• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10568
+
-

نوروز‌20میلیاردی

نگاهی به وضعیت فروش فیلم‌های اکران نوروز

سینما
نوروز‌20میلیاردی

مسعود میر/ خبرنگار

تعطیلات در حالی به پایان رسید که سینماروها در 2هفته گذشته مؤثرترین حضور خود در طلایی‌ترین نوبت اکران سینماها را به ثبت رساندند. سازندگان 7فیلمی که اکران نوروزی داشتند حالا دیگر تصویر دقیق تری از سکانس پایان اکرانشان دارند. مرور جدول فروش این فیلم‌ها هرچند در ادامه راه با تغییر همراه خواهد بود اما لااقل حدس و گمان‌هایی نظیر استقبال کم‌نظیر از نخستین انیمیشنی که در نوروز اکران شده یا توجه مخاطبان به فیلمی که در دوره قبلی جشنواره مورد توجه داوران قرار گرفت، حالا دیگر رویاهایی بر بادرفته هستند.

 

 

هنر هفتم همچنان آداب خاص خودش را به همه تحمیل می‌کند و اینگونه است که فیلمی که تیزر تلویزیونی فوق‌العاده‌ای ندارد بر صدر جدول فروش تکیه می‌زند و فیلم دیگری که در جشنواره بایکوت می‌شود به مدد حمایت‌های مخاطبان در فضای مجازی، خودش را در رقابت‌های بهاری بی‌پشتوانه نمی‌بیند. سینما سینماست و حالا حالاها باید زمان بگذرد تا مدیران و دست اندرکاران غیرمتخصص سینما قواعد نانوشته این هنر را دریابند.

 

 

مصادره به مطلوب


یک تیزر با صدای ابوالحسن تهامی و فرم فیلم‌های قبل از انقلاب کافی بود تا «مصادره» گوی سبقت را در دلبری از مخاطبان برباید. فیلم طنز با چاشنی رضا عطاران و بدل خواننده‌های لس‌آنجلسی و بازیگر زن خارجی البته راهی به دل مدیران جام جم باز نکرد اما فروش حدود 6.5میلیاردی نشان می‌دهد که هنوز هم در سینمای ایران طنز می‌تواند فروش هر فیلمی را تضمین کند.جالب اینکه پرفروش‌ترین فیلم سال گذشته-نهنگ عنبر2- هم با همین فرمول ثابت طنز، نوستالژی و البته رضا عطاران از نوار موفقیت عبور کرد.مصادره به کارگردانی مهران احمدی البته برای رسیدن به رکورد پرفروش‌ترین فیلم سال قبل راه درازی پیش رو دارد.

 

 

چطوری ابراهیم؟


رتبه دوم فروش فیلم‌های اکران نوروز 97در اختیار فیلمی است که تبلیغات تلویزیونی‌اش آنقدر گسترده بود که ردپایش در بعضی دید و بازدیدهای نوروزی هم به گوش می‌رسید که:«چطوری ایرانی؟!». «به وقت شام» وقت و بی‌وقت در تلویزیون تبلیغ داشت و حالا با فروش اندکی بیش از 4میلیارد تومان در رتبه دوم فروش فیلم‌های سال نو قرار دارد. البته به‌جز تبلیغات تلویزیونی مجموعه حواشی پیرامون فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا هم آنقدر زیاد بوده که مخاطبان را برای کشف چیستی ماجرا راهی سینماها کند. به وقت شام احتمالا بعد از تعطیلات با موج دوم فروش روبه‌رو خواهد شد چون با پایان تعطیلات و آغاز به‌کار ادارات و مراکز آموزشی، اکران فیلم در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و نمایش‌های ویژه به وقت شام را با مخاطبان جدیدی روبه‌رو خواهد کرد.

 

 

ساکنان طبقه وسط


«لاتاری» که در جشنواره به‌گونه‌ای توسط داوران بایکوت شد هم سایه به سایه به وقت شام به پیش می‌رود. فیلم محمدحسین مهدویان هم 4میلیارد فروخته اما احتمالا با اتمام موج اول فروش تعطیلات در سبد گزینه‌های دیگر مخاطبان برای تماشا قرار خواهد گرفت. «لونه زنبور» ساخته برزو نیک‌نژاد هم با فروش حدود 3.5میلیارد تومان در جدول فروش رتبه چهارم را در اختیار دارد. لونه زنبور هر چند نسبت به نخستین فیلم طنز اکران امسال یعنی مصادره فروش کمی دارد اما در مقایسه با دیگر فیلم طنز اکران شده یعنی «خرگیوش»، اوضاع قابل‌قبولی دارد.

 

 

خرگیوش فراری


مجموع فروش 2فیلم «خرگیوش» و «فراری» کمی بیش از یک میلیارد تومان است که البته سهم فیلم علیرضا داوودنژاد در این فروش حدود 180میلیون تومان می‌شود. بی‌اقبالی فیلم فراری آنقدر قابل اعتناست که خیلی‌ها به شوخی گفتند مردم ترجیح می‌دهند نقی معمولی را به‌جای سینما هر شب در تلویزیون تماشا کنند. محسن تنابنده هرچه در سریال پایتخت محبوب عموم مردم است در فیلم فراری با سیمرغ جشنواره فیلم فجر نتوانست تماشاگران را به سالن سینما بکشاند؛ حتی با لهجه.


خرگیوش به کارگردانی مانی باغبانی هم در رقابت با مصادره و لونه زنبور انتخاب اول تماشاگران برای دیدن فیلم طنز در سالن سینما در تعطیلات نوروز نبود و حالا کجدار و مریز به ادامه راه دلخوش است.

 

 

انیمیشن نشد، فیلم کوتاه شد


سال قبل مدیران سازمان سینمایی بارها از تلاش برای راه‌اندازی باکس اکران برای فیلم‌های کوتاه و انیمیشن سخن گفتند. این موضوع امسال با اکران انیمیشن «فیلشاه» و 5فیلم کوتاه در گروه هنر و تجربه بالاخره عملیاتی شد. فیلشاه البته نتوانست فروش خوبی داشته باشد و دلایل آن را هم می‌شود با یک‌بار تماشای فیلم کاملا حدس زد. فیلم‌های کوتاه درحالی‌که استقبال چندانی را انتظار نمی‌کشیدند، اما با استقبال نسبتا خوبی مواجه شدند. کمپین حمایتی اهالی سینما و دانشجویان برای حمایت از فیلم‌های کوتاه هنر و تجربه نتیجه خوبی داشت و باعث شد سینماهای نمایش‌دهنده این فیلم‌ها با سالن‌های پر مواجه شوند. البته میزان استقبال از این فیلم‌ها را باید در چارچوب شرایط اکران و سینماهای نمایش‌دهنده که بسیار محدود هستند، سنجید.

 

 

فروش زیر بلیت گرانی


قیمت بلیت سینما‌ها در سال جدید گران شده است. این اصل خبری است که می‌تواند همه محاسبات فروش و تعداد مخاطبان فیلم‌ها را به چالش بکشد. بلیت سینما در پردیس‌های پایتخت 15هزارتومان است و نباید فراموش کرد که بخش عمده فروش فیلم‌ها لااقل در تهران از 3پردیس کورش، آزادی و ملت به‌حساب مالکان فیلم‌ها واریز می‌شود. بلیت گران البته موضوع تکراری بالا رفتن فروش فیلم‌ها و کاهش تعداد مخاطبان را هم پیش می‌کشد؛ موضوعی که باید تا پایان فصل اکران نوروزی برای داوری درباره‌اش انتظار کشید تا عدد و رقم‌های دقیق‌تری برای قضاوت در دست باشد. فعلا 7فیلم اکران نوروزی در مجموع حدود 20میلیارد تومان فروش داشته‌اند و این داستان ادامه دارد...

 

این خبر را به اشتراک بگذارید