• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 4 مرداد 1399
کد مطلب : 105717
+
-

خانوارهای پرجمعیت و جوان در اولویت وام اجاره

ثبت‌نام از متقاضیان از امروز به‌صورت پیامکی آغاز و تا آخر هفته ادامه دارد

مسکن
خانوارهای پرجمعیت و جوان در اولویت وام اجاره



 جزئیات طرح حمایتی دولت از مستأجران مبنی بر پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن در حال تکمیل است. آنچه تاکنون از بررسی اظهارات دولتمردان و متولیان وزارت راه و شهرسازی استنباط می‌شود، این است که  تسهیلات حمایتی به بخش کمی از خانوارهای مستأجر که واقعا نیازمند کمک هستند پرداخت می‌شود و از میان این افراد نیز خانوارهای 5نفره و بیشتر، همچنین زوج‌های تازه ازدواج کرده خانه‌اولی در اولویت نخست قرار دارند و درصورت مازاد منابع خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز به‌عنوان اولویت دوم وارد فهرست تخصیص تسهیلات خواهند شد.
به‌گزارش همشهری، درمجموع 20هزار میلیارد تومان از منابع مختص  کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا با نرخ سود 13درصد به پرداخت کمک ودیعه مسکن اختصاص یافته و قرار است به مستأجران واجد شرایط در کلانشهر تهران 50میلیون تومان، در سایر کلانشهرها 30میلیون تومان و در شهرهای کوچک 15میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود.

ودیعه مسکن در تیررس 600هزار خانوار
بررسی‌ها نشان می‌دهد با فرض تقسیم مساوی منابع میان تهران، کلانشهرها و شهرهای کوچک، دولت قادر است حدود 133هزار فقره تسهیلات در تهران، 222هزار فقره در کلانشهرها و 444هزار فقره تسهیلات در سایر نقاط شهری پرداخت کند. البته با احتساب بالاتر بودن اجاره مسکونی در شهر تهران و احتمالا افزایش خانوارهای اجاره‌نشین مستحق در پایتخت، به‌نظر می‌رسد سهم بیشتری از این منابع به مستأجران تهرانی اختصاص یابد که در این صورت تعداد خانوارهای غیرتهرانی بهره‌مند از ودیعه مسکن به‌شدت کاهش می‌یابد. وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: براساس اطلاعات استخراج شده از بانک اطلاعاتی رفاه ایرانیان، حدود 600هزار خانوار از نظر مالی و کیفیت واحدهای استیجاری واجد شرایط دریافت ودیعه مسکن هستند. با این تفاصیل به‌نظر می‌رسد 20هزار میلیارد تومان تسهیلات تخصیص یافته به این طرح، نهایتا جوابگوی پرداخت همین 600هزار فقره تسهیلات باشد و درمجموع حدود 6.7درصد از کل خانوارهای مستأجر کشور در دامنه اثرگذاری این طرح قرار بگیرند. به‌گفته وزیر راه و شهرسازی، حقوق‌بگیران ثابت، جامعه واجد شرایط دریافت این تسهیلات هستند و در بین این افراد اولویت اول به خانواده‌های پنج‌نفره، زوج‌های خانه‌اولی و کسانی که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند اختصاص دارد و گروه دوم نیز خانوارهای تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند.

شرایط دریافت ودیعه مسکن
کسانی که براساس اولویت‌بندی انجام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی مشمول دریافت وام کمک ودیعه مسکن هستند، باید پس از اعلام این وزارتخانه از طریق سامانه مربوط نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. آنگونه که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: طرح پرداخت کمک ودیعه مسکن به مستأجران از هفته جاری قابل اجراست و کد رهگیری اجاره‌نامه و برخورداری از حقوق ثابت از شروط پرداخت این تسهیلات محسوب می‌شود. اسلامی، با اشاره به اینکه گیرندگان این تسهیلات فقط باید سود ماهانه آن را به‌حساب بانک واریز کنند، افزود: اصل این تسهیلات از طریق مستأجر در اختیار موجر قرار می‌گیرد و در پایان مدت قرارداد اجاره، تسهیلات به بانک برگردانده می‌شود. او برخورداری متقاضیان از اجاره‌نامه رسمی ملکی و مدارک اثبات اقامت در شهر مورد تقاضای تسهیلات (به‌استثنای محل تولد متقاضی) را از دیگر شروط پرداخت این تسهیلات عنوان کرد و افزود: این تسهیلات با معرفی‌نامه بنگاه املاک و نیز کارفرمایی که حقوق متقاضی را پرداخت می‌کند به او پرداخت می‌شود و ضامن دیگری برای اخذ این تسهیلات احتیاج نیست. درخصوص کارفرمای متقاضی نیز، دارا بودن کد بیمه یا کد کارگاهی که نشان‌دهنده فعالیت آن کارگاه باشد، ضروری است. به گزارش همشهری، بررسی اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد گواهی کسر از حقوق، سهام عدالت و حساب یارانه (درصورتی‌که تاکنون به‌عنوان وثیقه مورداستفاده قرار نگرفته) می‌تواند به‌عنوان تضامین دریافت ودیعه مسکن ارائه شود.
محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: از اواسط هفته جاری، جزئیات نام‌نویسی طرح کمک ودیعه مسکن در پایگاه اینترنتی طرح اقدام ملی به نشانی TEM.MRUD.ir اعلام می‌شود و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، از ۱۵ تا ۲۰مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک‌ها آغاز خواهد شد.

قابلیت تبدیل کمک ودیعه به تسهیلات
در طرح پرداخت ودیعه مسکن، مستأجران فقط باید سود ماهانه تسهیلات را بپردازند و اصل وام را بعد از قرارداد برگردانند؛ اما عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید: افرادی که با تأیید وزارت راه و شهرسازی واجد شرایط استفاده از این وام هستند، اگر به‌جای پرداخت ماهانه سود وام و پرداخت اصل آن در پایان سال، توانایی پرداخت ماهانه اصل و سود وام را داشته باشند می‌توانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط ۳۰ماهه و نرخ ۱۲درصد دریافت کنند. 
او با اشاره به اینکه هدف این طرح کمک به اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه است، از همه بانک‌ها درخواست کرده است در کنار تلاش برای تأمین مالی واحدهای تولیدی، برای سایر مستأجران نیز تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ مصوب 18درصد پرداخت کنند و این افراد را در اولویت قرار دهند.


ثبت‌نام پیامکی کمک ودیعه مسکن

وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: جهت رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از گسترش بیماری کرونا و رفاه حال متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، ثبت‌نام از متقاضیان با استفاده از سامانه پیامکی انجام خواهد شد. بدین منظور متقاضیان واجد شرایط می‌توانند از ساعت 10 صبح روز شنبه (امروز) با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به شماره پیامکی 300073640 از طریق تلفن همراه شخصی خود، نسبت به ثبت‌نام اولیه دریافت این تسهیلات اقدام کنند. لازم به ذکر است که مهلت ثبت نام در ساعت 24 روز پنجشنبه همین هفته به اتمام خواهد رسید. متقاضیان باید دقت کنند که شماره تلفن همراه متقاضی که از طریق آن پیامک ارسال می‌شود به نام فرد متقاضی باشد و  زمان تکمیل اطلاعات و پرداخت تسهیلات از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس www. Tem.mrud.ir  اعلام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید