویزیون در روزهای نوروز مجموعا به لحاظ تنوع کارنامه نسبتا  قابل‌قبولی بود. تلویزیون تلاش کرد تا برای طیف‌های مختلف مخاطبانش برنامه بسازد و طیف‌های مختلف مخاطبانش را راضی نگه دارد. شمار برنامه‌های پرمخاطب و قابل‌قبول تلویزیون در روزهای نوروز به همین برنامه‌ها ختم نمی‌شود. برنامه‌هایی مثل «وقتشه»، «کودک شو»، «کاردان‌ها» و... نیز برنامه‌هایی بودند که مخاطبان خودشان را داشتند. حتی انبوه واکنش نشان می‌دهد که مخاطبان همچنان برنامه‌های تلویزیون را تماشا می‌کنند و موضوعات و مسائل مطرح شده در فیلم‌ها برایشان اهمیت دارد.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید