• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 مرداد 1399
کد مطلب : 105651
+
-

گفت‌وگوی امن ظریف با پوتین

ظریف در سفر به مسکو حامل یک پیام ویژه ازطرف رئیس‌جمهور برای پوتین بود

محمد‌جواد ظریف، وزیر امورخارجه که به مسکو سفر کرده بود گفته است. علاوه بر دیدار با همتای روس، به‌مدت یک ساعت نیز از طریق خط امن با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه رایزنی کرده است. به‌گفته وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی یک‌ساعته او با پوتین، پیام ویژه رئیس‌جمهور درباره وضعیت برجام و بعضی مسائل دوجانبه اعلام شده که نتایج آن مشخص خواهد شد.
به‌گزارش همشهری، ظریف در سی‌امین سفر خود به روسیه در مدت 7سال اخیر به‌مدت چهار ساعت و نیم با مقامات روس تبادل نظر کرده است. او بلافاصله بعد از سفرش به بغداد عازم روسیه شد و در بدو ورود به این کشور از تمدید قرارداد 20ساله با روسیه خبر داد. وزیر خارجه، با بیان اینکه یک قرارداد همکاری بین ایران و روسیه داریم که در زمان دولت اصلاحات منعقد شده است، اظهار داشت: این قرارداد ۱۰ ساله بوده و 2 تا 5 سال تمدید شده و 8 ‌ماه دیگر ۲۰ ساله می‌شود و به دوره‌ دیگری از روابط بین‌الملل و روابط ما با روسیه مربوط می‌شود. با آقای پوتین توافق کردیم این قرارداد بازنگری شود. ظریف در عین حال یادآور شد: البته زمانی که رأس موعد مقرر برسد، اگر کسی مخالفت نکند تمدید می‌شود، ولی بهتر دیدیم یک قرارداد جامع راهبردی درازمدت تدوین شود و قرارداد به روز شود و نهایتا امضا و برای تصویب به مجلس ارائه شود. پیشنهاد قرارداد بلندمدت به روسیه در حالی مطرح شده که ایران و چین هم‌اکنون مشغول مذاکره برای رسیدن به توافق 25ساله هستند، توافقی که به‌دلیل برخی شایعات ازجمله واگذار کردن برخی جزایر ایران به چین یا فروش ارزان نفت به این کشور جنجالی شده بود اما ایران همه شایعات مطرح شده در این‌باره را رد کرده است.

توافق با چین نزدیک است
وزیر خارجه در همین‌رابطه با تأکید بر اینکه حتی یک وجب از خاک خود را به بیگانه نخواهیم داد تأکید کرد: این واقعیت امر است و این صحبت‌هایی که در این زمینه می‌شود هیچ بویی از حقیقت نبرده است. واقعیت این است که در سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به ایران که 7 روز بعد از اجرایی شدن برجام صورت گرفت -‌برجام در ۲۶ دی ۹۴ اجرایی شد و ایشان سوم بهمن ۹۴ به ایران سفر کرد- دو تصمیم را گرفتیم که در همان زمان نیز اعلام علنی نیز شد. نخستین تصمیم آن بود که روابط و همکاری راهبردی دو کشور را به روابط و همکاری جامع راهبردی ایران و چین یا روابط و مشارکت جامع راهبردی ارتقا دهیم که سومین مرحله مشارکت راهبردی چینی‌هاست. وی اضافه کرد: دو مرحله دیگر نیز وجود دارد که یکی مشارکت و همکاری جامع راهبردی برای همه فصول است که با پاکستان دارند و دیگری مشارکت ویژه است که آن را با روسیه دارند. چینی‌ها مشارکت جامع راهبردی با کشورهایی نظیر الجزایر، آفریقای جنوبی و برخی از کشورهای اروپایی دارند.
وی درباره زمان عملیاتی شدن این تفاهم عنوان کرد: به توافق بسیار نزدیک هستیم و به چینی‌ها گفتیم آمادگی داریم درباره سندی که براساس سند ما داده‌اند مذاکره و سند را نهایی کنیم. احساس ما این است که بعد از چند‌ماه می‌شود این سند را نهایی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید